زوجین جوان قبل از عروسی، اطلاعات لازم را در مورد زفاف و آداب اسلامی و ایرانی آن از طریق مطالعه و مشاوره با افراد متخصص کسب کنند.
 
چکیده: شب زفاف اولین شب زناشویی زوجی است که از راه صحیح شرعی با همدیگر پیمان ازدواج بسته اند. این شب از شب هاى بسیار مهم در زندگی هر فردی است و به همین جهت در منابع اسلامى آداب فراوانى براى آن ذکر شده است. در فرهنگ ایرانی نیز این شب از اهمیت بالایی برخوردار است. اما توجه به نکات زیر نیز برای کسانی که در آستانه آن قرار گرفته ­اند، اهمیت بسزایی دارد.

تعداد کلمات 880 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه



اهمیت زفاف در فرهنگ ایرانی

انشاءالله عروسیت!!!
این تیکه کلام بزرگترها، فقط یک دعا نیست که نشانۀ تشکر و یا راضی بودن از شما باشد؛ بلکه بیشتر از آن بیانگر این نکته است که در عرف جامعۀ ایرانی، شب عروسی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است، هر چند که پوشیدن لباس سفید عروس، ماشین گل زده و یا برگزاری مراسم مناسب، نماد یک عروسی است اما خاص‌ترین موضوع این شب، انجام زفاف طبق آداب اسلامی و ایرانی ماست؛ موضوعی که از یک سو آرزوی دیرینۀ هر پدر و مادر ایرانی و از سوی دیگر عامل نگرانی و اضطراب دختران جوان آنها بوده است. البته ناگفته نماند که بعضی مسائل اشتباه و غیر علمی که در عرف خانواده‌ها راه پیدا کرده، مشکلات و نگرانی‌ها را دو چندان کرده است. لذا لازم است زوجین جوان قبل از عروسی اطلاعات لازم را در مورد زفاف و آداب آن از طریق مطالعه و مشاوره با افراد متخصص کسب کنند.
 

زفاف و شیوه برقراری روابط جنسی

زفاف در لغت عرب به معنای بردن عروس به خانه‌ی شوهر است و در اصطلاح، اولین رابطه‌ی جنسی است که به واسطه‌ی آن پرده‌ی بکارت زن زایل می‌گردد. زایل شدن بکارت زن ممکن است با درد و خونریزی همراه باشد. این موضوع نباید در آینده سبب ترس از رابطه‌ی جنسی گردد چرا که در ارتباطات بعدی خونریزی و درد کاهش یافته و سپس تمام می‌گردد. درد و خونریزی زن به جنس و ساختمان پرده‌ی بکارت بستگی دارد، چه بسا فردی باکره باشد اما زفاف وی با درد و خونریزی همراه نباشد.
ـ در مردان، ادرار و منی هر دو از یک مجرا خارج می‌شوند ولی به دلیل هماهنگی دستگاه ادراری و تناسلی هرگز این دو با هم مخلوط نمی‌شوند. چون ادرار و منی هر دو از یک مجرا می‌گذرند و ادرار اسیدی است و برای اسپرماتوزوئید مضر است لذا غدد موجود در سراسر این مجرا در موقع تحریک جنسی یک مایع قلیایی ترشح می‌کنند که به این مایع زلال و شفاف «مَذی» می‌گویند.
ـ در زنان بر خلاف مردان مجرای ادرار و مجرای تناسلی یکی نیست، بلکه مجرای ادرار بالاتر از مجرای تناسلی قرار دارد. پرده‌ی بکارت در قسمت پائینی دهانه ورودی مهبل قرار دارد. نوع و ضخامت پرده‌ی بکارت در افراد مختلف متفاوت می‌باشد؛ بعضی به حدی نازک است که با اولین نزدیکی پاره می‌شود و با درد و خونریزی بسیار کم همراه است. در بعضی این پرده بسیار ضخیم بوده و ممکن است زفاف به سختی صورت گیرد و خانم تا مدتی بعد از اولین نزدیکی خونریزی داشته باشد. در موارد نادری زفاف صورت نمی‌گیرد و این پرده باید با عمل جراحی پاره شود. نوع سوم پرده‌ی ارتجاعی است که دخول انجام می‌گیرد، ولی آسیبی به پرده‌ی بکارت نمی‌رسد چون این پرده به حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردد، در این نوع پرده، زفاف بدون خونریزی صورت می‌گیرد.
ـ نقش اساسی در زفاف را مرد به عهده دارد؛ لذا لازم است قبل از عروسی از مشاوران امین و متخصص، آگاهی‌های لازم در رابطه با چگونگی این عمل را کسب کند. عروس خانم نیز باید نهایت همکاری را با همسر خود به عمل آورده و دستگاه تناسلی خود را جمع و منقبض نکند.
ـ اگر هر یک از زوجین به بیماری‌های خاصی همچون ناراحتی‌های قلبی ـ عروقی، دستگاه تناسلی و... مبتلا هستند لازم است قبل از عمل زفاف راجع به چگونگی انجام این عمل با پزشک متخصص خود مشورت کنند.
ـ عشق‌بازی و دلدادگی با خانم در شب عروسی می‌تواند به سهولت رابطه‌ی جنسی در این شب کمک زیادی بنماید. اگر فردی دوران عقد را گذرانده و با مسائل جنسی این دوران آشنا شده بهتر است بلافاصله بعد از برگزاری مراسم عروسی، عمل زفاف را انجام دهد؛ زیرا به تأخیر انداختن زفاف برای مدت طولانی بعد از مراسم عروسی باعث تشویش و اضطراب، افسردگی، ترس، سرد مزاجی و... در زوجین می‌گردد.
از شیخ ابوالفتوح رازی در تفسیر سوره فرقان نقل شده است که حضرت امیر زفاف حضرت فاطمه را سه شب به تأخیر انداخت. روز سوم که حضرت رسول  به خانه زهرا  آمدند، ضمن سفارش‌هایی که به علی  نسبت به فاطمه  نموده و فرمودند: یا علی فردا تو را نبینم مگر این که اثر عروسی بر تو باشد.[1]

ادامه دارد...

تهیه و تنظیم:
خانم حدیثه اسفندیار

منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم
 

بیشتر بخوانید :
اهمیت دوران عقد در زندگی زناشویی (بخش اول)
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
مهارت های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده (بخش اول)
مهارت های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده (بخش دوم)
دوران نامزدی و دوران عقد


پی نوشت :
[1] ـ ازدواج و روابط زن و مرد، سید محمد نجفی یزدی، ص 73.