زرشک، بی‌اشتهایی را برطرف می‌کند و فشارخون را کاهش می‌دهد
 
دم کرده زرشک مناسب برای درمان ورم و زخم معده و روده است، هم‌چنین برای درمان اسهال‌های خونی یا زخم روده، مناسب است.

تعداد کلمات 596 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 



زرشک از دیدگاه طب سنتی

  دارای طبع سرد و خشک در درجه سوم است.
 کاهنده تشنگی و حرارت معده و کبد و جوشش خون و کم کننده خونریزی در برخی از انواع بواسیر است.
 تقویت‌کننده قلب و جگر و معده گرم می‌باشد و با ادویه مناسب، تقویت کننده کبد سرد و تر است و همچنین در رفع اسهالی که ناشی از ضعف کبد می‌باشد مؤثر است.
 آب زرشک می‌تواند در کاهش حالت تهوع و استفراغ مفید باشد و دانه آن به تنهایی و یا به همراه ادویه مناسب جهت بهبود علائم برخی از انواع زخم روده مؤثر است.
تقویت کننده و افزایش دهنده اشتها است.
 برای افراد دارای مزاج‌های گرم و صفراوی مفید است.
 

کاربردها در طب نوین

با توجه به آنکه بیشترین مواد مؤثره آن در ریشه، سپس در میوه و نهایتاً در ساقه آن وجود دارد، بیشترین تأثیر دارویی و درمانی این گیاه، مربوط به ریشه آن است و میوه زرشک، بیشتر، مصرف خوراکی دارد.
زرشک خوراکی، حاوی vit c فراوان، قندها، پکتین و کمی بربرین (آلکالوئید سمی) است


دیگر خواص آن

زرشک قابض (جمع کننده) است. یعنی اگر کسی اسهال داشته باشد، می‌تواند مفید باشد به‌خصوص در افراد گرم مزاج. همچنین زیاده‌روی در مصرف آن یبوست ایجاد می‌کند.
زرشک ضد صفرا است. تشنگی و حرارت معده و کبد را مهار می‌کند.علامت حرارت کبد این است که شخص حس می‌کند از درون گرم است و هوای گرم از گلوی فرد بیرون می‌آید و همچنین تشنگی و خشکی دهان ممکن است وجود داشته باشد"
 آب زرشک می‌تواند در کاهش حالت تهوع و استفراغ مفید باشد و دانه آن به تنهایی و یا به همراه ادویه مناسب جهت بهبود علائم برخی از انواع زخم روده مؤثر است.
قلب و کبد اعضایی هستند که مزاج گرم دارند. در هوای گرم باید به آن‌ها کمک کرد که خیلی گرم نشوند. زیرا قلبی که بیش از حد گرم شود، دچار تپش می‌شود و فشارخون ممکن است بالا رود. حرارت زائد قلب و کبد را می‌توان با زرشک فرو نشاند.
آب زرشک مانع تهوع و استفراغی است که ناشی از صفرا است. افرادی که مزاج سردی دارند باید آب زرشک را شیرین کرده و مصرف کنند. می‌توان زرشک را در آب ریخته و قدری شکر یا پودر نبات و یا عسل نیز به آن اضافه کرده و ملایم جوشاند تا پخته و نرم شده و آب آن، شربت زرشک بوده و خود زرشک‌ها نیز، مربا محسوب می‌شوند. این فرآورده‌ها، دارای سردی کمتری نسبت به زرشک بوده و برای افرادی که با مصرف خود زرشک اذیت می‌شوند (دچار سردی معده یا مزاج می‌شوند) مناسب است. پس سردمزاجان بهتر است از این محصولات استفاده کنند تا هم از فواید زرشک بهره‌مند شوند و هم عارضه به ایشان نرسد.


 عوارض جانبی

– طبیعت زرشک سرد و خشک است و در کتاب‌های طب سنتی آورده شده برای کسانی که سرفه می‌کنند، مفید نیست.
– علایم سمی بودن زرشک شامل گیجی، خون‌دماغ، اسهال، تحریک کلیوی و نفریت است.
– بهتر است هر روز صبح ناشتا (قبل از طلوع آفتاب) و شب موقع خواب یک لیوان آب زرشک میل کنید تا بدن در هضم آن دچار مشکل نشود.
– مصرف مقدار زیاد زرشک یا ریشه، ساقه و برگ آن برای زنان باردار مناسب نیست، زیرا رحم را تحریک می‌کند و ممکن است باعث سقط جنین شود.
– مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می‌تواند سبب ناراحتی معده و روده‌ها شود و جذب ویتامین‌های گروه B را در بدن مختل کند.

منبع : برگرفته از آکا ایران

بیشتر بخوانید :
خواص زرشک
خواص دارویی گیاه زرشک
زرشک