گاه داشتن برنامه غذایی مرتب می تواند به تامین نیازهای او آسیب بزند.
 
چکیده: شیردادن به کودک، یکی از وظایف مادر است که انجام آن بر اساس نیازهای کودک، بهترین کاری است که مادر می تواند انجام دهد. سوال این است که آیا شیردادن باید بر اساس برنامه زمانی باشد یا بر اساس بیان نیاز کودک؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

تعداد کلمات 840 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 

آیا کودکان به برنامه غذایی نیاز دارند؟

بچه ها نمی توانند خودشان را کنترل کنند و به نیازهایشان توجه نداشته باشند. اگر آنها گرسنه باشند و بی قرار، سریع باید نیازهایشان برآورده شود. وقتی کودک گرسنه و بی قرار است و مادرش به او غذا می دهد و او را آرام می کند، به دنیای اطرافش اعتماد می کند و احساس می کند که می تواند شرایط زندگی اش را کنترل کند. اما وقتی که کودک از شدت گرسنگی گریه می کند و کسی به او توجه ندارد، احساس می کند هیچ وقت نمی تواند نیازهای خودش را برطرف کند. غذا دادن به کودک هنگامی که او گرسنه است، برآورده کردن نیاز آن کودک است. بچه هایی که هر وقت احساس گرسنگی می کنند، غذا می خورند، معمولا کمتر از بچه هایی که سر ساعت خاصی غذا می خورند، گریه می کنند. به علاوه این دسته از بچه ها راحت تر می خوابند، چون هروقت دلشان خواست می توانند شیر مادر یا شیشه بخورند و در آرامش کامل بخوابند. نباید فکر کنید که این قبیل بچه ها بیش از حد لازم غذا می خورند آنها به اندازه نیاز بدنشان غذا می خورند.
 

آسیب های برنامه غذایی برای کودک

والدینی که برای فرزندان شان برنامه ی غذای خاصی دارند، مرتب باید سعی کنند که کودک خودشان را آرام کنند و مانع گریه کردن او شوند. کودک گرسنه است و شیر می خواهد، ولی مادر احساس می کند که هنوز زمان غذا دادن به کودک نرسیده و او باید صبر کند، چون تازه شیر خورده است. بعضی از بچه ها باید با فاصله ی کمی شیر بخورند و بعضی دیگر مدت بیشتری را تحمل می کنند و شیر نمی خواهند.
مادرانی که برای شیر دادن به فرزندشان برنامه ی خاصی دارند. وقتی کودک شان گرسنه می شود، صبر می کنند تا سر ساعت خاص به او غذا دهند. بنابراین کودک را آرام می کنند، ولی اگر کودک آرام نگرفت او را به حال خودش رها می کنند تا زمان شیر دادن او فرا رسد. تحمل گریه های کودکان کار سختی است و ساکت کردن آنها مشکل تر، بنابراین بهتر است وقتی کودک گریه می کند و گرسنه است همان موقع به او شیر بدهید. معمولا پزشکان، دوستان و اقوام به کسانی که تازه مادر شده اند، توصیه می کند که طبق برنامه ی خاصی به فرزندشان شیر بدهند، ولی اغلب آنها نمی توانند به توصیه ی این افراد گوش کنند و طبق غریزه ی خودشان هروقت نوزاد گرسنه شده به او شیر می دهند اما آنها می ترسند که مبادا با این کارشان کودک بدعادت شود و هر لحظه غر بزند و بخواهد شیر بخورد. کودکان توانایی انجام کارهایشان را ندارند، بنابراین باید کاری کنند که دیگران به فکر آنها و برآورده کردن نیازهایشان باشند. وقتی نیازهای کودک برآورده شود، او به دیگران اعتماد می کند و می داند که آنها مراقبش هستند.

تصمیم گیری برای این که فرزندتان برنامه ی غذایی خاصی داشته باشد یا هر وقت گرسنه شد به او غذا بدهید، بستگی دارد به این که کودکتان از شیر مادر تغذیه می کند یا شیر خشک. معمولا بچه هایی که شیر مادر می خورند، هروقت گرسنه شوند، می توانند شیر بخورند ولی بچه هایی که شیر خشک می خورند، باید صبر کنند تا شیشه ی شیرشان آماده شود، شیر داخل آن سرد شود و بعد آن را بخورند.
برای بچه هایی که از شیر خشک تغذیه می شوند می توان برنامه ی غذایی خاصی در نظر گرفت، چون مادر می داند کودکش چه موقع و چه مقدار شیر خورده و چه زمانی دوباره به شیر خوردن نیاز دارد. ولی مادرانی که از شیر خودشان به کودک شان می دهند، نمی دانند او چقدر شیر خورده و سیر شده یا نه. بنابراین هر وقت که کودک گریه کرد، حتی اگر تازه شیر خورده باشد، مادر باید به او شیر بدهد، چون نمی داند آیا کودکش سیر شده یا نه؟
چه از شیر خودتان به کودکتان می دهید و چه از شیر خشک کودک تان را تغذیه می کنید، بهتر است هر وقت او گریه کرد و گرسنه بود، به او شیر بدهید. اگر برنامه ی غذایی خاصی برای کودکتان دارید، باز توجه داشته باشید که هر وقت او گرسنه شد، به او غذا بدهید و خیلی به آن برنامه پایبند نباشید. اگر کودک گریه می کند و بی قرار است و شما به او شیر داده اید، شاید او هنوز گرسنه باشد و به شیر بیشتری نیاز داشته باشد، بنابراین دوباره به او شیر بدهید. در این شرایط نباید به برنامه ی غذایی کودک توجه داشته باشید، او گرسنه است و شما باید به او غذا بدهید.
 
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
دلیل‌های بدغذایی کودکان و راهکارهای اصلاح آن
خوراک های مناسب و نامناسب برای کودکان
تغذیه سالم کودکان
تغذیة سالمِ کودکِ دلبندتان
مواد غذایی مورد نیاز کودک