فرستنده و گیرنده خوب در زندگی، یک هنرمند است

اگر می‌خواهید یک گفتگوی راضی‌کننده و دلچسب داشته باشید علاوه بر آشنایی با تفاوت‌ها، نیاز دارید که هم گوینده خوبی باشید و هم شنونده‌ای فوق‌العاده. تکنیک‌های به دست آوردن این دو مهارت بسیار آسان است.

تعداد کلمات: 1470/تخمین زمان مطالعه:7 دقیقه


گوینده و شنونده خوب

اگر می‌خواهید یک گفتگوی راضی‌کننده و دلچسب داشته باشید علاوه بر آشنایی با تفاوت‌ها، نیاز دارید که هم گوینده خوبی باشید و هم شنونده‌ای فوق‌العاده. تکنیک‌های به دست آوردن این دو مهارت بسیار آسان است. به نکات زیر توجه کنید:
 

اول: ویژگی‌های گوینده خوب

 

خودتان آغازگر صحبت باشید

وقتی دوست دارید حرف بزنید یا می‌خواهید به همسرتان نزدیک‌تر شوید، به جای تقاضا از او برای حرف زدن، خودتان آغازگر صحبت باشید و انتظار نداشته باشید او باب گفتگو را باز کند. وقتی خودتان شروع به صحبت کرده و از اتفاقات روزانه می‌گویید با بیان افکارتان، به طور طبیعی او را به حرف زدن تشویق می‌کنید و هنگامی که از او به خاطر گوش دادن به صحبت‌هایتان قدردانی می‌کنید، به تدریج حرف‌هایی که او برای گفتن دارد هم افزایش می‌یابد. اما وقتی مرد با اصرارهای زن برای حرف زدن مواجه می‌شود احساس می‌کند تحت فشار قرار گرفته، در این حالت حتی اگر موضوعی برای صحبت داشته باشد مقاومت می‌‌کند.

 
او را به خاطر کم‌حرفی سرزنش نکنید

 به طور کلی ظرفیت زن‌ها برای صحبت کردن بسیار بیشتر از مردهاست. تعداد کلماتی که زنان در هر روز استفاده می‌کنند حدوداً سه برابر مردهاست. حرف زدن برای یک زن سرگرمی شیرینی است که انرژی کمی نیاز دارد. چون چند ناحیه متفاوت در مغز او به صحبت کردن اختصاص دارد. در حالی که حرف زدن برای مردها به این آسانی نیست. مغز آن‌ها در مقایسه با مغز زنان امکانات کمتری را برای گفتگو در اختیارشان می‌گذارد. در نتیجه ادای جملات برای آن‌ها به نسبت زنان انرژی بیشتری می‌گیرد. به همین خاطر است که آن‌ها اغلب برای هدفی جدی و به قصد رد و بدل کردن اطلاعات یا حل مشکلات شروع به صحبت می‌کنند. این موضوع را بپذیرید که نباید از همسرتان توقع داشته باشید به اندازه شما صحبت کند. هیچ وقت او را وادار به حرف زدن نکنید یا برای تلافی، سکوت پیشه نکنید. خودتان باشید و اجازه بدهید که او هم خودش باشد. خیلی از اوقات، شنیدن ماجراها و خاطرات شما برای او، لذت‌بخش‌تر از این است که خودش هم وارد مکالمه شود.
 

صریح باشید

ما زن‌ها اغلب انتظار داریم که مردها بتوانند آنچه را که به آن فکر می‌کنیم حدس بزنند. یا به جای اینکه به مطلب اصلی بپردازیم با کنایه از آن صحبت می‌کنیم. اما به خاطر عملکرد نسبتاً ساده‌تری که مغز مردان نسبت به زنان دارد آن‌ها به ندرت می‌توانند چیزی را که در واقع منظور همسرشان است حدس بزنند. سعی کنید از ایما و اشاره برای بیان خواسته خود استفاده نکنید یا به جای اینکه نظر صریح خود را بگویید شوهرتان را با پرسش درباره آن موضوع آزمایش نکنید. با این کارها مرد سردرگم شده و احساس بی‌صداقتی می‌کند. بهترین روش صحبت با مردها این است که منظورتان را بی‌پرده و مستقیم با او در میان بگذارید. در این صورت، او با آرامش به آن پاسخ می‌دهد. مثلاً اگر حوصله شام درست کردن ندارید نگویید: «می‌دانی چند وقت است بیرون غذا نخورده‌ایم؟» یا «رستوران جدیدی را که نزدیک خانه‌مان افتتاح شده دیده‌ای؟» بلکه خیلی راحت و صریح بگویید: «ممکن است امشب از بیرون غذا بگیری؟» در این صورت پاسخ شوهرتان به خواسته شما اغلب مثبت‌تر از زمانی است که با کنایه و غیر واضح حرف می‌زنید. چون او دقیقاً می‌داند چه می‌خواهید.

 
لحن صحبت

هنگامی که صحبت می‌کنیم چیزی که از کلمات و واژه‌ها در ایجاد محبت یا نفرت مهم‌تر است، آهنگ صدا و حرکات دست و صورت ماست. چهره شکفته و خندان، شنونده را جذب می‌کند، هم چنان که ترش‌رویی و اخم، مخاطب را دلسرد و افسرده می‌کند. چه خوب است در مکالمات روزانه بیشتر از قبل به این نکات توجه کنید. مثلاً هنگام درخواست، لحن آمرانه نداشته باشید. با کلمات یا حرکات، همسرتان را تحقیر نکنید و نگاه‌های عاقل اندر سفیه نیندازید.
واژه‌هایی که هرگز نباید استفاده کنید: چندین بار فهرست واژه‌های زیر را در ذهن مرور کنید. به خاطر بسپارید وقتی در کنار هم هستید هرگز آن‌ها را به کار نبرید:
ـ بله، اما...: تایید سخن مخاطب و آنگاه با بی‌اعتنایی ادامه صحبت خود را گرفتن.

ـ سعی خواهم کرد: یکی از روش‌های غیر مستقیم «نه» گفتن که صادقانه نیست.

ـ این وظیفه من نیست: تبدیل زندگی به میدان رقابتی که اصلاً حس همکاری در آن وجود ندارد.
ـ تو هیچ وقت، تو همیشه: کلی‌گویی‌هایی که اتفاقات کوچک را به ویژگی منفی شخصیتی تبدیل می‌کند.
ـ همه‌اش تقصیر توست: قضاوت احساسی بدون فکر.
ـ چرا نمی‌توانی مثل... باشی؟: مقایسه، سم گفتگوست.
ـ اصلاً هیچی... فراموشش کن: از بدترین روش‌های بی‌احترامی به طرف مقابل و نادیده گرفتن فکر و احساس او.

 
مهارت درخواست

 یکی از سخت‌ترین بخش‌های گفتگو مربوط به زمانی است که می‌خواهیم خواسته‌ای را مطرح کنیم. اغلب نمی‌دانیم چطور باید سر صحبت را باز کنیم، واکنش همسرمان را نمی‌دانیم و نگرانیم که با جواب منفی مواجه شویم. نکات زیر به مهم‌ترین مهارت‌های مطرح کردن خواسته اشاره دارد. با رعایت آن‌ها احتمال دریافت پاسخ مثبت از شوهرتان را افزایش می‌دهید:
ـ زمان مناسب: خواهش‌تان را در زمان مناسب مطرح کنید. نه وقتی خسته یا گرسنه است. فکرش درگیر موضوعی است، عجله دارد یا مشغول کار دیگری است. هم‌چنین پشت سر هم چند تقاضا مطرح نکنید. زمان مناسب، اولین شرط برای گرفتن پاسخ مثبت است.
ـ رفتار غیر دستوری و ملایم: تقاضا با دستور فرق می‌کند. نباید فکر کند دارید برای او تصمیم می‌گیرید. لحن کلام و واژه‌هایتان باید خالی از هر گونه تحکم باشد.
ـ صریح و شفاف: خواسته خود را دقیقاً مشخص کنید. حاشیه‌پردازی نکنید و به وضوح بیان کنید که چه خواسته‌ای دارید. در ارتباط با مردها مطرح کردن درخواست به طور مستقیم بیشتر از روش غیرمستقیم جواب می‌دهد.
ـ استفاده از کلمات مناسب: یکی از معمول‌ترین اشتباهات زن‌ها در درخواست‌ها استفاده از لغت «می‌توانی» به جای «لطفاً» یا «ممکن است» می‌باشد. هیچ گاه نگویید: «می‌توانی این کار را بکنی؟» بلکه بگویید: «ممکن است این کار را بکنی؟»
ـ خلاصه و کوتاه بودن درخواست: از ذکر دلایل مختلف که چرا باید به شما کمک کند خودداری کنید. توضیحی درباره اینکه چرا چنین خواسته‌ای دارید ندهید. هر قدر بیشتر توضیح دهید مقاومت او در برابر خواسته شما بیشتر می‌شود. پس تنها وقتی خودش می‌خواهد دلیل ارائه کنید.
ـ امکان جواب منفی: مهم‌ترین بخش مهارت درخواست امکان و اجازه دادن جواب منفی به شخص است. طوری حرف بزنید که او بداند در صورت تمایل می‌تواند جواب «نه» بدهد. در غیر این صورت خود را تحت فشار احساس می‌کند و روی پاسخش تأثیر می‌گذارد.
 

دوم: ویژگی‌های شنونده خوب

 
ابداً حرف شوهرتان را قطع نکنید

از بزرگ‌ترین اشتباهات در گفتگو با مردان بی‌حوصلگی و بی‌صبری نسبت به روند گفتگوی آن‌هاست. قطع کردن صحبت آن‌ها بی‌توجهی آشکاری است. حتی برای گفتن یک جمله یا تذکر مهم هم وسط حرفش نپرید. این کار باعث می‌شود حواس شوهرتان پرت شده و نتواند بر صحبتش تمرکز داشته باشد. شما فقط سعی می‌کنید نکته‌ای را بگویید اما با متوقف کردن روند تفکر او، توجهش منحرف شده و عصبانی می‌شود. حتی در لحظه‌ای که او استراحت یا مکث می‌کند هم صحبت را ادامه ندهید که: اوه فکر می‌کردم حرف‌هایت تمام شده!
هنگام گوش دادن به صحبت‌های شوهرتان تا می‌توانید صبور باشید. خوب گوش دادن معجزه گفتگوست و مردها عاشق شنونده‌های خوب و باحوصله‌اند. هر کسی می‌تواند صحبت کند، ولی فقط بهترین دوستان‌اند که می‌شنوند.

 
فقط به او توجه کنید

ما فکر می‌کنیم می‌توانیم هم چیزی بخوانیم یا چیزی ببینیم یا کارهای مختلف دیگری مثل آشپزی یا دوخت و دوز انجام دهیم و هم به حرف‌های شوهرمان به طور هم‌زمان گوش کنیم. البته ممکن است واقعاً قادر به انجام این کارها باشیم. گرچه خودمان هم قبول داریم که از کیفیت گوش دادن‌مان کاسته می‌شود. اما شما باید به این نکته هم توجه کنید که همسر شما چنین توانایی و مهارتی ندارد. او در آن واحد فقط قدرت تمرکز روی یک کار را دارد. بنابراین وقتی شما همزمان که تلویزیون می‌بینید یا آشپزخانه را مرتب می‌کنید به حرف‌های او هم گوش می‌دهید، تقریباً مطمئن است که چیزی از حرف‌هایش نفهمیده‌اید. توجه کامل نداشتن به کسی که در حال صحبت است، بی‌احترامی به شخصیت و نظرات اوست. با یک تمرین یک ماهه مدام به خود تذکر دهید زمانی که شوهرتان دارد صحبت می‌کند، چه یک جمله و چه یک صحبت طولانی، همه کارهای خود را متوقف کنید. حتی ضروری‌ترین‌ها را.
علائم دیداری و گفتاری نشان دهید: به همسرتان نشان دهید که به حرف‌هایش گوش می‌دهید و آن‌ها را می‌فهمید. مردها به حرکات دیداری تمایل زیادی دارند؛ لذا اگر وقتی شوهرتان نکته‌ای را می‌گوید سر خود را تکان دهید، احساس می‌کند حرفش را متوجه شده‌اید و به او گوش داده‌اید. شما مجبور نیستید با هر چه او می‌گوید موافقت کنید اما می‌توانید نشان دهید که می‌فهمید چه می‌گوید. این کار را حتی اصوات کوتاهی مثل «اوهوم» می‌تواند برای شما انجام دهد.

 پایان.

بیشتر بخوانید:
چگونه با همسرمان رابطه خوب و موفقی داشته باشیم؟(قسمت اول)
مذاکره در خانواده با چند راهکار موثر