کودکان نسبت به تصمیم‌های گرفته شده‌ی خود، شک و تردید دارند و باید راهنمایی و حمایت شوند
 
برای گرفتن تصمیم‌های منطقی و اقدام برای انجام آنها، کودکان باید معایب و محاسن انتخاب یک گزینه‌ی خاص را در نظر بگیرند و توجه داشته باشند که چگونه این موارد می‌تواند بر آنان تأثیر بگذارد و یا چقدر این موضوع‌ها برایشان اهمیت دارد.

تعداد کلمات 926 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 



کودکان بارها در زندگی به نقطه‌ای می‌رسند که باید تصمیم بگیرند. به هر حال، اگر تصمیم‌های آنان بر مبنای هوی و هوس باشد، پشیمانی و افسوس را تجربه خواهند کرد. مثلاً، آنها از گفته‌ی فردی عصبانی می‌شوند و احساس می‌کنند که صدمه دیده‌اند و تصمیم می‌گیرند دوستی با او را خاتمه دهند. با وجود این، چیزهای بسیار خوبی هم در روابطشان وجود داشته باشد که ارزش حفظ و نگهداری داشته باشد.
برای گرفتن تصمیم‌های منطقی، کودکان باید معایب و محاسن انتخاب یک گزینه‌ی خاص را در نظر بگیرند و توجه داشته باشند که چگونه این موارد می‌تواند بر آنان تأثیر بگذارد و یا چقدر این موضوع‌ها برایشان اهمیت دارد. آنها می‌توانند به هر یک از موارد ثبت شده از یک تا سه نمره بدهند؛ سه به مواردی که نسبت به آن، احساس خیلی خوبی دارند، دو برای موضوع مهم و یک برای موارد کم اهمیت. سپس نمره‌ها را جمع کنند. اگر نمره‌ی کل یک تصمیم، بیشتر از گزینه‌ی دیگر بود، کودکان باید آن تصمیم را انتخاب کنند. اگر فقط یک یا دو نمره با یکدیگر اختلاف داشتند، باید ارزش آن گزینه را بررسی کنند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

کاربرد
از کودکان بخواهید با تشکیل گروه‌های کوچک روی این موضوع کار کنند که آیا مدرسه می‌تواند ناسزاگویی را غدغن کند. آن گاه دلایل موافق و مخالف را فهرست کنند و به آن نمره دهند. در پایان درس رأی و نظر خود را اعلام کنند و درباره‌ی دلایل ارزش‌گذاری خود با یکدیگر مشورت نمایند.

                 
مخالف غدغن کردن ناسزا    این کار تلاشی است برای تغییر بعضی چیزها.     نمره   3  
 موافق غدغن کردن ناسزا      می‌تواند یک چالش را مورد توجه قرار دهد.     نمره  1

مخالف غدغن کردن ناسزا     ناسزا گفتن منعکس‌کننده‌ی اجتماع امروزی است. ما باید بپذیریم که زبانمان تغییر کرده است.    نمره  2    
موافق غدغن کردن ناسزا        توقف ناسزا می‌تواند رفتارهای پرخاشگرانه را کاهش دهد.    نمره  3

مخالف غدغن کردن ناسزا        کار چندان مهمی نیست. هر فردی آن را انجام می‌دهد.     نمره  1    
موافق غدغن کردن ناسزا        ناسزا دادن، افراد را می‌ترساند و به آنان صدمه می‌رساند.     نمره  3

مخالف غدغن کردن ناسزا        چگونه می‌توان آن را کنترل و اداره کرد؟ کار سختی است!   نمره  3    
موافق غدغن کردن ناسزا        کودکان باید به خاطر انتخاب کلماتشان تشویق شوند.   نمره  2

مخالف غدغن کردن ناسزا       افراد حق دارند عقایدشان را از طریق کاربرد کلمات انتخابی، انتقال دهند.   نمره  2    
موافق غدغن کردن ناسزا         احساسات می‌تواند از طریق ترکیب لغات بیشتر، بهتر بیان شود.  نمره   2

مخالف غدغن کردن ناسزا     ناسزا فقط یک کلمه است و نمی‌تواند به هیچ فردی صدمه برساند.     نمره 1  
موافق غدغن کردن ناسزا      با توقف ناسزا، پیامی از توجه و احترام به همه‌ی افراد، ارسال می‌شود.   نمره   3

مخالف غدغن کردن ناسزا    ناسزا گفتن، نشان‌دهنده‌ی این است که از دست فردی ناراحت هستید، و راه مفیدی برای برقراری ارتباط است.  نمره  2    
موافق غدغن کردن ناسزا     از دست دادن این عادت، احتمال اینکه کودکان در مکان‌های مذهبی و با اهمیت فحش دهند را کاهش می‌دهد.  نمره  3

مخالف غدغن کردن ناسزا     قوانین زیادی در مدرسه وجود دارد. وجود قوانین ضروری است.   نمره  3    
موافق غدغن کردن ناسزا     می‌تواند باعث ارزیابی خانواده‌ها شود و اینکه آنها چگونه رفتار می‌کنند.   نمره  3

موافق غدغن کردن ناسزا     وقتی کودکان کوچک‌تر از کودکان بزرگ‌تر آن کلمات را نشنوند، کمتر احتمال دارد که این گونه کلمات را به کار برند.   نمره  3

مخالف غدغن کردن ناسزا     نمره کل:    17    موافق غدغن کردن ناسزا    نمره کل:    23
 

اجرای تصمیم‌ها 

کودکان نسبت به تصمیم‌های گرفته شده‌ی خود، شک و تردید دارند، مخصوصاً اگر به راحتی تصمیم نگرفته باشند. بنابراین، بهتر است برای یادآوری، در برگه‌ای بنویسند که چرا در اولین مرحله، آن تصمیم را گرفته‌اند. مثلاً، دختری ممکن است تصمیم بگیرد که جایی تحصیل کند که به محل سکونت او دور یا نزدیک باشد. هنگامی که زمان رفتن فرا می‌رسد، ترس او زیاد و زیادتر می‌شود و سعی می‌کند از تصمیم خود منصرف شود. با یادآوری همه‌ی دلایلی که روی برگه نوشته است، درمی‌یابد که چرا رفتن به آن مدرسه برای او مفید است و با حمایت بزرگ‌ترها و دوستان مهربان، او می‌تواند بر دلتنگی خود نسبت به افراد خانواده و ترس از رفتن به مدرسه غلبه کند. به این ترتیب، او از لحاظ هیجانی قوی‌تر می‌شود و نگرانی‌اش در مورد ترک خانه کاهش می‌یابد. پسر سیزده تا نوزده ساله‌ای ممکن است تصمیم بگیرد که از دوستش جدا شود. به هر حال، زمان رفتن نمی‌داند که چگونه می‌تواند تنها و بدون او باشد، و اصولاً چرا باید دوستی‌اش را خاتمه دهد. او می‌تواند به دلایل جدایی‌اش رجوع کند و بر دلتنگی‌اش چیره شود و تصمیم‌گیری خود را عاقلانه بداند.

کاربرد
درباره‌ی سؤال‌های زیر بحث کنید:
 برای تأیید تصمیم‌گیری خود، چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟ (دلایل تصمیم‌گیری خود را یادداشت کنید تا به شما یادآوری کند که چرا آن تصمیم را گرفته‌اید. ترس و تردید خود را با خانواده و دوستان در میان بگذارید. به این ترتیب، می‌توانید چشم‌اندازها و دیدگاه‌های خود را بررسی کنید و به واسطه‌ی تصمیم‌گیری خود، حمایت هیجانی و عملی به دست آورید.)
 آیا دوستی دارید که به تصمیم خود پایبند باشد؟ شما برای کمک به او چه کاری انجام داده‌اید؟ (به آنها یادآوری کنید چرا آن تصمیم را گرفته‌اند و به آنان اطمینان دهید چگونه می‌توانند پس از این تصمیم‌گیری عملکرد خوبی داشته باشند. به آنان نشان دهید که به توانایی‌شان ایمان دارید و به آنان بگویید زمانی که دلایل کافی برای تصمیم‌گیری وجود دارد، اگر نظرشان را تغییر دهند، پشیمان خواهند شد.)
 چرا زمانی که افراد به درستی تصمیم خود اطمینان ندارند، یا مشکل سازگاری دارند، کمک و مداخله اهمیت می‌یابد؟ (افراد بسیار آسیب‌پذیرند و زمانی که برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کنند ممکن است تصمیمشان براساس آنچه آسان‌تر است باشد نه بر مبنای آنچه بهتر است.)

منبع : رشد مارتهای اجتماعی رفتاری هیجانی کودکان

نوشته : ماریانا کتی
مترجم : دکتر مژگان حیاتی
 

بیشتر بخوانید : 
کودکان می‌خواهند خودشان تصمیم بگیرند
آموزش مسئولیت