در موقعیت های سخت و دشوار زندگی نیز، می­ توان بهانه ای برای خنده و شوخی پیدا کرد.
 
چکیده : همه ما در شرایط سختی زندگی می کنیم. اگر بتوانیم گاهی مسائل را چندان جدی نگیریم و موضوعی برای خنده و شوخی پیدا کنیم، می توانیم رابطه زناشویی مان را در مسیری مثبت حفظ کنیم . در این مقاله با مهم­ترین راهکارهای برای شوخ­ طبعی در زندگی مشترک آشنا می ­شوید.

تعداد کلمات 831 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

خندیدن را بیاموزیم

درلحظاتی از زندگی می ­توانید بخندید یا گریه کنید. ما درصورت امکان خنده را انتخاب می­ کنیم. خنده تنش را دفع می کند ، برای سلامتی مناسب است و قطعا برای رابطه تان مفید است.
ما، به عنوان یک زوج روانشناس، وقتی با هم می­ خندیم، بیشتر قابل قبول هستیم. وقتی تحت استرس هستیم، سعی می کنیم همه چیز را روشن کنیم. دن[1] و لورا[2] به عنوان زوجی که به تازگی با هم ازدواج کرده بودند، هم در دانشگاه تحصیل می کردند و هم شاغل بودند. به همین دلیل تحت فشار و استرس زیادی قرار داشتند. یک روز وقتی لورا پس از یک روز کاری طولانی به خانه برگشت، دید سه گربه ­شان کراوات به گردن دارند. دن کراوات هایش را به گردن گربه ها بسته بود تا لورا را بخنداند و این کار موثر بود.
همه ما در شرایط سختی زندگی می کنیم. اگربتوانیم گاهی مسائل را خیلی جدی نگیریم، و موضوعی برای خنده پیدا کنیم (مانند دن و لورا) می توانیم رابطه مان را درمسیری مثبت حفظ کنیم.
 

کمک هایی برای اینکه بیشتر شوخ طبع باشیم

اگر به طور طبیعی به خنده نمی افتید، چند نکته دراین جا آورده ایم که می­ تواند به شما کمک کند تا خوش روتر باشید.


الف) به خودتان اجازه دهید که همیشه کامل نباشید

هیچ کس کامل نیست، نه شما و نه همسرتان! وقتی همه چیز را بیش از حد جدی نمی گیریم، می توانیم آرامش داشته باشیم و راحت تر بخندیم و روی زیباتر زندگی را ببینیم . خنده کمک می کند که به آرامش برسیم. پس اگر برای یکدیگر لطیفه می گویید، خوشبختید. اما مرز باریکی بین لطیفه گفتن و تحقیر کردن وجود دارد. یک اصل مهم این است که با همسرتان بخندید اما هرکدام، فقط به خودتان بخندید.
 

ب) شوخ طبعی را ایجاد کنید

ما روی در یخچال مان تصاویر کارتونی  و کاریکاتور می­ چسبانیم و سعی می­کنیم در هریک از این موقعیت ها بهانه ای برای خنده و شوخی پیدا کنیم. اخیرا وقتی درفرودگاه برای سومین بار منتظر برنامه پرواز لغو شده مان بودیم ، به کلودیا نگاه کردم و گفتم: «عزیزم، به نظرت جالب نیست که ما هم جزء جت نشینان (ثروتمندان) هستیم؟ » کلودیا جواب داد : «این گونه زندگی کردن باید مخصوص افراد ثروتمند و مشهور باشد. » یک بار دیگرشوخ طبعی به کمک ما آمد. اغلب وقتی پروازهای مان تأخیر دارند ، به نزدیک سکوی پرواز می رویم و تظاهر می­ کنیم که یک از ما می خواهد سفر برود. همدیگر را در آغوش می گیریم و خداحافظی می کنیم. وقتی افراد سوار هواپیما می­ شوند، ما به سکوی پرواز دیگری می رویم.
برخی منابع دیگر برای خنده و شوخی به این قرارند:
- مجلات فکاهی
- فیلم­ ها و سریال­ های خنده ­دار
- خاطرات خنده ­دار از زندگی گذشته خود
- کتاب های لطیفه و مطالب خنده دار دیگر
- نقل داستان ها و حکایت های خنده دار از گفت و گوهایی که با دوستان و همکاران داشته اید. (ما این داستان ها و حکایت ها را یادداشت می­کنیم تا آن ها را فراموش نکنیم.)
 

ج) دوستان شوخ طبعی پیدا کنید

اگرهردوی شما افراد جدی ­ای هستید، زوج شوخ طبعی پیدا کنید. سال ها قبل زوجی که با هم نامزد کرده بودند، درسمینار زنده ازدواج ما شرکت کردند که بیش از اندازه جدی بودند. به آن ها توصیه کردیم با زوج هایی دوست شوند که تا این حد جدی نیستند. آن ها به توصیه ما عمل کردند. دوستان اهل شوخی و سرگرمی به آن ها کمک کردند که راحت تر باشند، بیشتر بخندند و از زندگی به گونه ای دیگرلذت ببرند. آن ها شوخ طبعی یکدیگر را تشویق می­ کردند.
 

با نامزدتان قرار ملاقات بگذارید

سرگرمی درزندگی زناشویی مسئله مهمی است. ما با هم بیرون می رویم تا به این ترتیب سرگرمی بیشتری درزندگی خود داشته باشیم. درواقع سعی میکنیم تا حد ممکن با هم قرار بگذاریم. ما هرچیزی را به یک قرار تبدیل می­کنیم؛ مانند انجام مأموریتی با یکدیگر یا خرید خواربار. ما هر پاییز برای چکاپ به دکتر می رویم و درمسیر بازگشت، به کافی شاپ مورد علاقه مان می رویم و قهوه می خوریم. کارهایی را که مجبوریم انجام دهیم، می توانیم همراه هم انجام دهیم و آن را یک قرار بنامیم!
اگر دارای فرزند شدید و کسی نبود تا از بچه ها نگهداری کند چه می­کنید؟ آن ها را زودتر بخوابانید و یک قرار خانگی داشته باشید. روشن کردن شمع و گوش دادن به موسیقی ملایم منجر به گفت و گوهای عاشقانه می­ شوند. تنها کمی خلاقیت لازم است. قرار گذاشتن بیشتر مربوط به خلاقیت است، نه پول. وقتی با هم قرار دارید، توصیه می کنیم بر نکات مثبت متمرکز شوید و اوقاتی را صرف خندیدن با یکدیگر کنید. دوستی تان عمیق تر خواهد شد.

منابع : دیوید آرپ و دیگران (1389)، ده قرار مهم برای زندگی مشترک، ترجمه اکرم قیطاسی، موسسه انتشارات صابرین، چاپ چهارم، قم.

بیشتر بخوانید:
همسران و تمرکز بر نقاط مثبت یکدیگر
زندگی مشترک شما در اولویت است!
همسران و چگونگی ایجاد روابط مناسب با خانواده ­ها
سبک های نامناسب کنترل تعارضات ، در زندگی زناشویی