بی توجهی به حرف هایش، موجب کج خلقی او می شود؛ این یکی از ویژگی های کودک سی ماهه است.
 
چکیده: در این ماه‌ها، شما نخستین معلم کودک‌تان هستید و زمانی که با او سپری می‌کنید، بسیار ارزشمند است. حتی زمانی که بسیار پر مشغله هستید، باز هم لحظاتی را به او اختصاص دهید تا توجه بی‌دریغ خود را نصیب او کنید. بیابید با کودک سی ماهه بیشتر آشنا شویم.

تعداد کلمات 503 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه



وضعیت جسمانی و حرکت های اصلی

مهارت های حرکتی او به سرعت در حال پیشرفت است. با ایمنی و اطمینان کامل و با چسبیدن نرده، به شکل دوپا بر روی یک پله، از پله ها بالا و پایین می رود. به خوبی می دود و از مبل و صندلی ویژه کودکان، با سهولت بالا می رود.
اسباب بازی های بزرگ را با مهارت می کشد و هل می دهد، اما ممکن است در عبور دادن آنها از موانع، با مشکلاتی روبه رو باشد.
می تواند از بالای یک پله کوتاه، با دو پا بر زمین بپرد. اگر به او نشان داده شود، می تواند روی پنجه پا بایستد.
جزییات ریز تصاویر کتاب ها را تشخیص می دهد.
می تواند توپ را به موازات بدن و به طور مستقیم، به نقطه ای پرتاب کند. می تواند به یک توپ بزرگ لگد بزند، اما به طور ملایم و به طرفین توپ.
تعداد هفت مکعب یا بیشتر را، با دست اصلی خود روی هم قرار می دهد.
مداد را با سند انگشت دست اصلی خود می چسبد؛ حرکتی که روز به روز بهبود می یابد. کشیدن خطوط افقی، دایره و معمولا حروف «T» و «V» را تقلید می کند.
با یک بار نشان دادن به او، می تواند تصویر خودش را در عکس ها تشخیص دهد.
 

شنوایی و گفتار

حدود دویست واژه قابل تشخیص را در جملات خود به کار می گیرد، اما به هنگام حرف زدن، ناپختگی های بسیاری در تلفظ و ساختار جملات از خود نشان می دهد. هنگام بازی،با صدای بلند و به طور قابل فهم، با خود حرف می زند و رویدادهایی که اینجا و آنجا رخ داده است، به یکدیگر ربط می دهد. همچنان به تکرار و تقلید سخنان دیگران می پردازد.
بی توجهی به حرف هایش، موجب کج خلقی او می شود. حواس او نیز به سادگی منحرف نمی شود.
از نظر عاطفی هنوز وابستگی شدیدی به بزرگسالان دارد. بازی نقش ها، نظیر: خواباندن عروسک ها، لباس شستن و رانندگی کردن را بیشتر انجام می دهد، با این تفاوت که در حین انجام این بازی ها، پیوسته کارها را به یک فرد بزرگسال مورد علاقه خود، ارجاع می دهد. با علاقه به بازی کردن کودکان دیگر نگاه می کند و چند دقیقه ای نیز با آنان همبازی می شود، اما هنوز درک چندانی در مورد ضرورت تقسیم اسباب بازی ها با توجه افراد بزرگسال ندارد.
 
منبع: کتاب «از تولد تا پنج سالگی»

نویسنده: ماری، دی شریدان
مترجم: محمود مزینانی
 

بیشتر بخوانید :
رشد فکری، ذهنی و فرهنگی کودک
رشد و تکامل حسی و ادراکی در کودکان
شنوایی نوزاد را بسنجید 
مراحل رشد کودک