غسل یک دستور اسلامى براى پاک نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگى است.
 
چکیده: غسل جنابت یک دستور اسلامى براى پاک نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگى است. البته لازم به ذکر است که غسل جنابت مستحب است، ولی برای کاری که نیاز به طهارت دارد واجب می ­شود. در قسمت آخر سلسله مقالات احکام روابط جنسی خانواده، با برخی از احکام غسل جنابت آشنا می ­شویم.

تعداد کلمات 1095 /  تخمین زمان  مطالعه 5 دقیقه



مقدمه

طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد که تمام فعالیت‌هاى بدن را کنترل مى‌کنند (اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک). این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده‌اند. وظیفه اعصاب سمپاتیک «تند کردن» و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک «کند کردن» فعالیت دستگاه‌هاى مختلف بدن است. گاهى جریان‌هایى در بدن رخ مى‌دهد که این تعادل را به هم مى‌زند، از جمله آنها مسئله «ارگاسم و اوج لذت جنسى» است که معمولا مقارن خروج منى صورت مى‌گیرد. از جمله امورى که مى‌تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر «ارگاسم» روى تمام اعضاى بدن به طور محسوس دیده مى‌شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسى یا خروج منى، تمام بدن با آب شسته شود.
 

برخی احکام غسل جنابت

ـ غسل جنابت به خودی خود مستحب است و برای خواندن نماز واجب و مانند آن واجب می‌شود ولی برای نماز میت و سجده شکر و سجده‌های واجب قرآن غسل جنابت لازم نیست.[i]
ـ لازم نیست در وقت غسل نیت کند که غسل واجب یا مستحب می‌کنم و اگر فقط به قصد قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم غسل کند کافی است.[ii]
ـ اگر یقین کند وقت نماز شده و نیت غسل واجب کند بعد معلوم شود که پیش از وقت غسل کرده غسل او صحیح است.[iii]
ـ غسل را چه واجب باشد چه مستحب به دو قسم می‌شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی.[iv]
ـ آیا بر زنان پس از انجام معاینات داخلی با وسائل طبی غسل واجب می‌گردد؟ تا زمانی که منی خارج نشود غسل واجب نیست.[v]
ـ در مورد احتلام زنان، در چه صورتی غسل جنابت بر آنان واجب می‌شود؟ و آیا رطوبتی که هنگام ملاعبه و شوخی با همسر از آن خارج می‌شود حکم منی را دارد و آیا بدون سست شدن بدن و رسیدگی به اوج لذت، غسل بر آنان واجب می‌شود؟ به طور کلی در زنان بدون نزدیکی جنابت چگونه تحقق می‌یابد؟ اگر زن به اوج لذت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب می‌شود ولی اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد غسل واجب نیست.[vi]
ـ اگر زن بعد از نزدیکی با همسرش در حالی که منی در رحم او باقی مانده غسل کند و بعد از غسل منی از رحم خارج شود آیا غسل او صحیح است؟ آیا منی خارج شده بعد از غسل پاک است یا نجس و موجب جنابت مجدد می‌شود یا نه؟ غسل او صحیح است و رطوبتی که بعد از غسل از او خارج می‌شود اگر منی باشد نجس است، ولی اگر منی مرد باشد باعث جنابت مجدد نمی‌شود.[vii]
ـ آیا غسل جنابت در حال حیض صحیح است به طوری که تکلیف از زن جنب ساقط شود؟ صحت غسل در فرض مذکور محل اشکال است.[viii]
ـ اگر زن در حالی حیض، جنب و یا در حال جنابت حائض شود آیا بعد از پاک شدن از حیض هر دو غسل بر او واجب است؟ در هر دو صورت علاوه بر غسل حیض، غسل جنابت هم واجب است، ولی جایز است که به غسل جنابت اکتفا کند لیکن احوط این است که نیت هر دو غسل را بنماید.[ix]
ـ آیا غسل جنابت کفایت از وضو می‌کند؟ بله. کفایت می‌کند.[x]
ـ جماع کردن در روزهایی که حیض زن قطعی نیست ولی شرعاً باید برای خود حیض قرار دهد حرام است پس زنی که بیشتر از ده روز خون می‌بیند و باید طبق روزهای عادت خویشان خود ده روز را حیض قرار دهد شوهرش نمی‌تواند در آن روزها با او نزدیکی نماید.[xi]
ـ اگر شماره‌ی روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در فرج جماع کند، بنابر احتیاط واجب باید هیجده نخود طلا کفاره به فقیر بدهد و اگر در قسمت دوم جماع کند، نُه نخود و اگر در قسمت سوم جماع کند باید چهار و نیم نخود طلا بدهد؛ مثلا زنی که شش روز خون حیض می‌بیند اگر شوهرش در شب یا روز اول و دوم جماع کند باید هیجده نخود طلا بدهد و در شب یا روز سوم و چهارم نُه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم باید چهار نخود و نیم بدهد.[xii]
ـ اگر مرد در حال جماع بفهمد زن حائض شده باید فوراً از او جدا شود و اگر جدا نشود بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.[xiii]
ـ بعد از آن که زن از خون حیض پاک شد، اگر چه غسل نکرده باشد... شوهرش می‌تواند با او جماع کند، ولی احتیاط مستحب آن است که پیش از غسل، از جماع با او خودداری نماید اما کارهای دیگری که در وقت حیض بر او حرام بوده مانند توقف در مسجد و مَسّ خط قرآن تا غسل نکند حلال نمی‌شود.[xiv]
ـ جماع روزه را باطل می‌کند اگر چه فقط به مقدار ختنه‌گاه داخل شود و منی هم بیرون نیاید.[xv]

تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم

بیشتر بخوانید:
احکام روابط جنسی خانواده (بخش اول)
احکام روابط جنسی خانواده (بخش دوم)
احکام روابط جنسی خانواده (بخش سوم)
سلامت روابط زناشویی در طول زندگی (بخش اول)
سلامت روابط زناشویی در طول زندگی (بخش دوم)


پی نوشت :
[i] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت. [نویسنده: پس اگر فردی جنب بود و آیه‌ای از آیات سوره‌های سجده‌دار تلاوت شد نمی‌تواند بخواند ولی اگر آیه‌ی سجده‌دار را شنید می‌تواند سجده‌ی آن را به جا آورد.]
[ii] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، صافی، مکارم.
[iii] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، صافی، سیستانی.
[iv] ـ امام خمینی، خامنه‌ای،صافی، مکارم.
[v] ـ استفتائات آیت الله خامنه‌ای.
[vi] ـ همان.
[vii] ـ همان.
[viii] ـ خامنه‌ای.
[ix] ـ خامنه‌ای.
[x] ـ فاضل، مکارم، بهجت، سیستانی، امام خمینی، خامنه‌ای.
[xi] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، صافی، سیستانی.
[xii] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، مکارم(برای اطلاعات بیشتر راجع به موضوع کفاره به رساله‌های مراجع تقلید مراجعه کنید.)
[xiii] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، صافی، مکارم.
[xiv] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، صافی.
[xv] ـ امام خمینی، خامنه‌ای، سیستانی، صافی، بهجت..