الکل و کافئین دو ماده ای هستند که به ویژه در طول فرآیند پاکسازی، باید از مصرف آن ها اجتناب کنید.
 
چکیده : آب، سموم و ناخالصی ها را از سیستم گوارشی شما دفع می کند و هم به کلیه ها و هم به روده ها کمک می کند تا عملکرد طبیعی شان را حفظ کنند و زباله های تولید شده شان را دفع کنند.آب، همچنین یک محلول عالی برای حفظ سلامتی و جوانی پوست و شادابی رنگ پوست تان است و باعث جلوگیری از چین و چروک آن خواهد شد.

تعداد کلمات 1775 / تخمین زمان مطالعه 9 دقیقه

 

قسمت دوم : پاکسازی از طریق خوردن غذا و نوشیدنی سالم

 1. مقدار زیادی آب بنوشید. اگر می خواهید به طور طبیعی بدن تان را پاکسازی کنید، بالا بردن میزان آب مصرفی تان ، یکی از مهمترین مواردی است که می توانید انجام دهید. باید تلاش کنید حداقل 8 لیوان یا 2 بطری آب در طول روز بنوشید. می توانید با نوشیدن یک لیوان آب به عنوان اولین چیز در صبحگاه، یا در پس هر میان وعده و یا همراه با هر وعده ی غذایی، میزان مصرف آب خود را افزایش دهید. شما همچنین می توانید سبزیجات و میوه هایی که محتوی آب زیادی هستند مصرف کنید، مواردی مانند: هندوانه، توت فرنگی، خیار و گوجه.
آب، سموم و ناخالصی ها را از سیستم گوارشی شما دفع می کند و هم به کلیه ها و هم به روده ها کمک می کند تا عملکرد طبیعی شان را حفظ کنند و زباله های تولید شده شان را دفع کنند.
آب، همچنین یک محلول عالی برای حفظ سلامتی و جوانی پوست و شادابی رنگ پوست تان است و باعث جلوگیری از چین و چروک آن خواهد شد.
آب ذخیره شده در مخازن یا بطری های مسی، به علت خاصیت ضد باکتریالی موجود در مس، بسیار تمیز و خالص می شود.

2. فیبر بیشتری مصرف کنید. فیبر، در رده ی اول مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ عملکرد مناسب دستگاه گوارش است و به عنوان یک پاک کننده طبیعی، بسیار فوق العاده است. خوردن فیبر بیشتر به بدن انسان کمک می کند تا خود را از سموم، مواد نگهدارنده و دیگر مواد زاید مضری که در طول زمان، در دستگاه گوارش ساخته شده اند، خلاص کند.
افزایش میزان مصرف فیبر به بدن شما کمک می کند تا به وسیله ی تحریک حرکات منظم روده پاکسازی شود، و به جای آنکه نفخ کنید و کسل باشید، به شما حس سبکی و تندرستی می دهد.
بهترین منابع طبیعی فیبر، عبارت اند از: غلات کامل، حبوبات، ماکارونی و برنج، میوه های تازه و سبزیجات (به ویژه با پوست)، لوبیا، عدس و بادام.

3. از مصرف کافئین و الکل پرهیز کنید.
الکل و کافئین دو ماده ای هستند که باید به طوری جدی، به ویژه در طول فرآیند پاکسازی، از مصرف آن ها اجتناب کنید. سموم موجود در قهوه و الکل، می تواند عملکرد کبد و کلیه را مختل کند، که ممکن است باعث شود تا بدن تان به طور طبیعی نیز نتواند خودش را پاکسازی کند. وقتی که بدن نتواند خودش را پاکسازی کند، خطرات و آسیب هایی جدی، سلامت شما را تهدید می کنند، بیماری هایی نظیر دیابت و اضافه و وزن، از این دسته خطرات هستند.
اگر می خواهید به طور طبیعی بدن تان را پاکسازی کنید، بالا بردن میزان آب مصرفی تان ، یکی از مهمترین مواردی است که می توانید انجام دهید. باید تلاش کنید حداقل 8 لیوان یا 2 بطری آب در طول روز بنوشید.
می توانید با نوشیدن یک لیوان آب به عنوان اولین چیز در صبحگاه، یا در پس هر میان وعده و یا همراه با هر وعده ی غذایی، میزان مصرف آب خود را افزایش دهید.
شما همچنین می توانید سبزیجات و میوه هایی که محتوی آب زیادی هستند مصرف کنید، مواردی مانند: هندوانه، توت فرنگی، خیار و گوجه.

قهوه، در طول فرآیند رشد، معمولا در معرض علف کش ها و آفت کش ها قرار می گیرد، در نتیجه، مصرف آن می تواند منجر به بی آبی بدن شود و هیچ مزیت قابل توجهی برای سلامتی بدن نخواهد داشت.
اگر صبح ها به خوردن کافئین نیاز دارید، چای سبز می تواند گزینه ی بسیار بهتری باشد؛ چرا که حاوی مقدار کمی از کافئین می باشد، علاوه بر آن دارای آنتی اکسیدان های سالم نیز هست.
الکل، به ویژه نوع تیره ی آن، مثل ویسکی، رم و شراب قرمز، حاوی سمومی هستند که در طول فرآیند تخمیر به وجود می آیند. علاوه بر این مواد شیمیایی سمی، زمانی که الکل در بدن متابولیزه می شود، یک ماده ی سمی به اسم استالدئید تولید می کند.


4. از مصرف کربوهیدرات های ساده خودداری کنید. کربوهیدرات های ساده، نظیر برنج سفید، نان و پاستا، اساسا عاری از مواد مغذی، ویتامین ها و یا هرنوع ماده ای که برای بدن شما مناسب است، می باشند. بله، آن ها ابتدا باعث می شوند تا احساس سیری داشته باشید، اما این حس سیری، بدی هایی هم با خود همراه دارد، قند خون شما را پایین می آورد که برای سطح انرژی و سلامت کلی شما بد است. علاوه بر این، کربوهیدرات های ساده معمولا سرشار از مواد نگهدارنده هستند، که می توانند در دستگاه گوارش شما باعث گسترش و تولید سم شوند.
برای غلبه بر این مشکل، سعی کنید از خوراکی ها و غذاهای حاوی فیبر بالا، غلات کامل، کربوهیدرات های مرکب (نظیر آن هایی که در سبزیجات نشاسته دار یافت می شوند) نظیر سیب زمینی، نان غله ای کامل، ماکارونی سبوس دار، غلات، برنج قهوه ای و حبوبات، استفاده کنید.
کربوهیدرات های مرکب، برای دستگاه گوارشی تان بسیار مفیدتر هستند، و کمک می کنند تا سموم و مواد نگهدارنده هایی که از مصرف کربوهیدرات های ساده تولید شده اند را از بین ببرند.

5. سوپر خوراکی های بیشتری مصرف کنید. اگر چه شما باید خود را از مصرف هر گونه غذاهای فرآوری شده در طول پاکسازی بدن تان محدود کنید، همچنین باید سعی کنید تا جایی که ممکن است از سوپر خوراکی ها استفاده کنید. این ها غذاهای خاصی هستند که از مزایای سلامتی فوق العاده ای برخوردار هستند که باعث سرعت بخشیدن به روند پاکسازی بدن تان می شود.

چهار نمونه از بهترین و مفیدترین شان در ادامه ذکر شده است اما برخی دیگر از آن ها عبارت اند از: بلوبری، سیب، آب تره، کرفس، کلم بروکسل، هویج، پاپایا و برنج وحشی.
سیر: سیر دارای مزایای قابل توجهی برای سلامتی است، شاید مهمترین آن، توانایی آن در تقویت عملکرد کبد است تا آنزیم هایی تولید کند و سموم را از بدن دفع کند. سیر همچنین دارای دو ماده ی شاخته شده به نام های آلیسین و سلنیوم است که برای پاکسازی کبد بسیار مفید هستند.
چغندر: چغندر قرمز یکی دیگر از سوپر خوراکی هاست که باعث تقویت سلامتی می شود. چغندر به خاطر دارا بودن سطح بالای بتالین (رنگدانه هایی که موجب رنگ زنده ی آن شده اند) دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی، پاک کنندگی و حاوی آنتی اکسیدان است. توجه داشته باشید که چغندر هنگام پخته شدن، بهترین مزایا و خاصیت های خود را از دست می دهد، بنابراین سعی کنید آن را تا آنجا که ممکن است خام بخورید.
کلم پیچ: کلم یکی از سبزی هایی است که خاصیت پاک کنندگی دارد. کلم، به همراه دیگر سبزی ها، از خوراکی های نسبتا قلیایی است که قابلیت خنثی کردن قندها و سموم بدن را قبل از اینکه خودش از بدن دفع شود را دارد. به این ترتیب، کلم کمک می کند تا خون، حالت طبیعی و قلیایی خودش را حفظ کند.
لیمو: لیمو، به همراه دیگر مرکبات نظیر گریپ فروت، به طور گسترده ای به عنوان یکی از بهترین پاک کننده های طبیعی بدن شناخته می شود. به همین خاطر است که لیمو، اغلب جزء حیاتی دستورالعمل های بسیاری از پاک کننده هاست. اسید سیتریک موجود در لیمو، این قابلیت را دارد سموم ساخته شده در بدن را حل کند و اجازه می دهد تا از طریق ادرار، از بدن دفع شوند. سعی کنید مقداری آب لیمو را در یک لیوان آب بچکانید و صبح ناشتا، به عنوان اولین چیز، آن را بنوشید، یا اینکه به سادگی یک گریپ فروت را به عنوان صبحانه میل کنید.


6. دمنوش های گیاهی بنوشید.
نوشیدن دمنوش های گیاهی یک راه عالی برای افزایش مصرف مایعات شماست، و در عین حال باعث شود تا از مزایای بسیاری از گیاهان پاک کننده ی طبیعی و ریشه هایی که از دل طبیعت بیرون آمده اند، بهره مند شوید. برخی از دمنوش های مفیدی که می توانید نوش جان کنید، عبارت اند از:
چای قاصدک: چای قاصدک، از طریق تحریک کیسه ی صفرا، کلیه ها و کبد، باعث پاکسازی بدن می شود؛ بنابر این باعث کاهش ماندگاری آب در بدن می شود و کمک می کند تا آلودگی ها زودتر از بدن دفع شوند. همچنین باعث تثبیت سطح قند خون می شود و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مفید می باشد. چای قاصدک را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی خریداری کنید یا خودتان قاصدک تازه را درون آب بجوشانید.
چای شیرین بیان: شیرین بیان، ماده ای است که دارای مزایای بسیار گسترده ای برای سلامتی می باشد، اما از نقطه نظر یک پاک کننده ی اعضای داخلی بدن، چای شیرین بیان، از عملکرد کبد پشتیبانی می کند و همچنین به عنوان یک ملیّن خفیف، کمک می کند تا روده ها را از طریق حذف زباله های تولید شده، پاکسازی کند. چای شیرین بیان را می توانید در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی تهیه کنید، یا اینکه خودتان می توانید 0.5 اونس از ریشه ی شیرین بیان را با یک هشتم لیوان آب بجوشانید. چای شیرین بیان می تواند برای افرادی که دچار فشار خون هستند، اثرات منفی داشته باشد، اما در هر صورت قبل از مصرف باید با دکتر خود مشورت کنید.
چای باردان (بابا آدم، فیلگوش): ریشه ی باردان، قرن هاست که در درمان های طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. بر این عقیده اند که باردان، یک تصفیه کننده ی خون طبیعی است که  به سم زدایی و پاک کردن خون کمک می کند. همچنین می تواند با پاکسازی دستگاه گوارش و تحریک ادرار، سموم و زباله های ساخته شده در بدن را دفع کند. علاوه بر این، می تواند به حفاظت و بازسازی کبد کمک کند (برای افرادی که به میزان زیادی الکل مصرف کرده اند مفید است). چای باردان را می توانید در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی تهیه کنید و یا خودتان ریشه ی آن را در آب بجوشانید و مصرف کنید.

7. محصولات ارگانیک مصرف کنید. سعی کنید فقط میوه ها و سبزیجات ارگانیک، و محصولات گوشتی و لبنی ارگانیک تهیه کنید. اگرچه ممکن است گران تر باشد، اما این نوع از محصولات، عموما عاری از آفت کش ها و کودهای مصنوعی هستند و فقط مقدار کمی از هورمون ها و آنتی بیوتیک های محرک رشد، به آن ها می زنند.
اگر صرفا از غذاها و محصولات ارگانیک مصرف کنید، در واقع بدن تان را از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر موجود در آفت کش ها و سایر موادی که در محصولات فرآوری شده هستند، در امان داشته اید.
توجه داشته باشید که این امر باعث می شود که صرفا از برخی سموم در امان باشید، نه بقیه شان. حتی در غذاهای فرآوری شده ی ارگانیک هم سمومی وجود دارد که می توانند مضر و یا سرطان زا باشند.
 
ادامه دارد...
مترجم: داوود سرافراز

بیشتر بخوانید :
چگونه بدن خود را به طور طبیعی پاکسازی کنیم ؟(بخش اول)
چگونه بدن خود را به طور طبیعی پاکسازی کنیم ؟(بخش سوم)
سم زدایی طبیعی در خانه
علایم سموم در بدن
راه‌های طبیعی دفع سموم از بدن
رژیم سم زدای لیمو