کودکان به زندگی مشترک شما غنا می­ بخشند.
 
چکیده : بعد از تولد فرزندان، زن و شوهری که تا دیروز تنها نقش همسری را بر عهده داشتند، باید نقش­ های مهم پدر یا مادری را نیز بپذیرند. قطعا پذیرش این نقش­ ها تاثیرات زیادی در کمیت و کیفیت روابط زوجین می­ گذارد ؛ اما تولد فرزندان اثرات دیگری در زندگی مشترک نیز دارد. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1185 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

مقدمه

یکی از موضوعات مهم که قبل از ازدواج باید بین زن و مرد مطرح شود، صحبت درباره امیدها و آرزوها در رابطه با فرزند است. انتظارات شما در مورد برنامه ریزی خانواده چیست؟ با آنکه داشتن فرزند هیجان انگیز است، باید هشدار دهیم که وقتی زوج‌ها پدر و مادر می‌شوند، رضایت آنها از زندگی مشترک، مستلزم وقت زیادی است. به علت فشار زمانی که فرزندان همراه خود می آورند، باید به زوج ها یادآوری کرد که همنشینی و همدلی در زندگی مشترک شان را حفظ کنند. همه زوج ها در مورد زمان بچه دار شدن و اینکه بچه دار شوند یا نه! با هم موافق نیستند.
 

زوج اول: بیل[1] و سوزان[2]

بیل و سوزان قبل از ازدواج تقریباً درباره همه چیز صحبت کردند به جز موضوع بچه، که هیچگاه پیش نیامد. یک روز که سوزان به بیل گفت که «من برای بچه دار شدن آماده ام و دیگر نمیخواهم صبر کنم»، بزرگترین شوک زندگی اش را حس کرد.
بیل ناباورانه گفت: «بچه دار شویم؟ من نمی‌خواهم پدر شوم! بچه زندگی مشترک را خراب می کند. به علاوه، سن ما بالاست، هیچگاه فکر نمی‌کردم که بخواهی در این سن بچه دار شوی!»
 سوزان جواب داد: «منظور از سن بالا چیست؟ من فقط ۳۸ سال دارم و مطمئنم که از نظر جسمی هیچ مشکلی ندارم. به همین علت همین حالا می‌خواهم بچه‌دار شوم.»  
بیل جواب داد :«گوش کن سوزان! کاملا واضح و روشن می گویم. بچه بی بچه، نه حالا و نه هیچ وقت دیگر!»
متاسفانه پایان داستان بیل و سوزان غم انگیز بود هرچه بیل با سماجت بیشتری می گفت که بچه نمی خواهد، سوزان بیشتر در این مورد پافشاری می‌کرد. با آنکه آنها در بیشتر مسائل مشکلی نداشتند، اما نمی توانستند اختلاف شان را در این مورد حل کنند. سال بعد آنها از هم جدا شدند. احتمال اگر قبل از ازدواج در این مورد با هم صحبت کرده بودند، از بروز چنین ناراحتی و تنشی، جلوگیری می‌کردند.
 

زوج دوم: نیل[3] و دبی[4]

حتی زوج هایی که در مورد داشتن فرزند با هم مشکلی ندارند، شاید در قبول مسئولیت ها دچار تردید شوند. نیل و دبی سه سال است که باهم ازدواج کرده اند و دبی هنوز جوان و پر انرژی است اما دچار تردید است. او می گوید: «من عاشق بچه ام، اما نمی خواهم لطمه ای به زندگی مشترکمان بخورد. مگر نه اینکه همیشه پس از آمدن بچه، رابطه زن و شوهر سیر نزولی پیدا می‌کند؟»
ما به او گفتیم: «نه، اگر به زندگی مشترکتان اولویت بدهید، وجود بچه در واقع زندگی مشترک تان را غنا می‌بخشد!»
 اگر شما هم از آن دسته زوج هایی هستید که تصمیم گرفته اید بچه دار شوید، هم شما را به این کار تشویق می‌کنیم و هم چند مورد را تذکر می­دهیم. از آنجا که بچه ها زندگی شما را تغییر خواهند داد و نیازها و استرس های جدیدی وارد زندگی تان می کنند، نقش های دوگانه شما به عنوان همسر و پدر یا مادر می توانند مکمل یکدیگر باشند.
 

وقتی سه نفر می شوید 

چه چیزی انرژی یک بمب اتم را دارد، بیش از یک نمایش طولانی سرگرم کننده است و حدود سه و نیم کیلو وزن دارد؟ اولین نوزاد! اولین فرزند تغییرات بزرگی را برای والدین به همراه می آورد. دیگر هیچ چیزی به همان صورت نخواهد بود.
فشارهای ناشی از تربیت فرزندان اغلب بر روابط بین زن و شوهر تأثیر می گذارند و آن را تحت تأثیر قرار می دهند. کلماتی چون خسته، از پا افتاده یا بی رمق شده معانی دیگری می گیرند. اما درمورد اینکه بچه داشتن چگونه به زندگی مشترک غنا می بخشد کمتر صحبت می شود.
 نقش شما به عنوان پدر یا مادر به روش هایی که در پی می ­آید می تواند به زندگی تان گرمی و غنا بیشتری ببخشد.
 

بچه ها به شما یادآوری می­ کنند که شما یکی هستید

کوچولوهایی که این طرف و آن طرف می­دوند، مدام به شما یادآوری می کنند که به صورتی حقیقی و محسوس، شما و همسرتان «یکی» هستید. هربار که صورت پسرتان را می بینید، تصدیق می کنید که درست شبیه صورت پدرش است یا لبخند دخترتان درست مانند لبخند مادرش می باشد.
 

بچه ها کارگروهی را تقویت می کنند

پدرو مادر بودن بدون تردید به یک نگرش گروهی نیاز دارد. برای پدر یا مادر بسیار سخت است که این کارها را به تنهایی انجام دهد. در مورد روش هایی برای کاستن از موقعیت های استرس زا مانند «آشفتگی صبحگاهی» فکر کنید. یک نفر می تواند مسئولیت صبحانه را برعهده بگیرد و دیگری بچه ها را از خواب بیدار کند، به آن ها لباس بپوشاند تا طبق برنامه پیش بروند. شب ها، وقتی بچه ها به بستر می روند، می توانید درباره کنترل استرس اضافی که احساس می کنید وجود دارد با یکدیگر صحبت کنید. همین که بدانید شخص دیگری استرس شما را درک می کند، بهتر می توانید آن را کنترل کنید.
 

بچه ها موجب قدرشناسی بیشتر می ­شوند 

از آنجاکه مسئولیت های تربیتی زمان کمتری را برای شما دو نفر باقی می‌گذارد، یاد خواهید گرفت که یکدیگر را به گونه ای دیگر تحسین کنید. تنها بودن با یکدیگر، مسئله ای جدی می‌شود که ارزش دارد برای آن تلاش کنید.
 

 بچه ها موجب تقویت خلاقیت می‌شود

زمانی که بچه ها کوچک هستند، اگر ساعت هایی را با هم بگذرانید، خلاقیت شما افزایش می یابد به موارد زیر توجه کنید:
یک قرار (امور محوله) با یکدیگر طراحی کنید. کارهایتان را با هم انجام دهید. می توانید وقتی به دفتر پستی، داروخانه و غیره سر می­زنید، ساعت‌هایی را با هم بگذرانید.
به پارکی بروید که زمین تنیس یا پینگ پنگ دارد. زمانی که بچه ها مشغول بازی هستند، خودتان روی نیمکت بنشینید و صحبت کنید در این صورت زمین بازی تبدیل به محلی عالی برای سرگرمی بچه ها می شود!
از ساعت هایی که بچه ها به کلاس ورزش رفته اند، استفاده کنید. اگر احساس می کنید باید نزدیک بچه ها باشید، در نزدیکی محل کلاس با هم قدم بزنید و صحبت کنید.
وقتی بچه ها به اردو می روند، برنامه مناسبی برای خود طراحی کنید.
 

بچه ها مراقب گفتگوهای شما هستند و صداقت شما را حفظ می‌کنند

وقتی این گوش های کوچک در حال شنیدن هستند، آنچه می‌گویید یا نمی‌گویید، بسیار جالب است. شما الگو هستید. همین کافیست تا باعث شود قبل از صحبت صبر و فکر کنیم. این کار برای هر زندگی مشترکی مفید است.
 

بچه ها پاداش های بزرگی می دهند

وقتی می‌بینید که بچه ها وارد زندگی واقعی شده اند، بسیار لذت می برید. و بخشی از این نعمت، خاطراتی است که نشان می دهند بچه ها تا چه حد به زندگی مشترک شما غنا می ­بخشد. همیشه چیزی هست که به خاطر بیاورید، و این خاطرات را همراه با اوقاتی که زندگی مشترک شما بر زندگی آنها غنا بخشیده است، در طول زندگی تجربه می‌کنید.

منابع: ده قرار مهم برای زندگی مشترک، دیوید آرپ و دیگران (1389)، ترجمه اکرم قیطاسی، موسسه انتشارات صابرین، چاپ چهارم، قم.

بیشتر بخوانید :
اهمیت تربیت جنسی در کودکان
تربیت دینی در دوران جنینی؛ چرا و چگونه
تربیت دینی در دوران شیرخوارگی؛ چرا و چگونه


پی نوشت :
[1] bill
[2] .susan
[3] nell
[4] debbie