معصومین (علیهم السلام) هرگز مشکلات اقتصادی را مانع ازدواج نمی‌دانستند.
 
چکیده: بزرگ‌ترین مانع ازدواج در جامعه‌ی کنونی ما، افکار و فرهنگ غلط اجتماع در بحث ازدواج، مخصوصا مسائل مالی و اقتصادی مرتبط با این موضوع، است؛ در واقع هرکس به میزان ولخرجی و صرف هزینه­ های غیرضروری که در تشریفات ازدواج فرزندش انجام می‌دهد، مصداق مانعی تراشی در امر ازدواج است.

تعداد کلمات 902 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

 رفع موانع ازدواج

مانع‌تراشی در ازدواج، مصداق «صَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ»[1] محسوب می‌شود و بدیهی است هر کس باید به هر طریقی که می‌تواند مشکلاتی را از سر راه این امر بردارد. با این جمله می‌خواهیم بگوییم نه تنها وظیفه‌ی آحاد جامعه ایجاد بستر و شرایط مناسب و آسان برای ازدواج است، بلکه رفع موانع هم از واجبات این مهم به شمار می‌آید و چه بسا رفع موانع بیش‌تر در جامعه سرایت و عمومیت دارد. به عبارتی دیگر، برای ایجاد مقتضی بعضی از افراد جامعه مدّنظر قرار می‌گیرند؛ در حالی که در رفع موانع تک‌تک آحاد جامعه سهیم هستند و می‌توانند در رفع موانع نقش ایفا کنند؛
زیرا بزرگ‌ترین مانع ازدواج در جامعه‌ی کنونی افکار و فرهنگ غلط اجتماع در بحث ازدواج است؛ آداب و رسوم دست و پاگیری که آحاد جامعه آن را پذیرفته‌ایم و در هر قومیّتی بگونه‌ای کم و بیش به عنوان سنّت و رسوم دیرینه جزء لاینفک ازدواج قرار داده‌ایم. حاشیه‌های غیرضروری این مهم بقدری از متن آن زیادتر شده است که اصل متن را زیر سؤال برده است و همه با هم مانعی در راه امر خدا و مصداق «صَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ» شده‌ایم! هر کس به میزان ولخرجی و ریخت و پاش غیرضروری که در تشریفات ازدواج فرزندش انجام می‌دهد، مصداق این «صَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ» است.
یقین بدانیم تشریفاتی که ما برای ازدواج فرزندانمان به خاطر تمکّن و توان مالی به گردن گرفته‌ایم، در روز قیامت ما را گرفتار می‌کند. وقتی مادری برای دخترش جهیزیه‌ای آنچنانی فراهم می‌کند، (هر چند به ظاهر از مال حلال همسرش تهیه کرده است) نتیجه‌ی این فیس و افاده‌ها سرخوردگی دیگر دختران می‌شود؛ زیرا آنان تصوّر می‌کنند اگر جهیزیه‌ای در حدّ آن عروس خانم نداشته باشند، موجب سرافکندگی در بین اقوام و آشنایان است. در همه‌ی زمینه‌ها این مثال را مقایسه کنید و مخارج و تشریفات برپایی یک مجلس عقد و عروسی را در نظر بگیرید. بنابراین همه دست به دست هم داده‌ایم و با پذیرفتن این آداب و رسوم که متأسّفانه روزبه‌روز بر هزینه‌های آن می‌افزاییم سدّ راه خدا شده‌ایم. بحمدالله در سال‌های اخیر فعّالیت‌های ارزشمندی از برخی نهادها و مسؤولان در راستای این مهم صورت پذیرفته است و خیریه‌ها و نهادهای مردمی نیز در تسهیل امر ازدواج همّت گمارده‌اند که امید است این روند رو به گسترش و افزایش باشد
 

مشکلات اقتصادی

عمده‌ترین موضوعی که در جامعه مانع ازدواج جوانان تلقّی می‌شود، مشکل اقتصادی است. این موضوع مربوط به دوران فعلی فقط نیست، زمان صدر اسلام نیز به این مشکل خیلی‌ها استناد می‌دادند، ولی پیامر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت این مسأله را مانع ازدواج نمی‌دانستند.
 

ازدواج جوانان و افق­ های جدید پیش­ روی شان

فرد در اثر ازدواج احساس مسؤولیت بیش‌تری می‌کند و افق‌های جدیدی به روی او باز می‌شود:
ـ توکل و اتکای بیشتری به خدا پیدا می‌کند.
ـ احساس حقارت‌ها و کمبودها در او از بین می‌رود.
ـ ذوق و شوق پیشرفت و تکامل در او بیشتر می‌شود.
ـ تمام ابتکار و استعداد پنهانی خود را به کار می‌گیرد.
ـ شخصیت جدید با توانمندی‌های جدید پیدا می‌کند.
ـ لیاقت‌هایی که تا آن وقت از آن خبر نداشت آشکار می‌شود.
_ نیروهایی که تا قبل از ازدواج در درونش نهفته بود، آشکار می‌شود.
ـ در پرتو ازدواج راه‌های جدیدی برای کسب درآمد بیشتر پیدا می‌شود.
ـ فرد در معاملات اقتصادی و توسعه‌ی شغل پردل‌ و جرئت تر و شجاع‌تر عمل می‌کند.
ـ مزایای شغلی و تسهیلات از قبیل اعطای وام، زمین و... برای افراد متأهل بیشتر از مجردین است.
ـ چه بسیار افرادی که بدون کم‌ترین امکانات اقتصادی تصمیم به ازدواج گرفته‌اند و پس از ازدواج خداوند از فضل خود آن‌ها را بی‌نیاز ساخته است.
ـ برخی افراد برای کسب امکانات اقتصادی بیشتر ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند، در این صورت با گذشت دوران جوانی و بهار ازدواج دچار سردرگمی، نابسامانی و زندگی بی‌روح و سرد خواهند شد.
 

خانواده­ ها و راهکارهایی برای کاهش مشکلات اقتصادی ازدواج

ـ در این زمینه خانواده‌ها و فامیل می‌توانند با ایجاد قرض‌الحسنه‌های خانوادگی و اختصاص بخشی از اعتبارات صندوق به ازدواج جوانان فامیل در حل مشکلات اقتصادی آن‌ها کمک شایانی را داشته باشند.
ـ بیکاری و نداشتن ثبات شغلی مشکلی است در سر راه ازدواج جوانان که حمایت خانواده‌ها احساس مسؤولیت اطرافیان، حمایت‌های دولتی و همّت خود افراد در کاهش مشکلات آن‌ها مؤثر است. ـ
_ یکی از مشکلات بسیار مهم برای خانواده‌ی دختر تأمین جهیزیه است که با ساده‌تر کردن این سنّت پسندیده و تهیه‌ی مایحتاج اوّلیه و ضروری زندگی می‌توانند از این مشکلات بکاهند.
ـ اقوام و فامیل طرفین با درایت و بزرگواری می‌توانند به عنوان راهنما به خانواده‌های طرفین توصیه کنند که مراسم هر چه ساده‌تر و جهیزیه هر چه مفیدتر و ضروری‌تر صورت پذیرد.
 ـ برای کم‌تر و سبک‌تر شدن بار مخارج ازدواج با جلوگیری از تجمل‌‌گرایی و چشم و هم‌چشمی و برگزاری مراسم و جشن ساده‌‌تر بکوشند و از بدهی‌های سنگین پس از ازدواج رهایی یابند.
ـ برای حل مشکل مسکن هم سکونت موقت در منزل والدین در صورتی که باعث درگیری و توهین و تحقیر نشود، اجاره‌نشینی و کمک والدین به زوجین در این امر راهگشا است.


منبع: مطلع مهر، امیرحسین بانکی پور (1396)، انتشارات حدیث راه عشق، اصفهان، چاپ شصت و هشتم.

بیشتر بخوانید:
مهم ترین عوامل تأخیر در ازدواج
موانع ازدواج جوانان و راه حل‌های آن چیست؟ 
چگونه موانع ازدواج را برطرف کنیم؟
چطور می توان فهمید که رابطه تان به ازدواج منجر خواهد شد یا نه؟

  پی نوشت :
[1] . اشاره به آیه‌ی 25 سوره‌ی مبارکه‌ی حجّ