سه ماهگی، کنترل کودک بر روی اندامش بیشتر می شود.
 
چکیده: داشتن یک منبع اطلاعاتی به جهت ارتقای دانش خود در مورد روند رشد کودکان، امری است لازم و اجتناب ناپذیر، در این نوشتار به برخی از ویژگی های رشد کودک در سه ماهگی پرداخته شده است.

تعداد کلمات 855 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

 

وضعیت جسمانی و حرکت های اصلی

با خواباندن نوزاد بر پشت، ترجیح می دهد که سر در وسط بگیرد، کپل ها نرم تر و حرکات راکدتر و تداوم دار تر شده اند. دست ها را با تناسب تکان می دهد. دست ها از حالت خمیده خارج می شوند.
دستها را از طرفین، از بالای سینه یا چانه به سمت وسط می آورد. به تناوب با تک تک پاها یا با هر دو پا، با شدت و نیرو لگد میزند.
به هنگام کشیدن او برای نشستن، سر یا اندکی به پایین می افتد یا اصلا به پایین نمی افتد. در حالت نشسته، پشت او به جز ناحیه لُمبرها، صاف و کشیده است. در این حالت، پیش از آنکه سر به سمت عقب بیفتد، چند ثانیه ای کشیده و صاف باقی می ماند.
با معلق نگه داشتن او بر روی شکم، سر کاملا در موازات بدن باقی می ماند. کپلها و شانه ها کشیده هستند.
با خواباندن نوزاد بر روی شکم، سر و قسمت بالای سینه را به خوبی بالا می گیرد. برای اتکاءکردن از ساعدها کمک می گیرد و معمولا با شدت زمین را می خراشد. کپلها صاف هستند.
با ایستاندن او بر روی یک سطح سفت، پاها از زانو خم می شوند.
 

بینایی و حرکت های ظریف

از نظر بینایی بسیار هوشیار است و به ویژه مجذوب چهره فردی می شود که در نزدیکی صورتش قرار داشته باشد. سر را به طور ارادی، برای خیره شدن دقیق به اطراف، به این سو و آن سو می چرخاند. جرکات بزرگسالان را اگر در میدان دید او قرار داشته باشند، دنبال می کند.
حرکت یک اسباب بازی آویزان را که در یک نیم دایره به طور افقی و در فاصله ای پنجاه تا بیست و پنج سانتی متری
از طرفی به طرف دیگر یا به شکل عمودی از سینه تا پیشانی اش جلو و عقب برده شود، دنبال می کند.
هنگامی که به پشت خوابیده است، به دست هایش توجه دارد. حرکات یک دست خود را آن قدر دنبال می کند تا حواسش متوجه حرکت انگشتانش شود. دست ها را باز و بسته می کند. کف دست ها را به یکدیگر می فشارد. واکنشی حاکی از انتظار برای رسیدن به پستان مادر یا شیشه شیر از خود بروز می دهد.
برای چند ثانیه به اشیاء ثابت کوچکی که در فاصله پنجاه تا بیست و پنج سانتی متری او قرار دارند، توجه نشان می دهد، اما به ندرت نگاهش به طور پیوسته بر آن خیره می ماند. اگر یک اسباب بازی به حالت آویزان به سمت صورتش حرکت داده شود، مردمک چشم هایش به یکدیگر نزدیک می شود. واکنش پلک بر هم گذاشتن تدافعی، به خوبی در رفتارهایش مشهود
است.
سر و صدای بلند، کماکان موجب اضطراب، بر هم گذاشتن پلکها، چرخاندن چشمها در حدقه، گریستن و منحرف شدن حواس او می گردد. در برابر صدا یا صوت فرد آشنا، پیش از آنکه فرد او را لمس کند، آشکارا خاموش می شود یا لبخند می زند، ولی نه هنگامی که در حال جیغ کشیدن است. هنگام حرف زدن با او، رضایت مندی و نیز هنگامی که تنهاست، به طور ارادی نجوا میکند. هنگامی که ناراحت، بی حوصله یا خسته و کلافه است، می گرید. در برابر صدای جغجغه یا زنگ کوچکی که خارج از دید او آهسته به صدا درآورده شود، سکوت می کند. .
 

شنوایی و گفتار

سر، چشم یا هر دو را به سمت منابع صداهای نزدیک، می چرخاند. در این حالت ممکن است به ابروها پیچ و تاب بدهد یا چشم هایش گشاد شوند. ممکن است سر را به چپ و راست حرکت دهد، به گونه ای که انگار در جست وجوی منبع صداست.
معمولا در واکنش به سر و صداهای حاکی از نزدیک بودن زمان تغذیه، لبها را می مکد یا می لیسد. در برابر صداهایی که نزدیک می شوند، مثل صدای پا و صدای آب به هنگام استحمام، از خود هیجان نشان می دهد.
تذکر: نوزادانی که دارای نواقص شنوایی جدی هستند، ممکن است با ظاهر شدن پرستار خود در کنار گهواره، آشکارا از جا بپرند.
 

رفتارهای اجتماعی و بازی کردن

هنگام شیرخوردن از پستان مادر یا شیشه شیر، بدون پلک زدن به صورت مادر یا پرستاران خود چشم میدوزد؛ چشم دوختنی با معنا و از سر رضایت.
با لبخند زدن، نجوا کردن و حرکات هیجان زده، نسبت به موقعیت های آشنا مثل نزدیک بودن زمان تغذیه، استحمام و غیره، واکنش نشان می دهد. او اکنون آشکارا از مراحل استحمام، تعویض لباس یا کهنه خود، شادمان می شود.
با رضایتی آشکار، نسبت به بازی - بازی کردن های دوستانه واکنش نشان می دهد، به ویژه اگر این حرکات با غلغلک های بازیگوشانه و اصوات موزون همراه باشد.
هنگام استحمام یا تعویض لباس، باید از ناحیه شانه مورد حمایت قرار گیرد.
 
منبع: کتاب «از تولد تا پنج سالگی»

نویسنده: ماری، دی شریدان
مترجم: محمود مزینانی

بیشتر بخوانید :
توانایی‌های ضروری شیرخوار 3 ماهه 
مراحل رشد کودک
چگونه از نوزاد خود مراقبت کنیم ؟
جدول رشد و تکامل نوزاد تا 6 ماهگی