مفیدترین ماده چای سبز یعنی "آنتی اکسیدان" در انار ۳ برابر بیشتر وجود دارد.
 
انار یکی از مفیدترین میوه‌های فصل پاییز است که در پاکسازی معده و تصفیه خون موثر است و باعث عملکرد مطلوب اعضای اصلی بدن همچون مغز، قلب و کبد می‌شود.

تعداد کلمات 1249 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه



مقدمه

انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت می‌کند. مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانم‌های باردار بسیار توصیه شده است، زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامین‌ها، موجب رشد مناسب جنین می‌شود.
 

خواص انار در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و فشار خون

فشار خون یکی از مهم ترین علل سکته قلبی و بیماری تصلب شرائین است. میزان بروز بیماری های قلبی در افرادی که فشار خون دارند 5 برابر بیشتر از سایر انسان هاست، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در انار و به خصوص پلی فئل ها با مهار آنزیم هایی که در ایجاد فشار خون نقش دارند محققین گزارش کرده اند که بعد از یک سال مصرف آب انار میزان فشار خون تا 21 درصد در بیماران کاهش می یابد.
همچنین بالا بودن کلسترول خون در بروز بیماری های قلبی و تصلب شرائین نقش مهمی دارد بیماری های تصلب شرائین باعث التهاب و آسیب های اکسیداتیو به دیواره عروق می شود مطالعات بسیاری بر روی خواص انار در کاهش میزان بیماری های قلبی در حیوانات آزمایشگاهی و انسان صورت گرفته و در همه ان ها مصرف انار باعث کاهش میزان کلسترول خون و افزایش آنزیم پاراااوکساناز سرم شده است همچنین محققین گرازش کرده اند که عصاره انار تاثیر مستقیمی بر روی مهار سنتز کلسترول و کاهش میزان اکسیداسیون لیپیدها دارد.
 

تحقیقات علمی درباره خواص درمانی انار

مطالعات مختلف بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که پوست، دانه آب و گل انار از بروز سرطان در این حیوانات جلوگیری می کند انار با مهار اختلال چرخه سلولی از رشد سلول های سرطانی و متاستاز در بدن جلوگیری می کند.
در مطالعه ای که بر روی 46 بیمار مبتلا به سرطان پروستات صورت گرفت، مشخص شد که انار با داشتن ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و با جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی میزان گسترش سرطان را در این افراد کاهش می دهد.
سرطان پروستات دومین عامل مرگ در ایالات متحده و کشورهای غربی است، همچنین انار میزان ابتلا به سرطان سینه، راست روده، ریه، پوست و نیز گسترش آن ها را در افراد مبتلا کاهش می دهد، محققین نشان داده اند که انار باعث القاء فعالیت آنزیم های سیتوکروم می شود که این آنزیم ها نقش مهمی در اکسیداسیون داروها، آلوده کننده های محیطی، ترکیبات شیمیایی مواد غذایی و مواد سرطان زا دارند.
میوه انار بر روی آنزیم هایی که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند همانند کربنیک اتهیدراز و همچنین فعالیت آنزیم هایی که ایجاد سرطان را در انسان تسهیل می بخشند.
سرطان سینه شایع ترین سرطان در خانم ها و دومین عامل مرگ و میر زنان است، به همین دلیل استفاده از مواد تغذیه ای که میزان این سرطان را در آن ها کاهش دهد حائژ اهمیت است.
در سرطانی کردن سلول های راست روده موش های آزمایشگاهی با استفاده از آزوکسی متان و به دنبال آن مصرف انار در این حیوانات میزان ایجاد سرطان از 81 درصد به 1/88 درصد کاهش پیدا کرد التهاب نقش مهمی در بروز سرطان روده بزرگ دارد، این میوه بطور غیر مستقیم با داشتن ویژگی های ضد التهابی هم از بروز این نوع سرطان جلوگیری می کند.
یکی از عوامل مهم در ایجاد سرطان پوست در معرض قرار گرفتن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است، به همین دلیل متخصصین خواص انار را  در کاهش میزان این اشعه بر روی پوست انسان بررسی کرده و نشان داده اند که استعمال موضعی انار که به صورت تجاری به شکل پماد، کرم و لوسیون وجود دارد میزان ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.
علاوه بر این استفاده از انار باعث کاهش میزان سرطان کبد می شود این سرطان سالانه باعث مرگ بیش از یک میلیون از انسان ها در سراسر جهان می شود و بیشترین میزان رخداد آن در کشورهایی در حال توسعه آسیا و آفریقا است، اما گرازشاتی مبنی بر افزایش این نوع سرطان در ژاپن، کشورهای غرب اروپا و شمال آمریکا وجود دارد.آن دسته از افرادی که از اضافه وزن رنج می برند باید در مصرف انار احتیاط کنند"
 

انار میوه ای مفید برای تناسب اندام

کسانی که لاغر هستند خوردن انار برای آن‌ها مفید است البته نوع شیرین آن.
برای وزن اضافه کردن انار بخورید.
رب انار مقوی بدن و چاق کننده است.
‌افرادی که به دنبال کاهش‌وزن هستند، مصرف انار را در برنامه خود قرار دهند چراکه مصرف انار به حفظ وزن مناسب و کاهش آن کمک می‌کند.


فواید انار برای پوست

در برخی کشورها، انار را برای طراوت و شادابی پوست و تسکین‌دهنده التهاب پوستی به کار می‌برند.
رنگ صورت را شاداب می‌کند .
اگر بعد از غذا انار شیرین خورده شود رنگ چهره زیبا و غذا آسان هضم می‌شود.
جالب است بدانید که از ماسک انار برای مقابله با چین و چروک پوست صورت استفاده می‌کنند.
انار به دلیل داشتن “آنتی اکسیدان‌های قوی”، با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی پیری پوست هستند، مقابله می‌کند.
یکی دیگر از علل مفید بودن انار برای پوست، غنی بودن از “اسید الاژیک” است.
پوست انار برای استفاده‌ی موضعی (ماسک) بهتر است، اما اگر ممکن نبود، از دانه‌های انار نیز می‌توان استفاده کرد.
امروزه شرکت‌های سازنده مواد آرایشی – بهداشتی ، در محصولات مختلفی مانند شوینده‌های صورت، لوسیون‌های پاک کننده، کرم‌های مرطوب کننده و ماسک‌های صورت از انار استفاده می‌کنند.
برای استفاده موضعی، مقداری آب انار را بگیرید و آن را بدون مخلوط کردن با چیز دیگری روی پوست صورت خود بمالید. این کار باعث روشن شدن پوست می شود و برای تغذیه پوست هم بسیار مناسب است.
برای جوش هم مفید است.
از انار به صورت موضعی برای درمان آکنه نیز استفاده می‌کنند.
روش تهیه یک ماسک برای بهبود آکنه به این ترتیب است که : مازو، پوست انار، گل ارمنی و مندل را بکوبید و با سرکه و گلاب آمیخته و روی جوش‌ها بمالید تا بهبود حاصل شود.
البته باید اذعان کرد که امروزه بیماران زیر نظر متخصصان پوست و مو، از داروهای موضعی یا خوراکی برای درمان جوش‌های صورت یا بدن استفاده می‌کنند، اما به هر حال در طب سنتی ما نیز دستورات بسیار جالبی وجود دارد که انصاف نیست آن‌ها را به طور کامل کنار بگذاریم، کما این که بسیاری از افراد با مراجعه به متخصصان طب سنتی و مصرف داروهای گیاهی مختلف، نتایج درمانی قابل قبولی به دست می آورند.
 

مصرف انار در بارداری

خوردن انار در بارداری ممکن است خطر آسیب به جفت و نیز خطر آسیب مغزی کودک در حین زایمان (بر اثر کمبود اکسیژن) را کاهش دهد.
همچنین تولد کودکانی با وزن طبیعی و سلامت، از خواص مصرف انار برشمرده شده است.
برخی منابع مصرف مرتب آن را توصیه کرده اند و برخی دیگر نیز با اذعان به مفید بودن آن، مادران باردار را از مصرف بیش از حد آن در طول بارداری (به علت احتمال افزایش انقباضات رحمی و زایمان زودرس) بر حذر داشته‌اند.
اگر خانم‌های باردار در این دوران انار مصرف کنند، بزرگترین خدمت را به فرزند آینده ی خود کرده اند؛ چرا که علاوه بر جلوگیری از ویار و نیز تقویت مادر، به رشد آینده ی کودک هم کمک می‌کند. انار خون ساز است. در موقع مصرف، زدن کمی گلپر علاوه بر بوی مطبوع به هضم آن نیز کمک می کند؛ ناگفته نماند انار مقوی روح و ذهن است.

منبع : دانش‌نامه آزاد

بیشتر بخوانید :
انار در طب سنتی
نسخه های شفا بخش انار
معجزه های انار بهشتی
خواص انار
انار؛ غذا یا دارو