مشکل اینجاست که همسر، با پیامد رفتار نامناسبش روبه رو نمی‏ شود.
 
چکیده :یک راه برای رشد و بالندگی همسران در زندگی مشترک، دانستن این نکته است که هر عملی پی­آمدی دارد. خداوند نیز در قرآن کریم می ­فرماید: «و البته نتیجه سعى و عمل خود را به زودى خواهد دید».(1) 

تعداد کلمات 727 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

 

مواجهه با عواقب رفتار

بیشتر مواقع هنگامی که همسر ما، با عواقب رفتار خود روبه­رو شود، فرصت بهتری برای تغییر پیدا خواهد کرد، تا اینکه با سلطه ­جویی، غرولند و نق زدن ما مواجه شود؛ چون نق زدن و تکرار کردن یک اعتراض مشابه، هیچ چیز را تغییر نمی ­دهد، به­ جز اینکه طرف مقابل هم بر موضع خود لجاجت و پافشاری بیشتری می­ کند و این لجاجت­ همسران، نیز بی­شک سبب افزایش فاصله و شکاف میان آنها می­ شود. امام علی علیه ­السلام در حدیث کوتاهی به همین موضوع تصریح می­ کنند: «زیاده ­روی در سرزنش، آتش لجاجت را شعله ور می­ کند»[2].      
 

حل مسئله بدون جنجال

بنابراین، در صورت بروز و تکرار رفتار نامناسب از همسرمان، بهترین راهکار این است که تلاش کنیم وی با پی­آمد رفتارش مواجه شود، نه اینکه کار را به دعوا و جنجال بکشانیم؛ برای نمونه، شوهری که در خرید لوازم ضروری خانه اهمال کاری می­ کند، با یک غذای حاضری و ساده برای ناهار یا شام، وی را با پی­آمد رفتارش مواجه کنیم و یا خانمی که ولخرجی می­ کند، به جای مشاجره و دعوا، برای مدتی کارت خرید را از او بگیریم.
دردم از یار است و درمان نیز هم        دل فداى او شد و جان نیز هم
حضرت علی علیه ­السلام در روایت ارزشمند دیگری، به خوبی پی­آمدهای جدال، مشاجره و سلطه­ جویی افراد را بیان می­ فرمایند: «از دشمنی کردن و جدال و بحث بیهوده پرهیز کنید که دل­ها را بیمار می­ کند و میان برادران جدایی می ­اندازد»[3].

یک نمونه

میثم نمونه یک فرد فعال و پر جنب و جوش است که دوست دارد علاوه بر شغلش، در انواع فعالیت­ها نیز حضور داشته باشد. وی جزء هیئت مدیره مجتمع مسکونی خودشان و یکی از اعضای گروه کوهنوردی اداره است. همچنین ریاست انجمن اولیاء و مربیان مدرسه بچه ­هایش را نیز برعهده گرفته است. در مقابل، همسرش ستایش همیشه دنبال میثم است تا خراب­کاری­ های او را درست کند. وقتی که میثم خود را بیش از حد درگیر می­کند، ستایش کمک می­ کند تا تصمیم بگیرد در کدام جلسه شرکت کند و در کدام جلسه شرکت نکند. وقتی مرد ولخرجی می­ کند، همسرش چاره­ای می­ اندیشد تا از این مخمصه خلاص شوند. وقتی میثم بدون اطلاع، تعدادی از دوستان را برای شام دعوت می­ کند، ستایش باید آبروداری کند و... .
در واقع، ستایش از یک سو به خاطر گرفتاری ­هایی که شوهرش هر روز به وجود می ­آورد، ناراحت بود و از سوی دیگر، احساس می­ کرد شوهرش چندان که باید ارزش کارهایش را نمی ­داند و درک نمی­ کند که او چه سختی را تحمل می ­کند تا کارها را سروسامان دهد. بهانه­ گیری، نصیحت، ملامت، ناله کردن و غر زدن مدام ستایش هم نتوانست دردی را دوا کند.
ما آزموده‌ایم در این شهر بَخت خویش      بیرون کشید باید از این ورطه، رَخت خویش
از بس که دست مى‌گزم و آه مى‌کشم         آتش زدم چو گُل، به تن لَخت‌لَخت خویش[4]
 

پاسخ‏گو باش

سرانجام ستایش به میثم گفت من تو را دوست دارم، ولی از این به بعد تمایل دارم مسئولیتِ حل مسائل و کارهایت را خودت برعهده بگیری و تنها خودت پاسخ­گو باشی. میثم از سخن صریح ستایش دلخور شد. اما زمانی­ که ستایش خودش را کنار کشید، در حقیقت، میثم توانست پی­آمد رفتارش را به چشم خودش مشاهده کند و با عواقب سرگرمی­ ها و فعالیت­ های غیر ضروری­ اش مواجه شود. او مجبور شد با مردم خشمگین مواجه شود و حدّ خود را بشناسد، از این­رو واقع ­بین ­تر شد. در عین حال، متوجه شد که ستایش چقدر برای او هزینه و انرژی ­گذاشته است. او رفته رفته با تغییر رفتار خود، تازیانۀ واقعیت و میوۀ عشق ستایش را چشید.
 
منبع:
کتاب رمز و راز دلبران، علی محمد صالحی

بیشتر بخوانید :
همسر خود را احترام کنید!
با همسرم چگونه رفتار کنم؟
خانواده‌مان را بیمه کنیم


:پی نوشت 
[1]
. «وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى» ‏(نجم: 40)
[2]. عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص22.
[3]. غررالحکم، ص 453.
[4] . بیت اول: «ما بخت و اقبال خود را امتحان کرده‌ایم، باید بار و بنه خود را از این مهلکه بیرون بکشیم».بیت دوم: «از بس که پشت دست خود را به (دندان) مى‌گزم و آه می­ کشم، مثل گُلِ آتش، جای جای دست و بدن خود را قرمز کرده، به آن آتش زدم». شرح جلالى بر حافظ، 1379، ج ‌3، ص 1533‌.