طلاق، اعتیاد و اختلافات والدین از مهم­ترین موانع جوانان در مسیر ازدواج محسوب می ­شود.
 
چکیده: مشکلات خانوادگی یک فرد مخصوصا والدین وی، تاثیر مهمی در نحوه ازدواج و تشکیل زندگی مشترک او دارد؛ بدین معنا که مشکات خانوادگی خواسته یا ناخواسته موانعی را بر سر راه ازدواج جوانان ایجاد می­ کند.

تعداد کلمات 1090 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

راهکارهایی برای مقابله با مشکلات خانوادگی

گاهی اوقات مشکلات خانوادگی مانعی بزرگ در مسیر ازدواج فرزندان ایجاد می­کند. در این قسمت نکته‌هایی ارائه می‌گردد که برای رفع بعضی از مشکلات خانوادگی می‌تواند مؤثر باشد.
 

بیماری والدین

ـ اگر پدر و مادر یا هر دوی آن‌ها بیماریی دارند که نیاز به پرستاری دارند، کار را بین خودتان (خواهرها و برادرها) تقسیم کنید و در صورت امکان پرستار هم بگیرید. ـ بدانید که پدر و مادر راضی نیستید که به خاطر آن‌ها مجرد بمانید، پس به ازدواج بیندیشید.
 

تأکید بر ازدواج فرزندان بزرگ‌تر

ـ بحث ترتیب عمدتاً بین دختران مشکلاتی را ایجاد می‌کند و در مورد پسران موضوعیتی ندارد. برای رعایت ترتیب ازدواج فرزندان نباید موقعیت‌های خوب و ایده‌آل را فدا کرد، مگر در صورتی که ازدواج خواهر کوچک‌تر، باعث سرشکستگی و افسردگی خواهر بزرگ‌تر شود. ظرافت برخورد و اینکه تأکید و پیشنهاد اقدام از طرف خواهر بزرگ‌تر باشد، مشکل را تا حدودی حل می‌کند.

 اگر شما و طرف مقابل تان می‌توانید تا ازدواج کردن خواهر بزرگترتان صبر نمایید، بهتر است ازدواج خود را به تأخیر اندازید. یا صیغه‌ای خوانده شود و جشن عروسی به بعد موکول شود. البته اگر می‌بینید خواهر بزرگتان از روی بهانه یا وسواس تن به ازدواج نمی‌دهد، یا به خاطر ادامه‌ی تحصیل ازدواج را به عقب انداخته است، در صورت وجود موقعیتی مناسب، با مشورت یک فرد آگاه با اطلاع خانواده به ازدواج اقدام کنید.
همچنین برای خانواده توضیح دهیم که به خصوص در مورد دختران، آن‌ها نیستند که به خواستگاری می‌روند، بلکه مورد انتخاب قرار می‌گیرند، لذا نباید موقعیت‌های خوب را از دست داد. از سوی دیگر خانواده‌ای که عدم ترتیب فرزندان را در امر ازدواج می‌پسندند، باید با عزّت و احترام گذاشتن به فرزند بزرگتر، زمینه‌ی عیب‌گذاری مردم را بر روی فرزندانشان برطرف کنند.
 

تکفّل خانواده

ـ اگر شما سرپرست خانواده‌ی خود هستید یا به عبارتی، آن‌ها تحت پوشش حمایتی مالی و معنوی شما قرار دارند، سعی کنید ضمن احترام گذاشتن و وقت‌گذاری کافی، آن‌ها را به خود وابسته نکنید.
ـ شما دیر یا زود به ازدواج نیاز پیدا می‌کنید، لذا لازم است والدینتان را برای این امر آماده کنید.
.ـ به والدین تان بفهمانید که ازدواج شما مانع از حمایت‌های مالی و معنوی شما نخواهد شد.
 

طلاق

ـ اگر فرزند طلاق هستید، با بالا بردن خصوصیات اخلاقی و مهارت‌های فردی و اجتماعی و تقویت روحیه‌ی عاطفی جبران این نقیصه را بکنید.
ـ بدانید که به هر حال قضیه طلاق والدینتان باعث ایجاد شبهه برای خانواده‌ی طرف مقابل می‌شود، لذا سعی کنید در جلسات خواستگاری ضمن مطرح کردن به موقع این موضوع، در جهت روشن شدن ذهن طرف مقابل بکوشید.
 

اختلاف والدین

ـ مراقب باشید تجربه طلاق یا اختلاف والدین تان شما را نسبت به ازدواج بدبین نکند.
 ـ مراحل طلاق یا اختلاف والدین تان می‌تواند برای شما آینه‌ی عبرتی باشد که دچار آن مشکلات نشوید.
 ـ از والدین تان بخواهید که به شما به عنوان یک ثمره‌ی مشترک از زندگی خویش نگریسته و در جهت تشکیل کانون خانواده شما را یاری رسانند.
 ـ بدانید که اختلاف لفظی والدین تان نباید در جلسات خواستگاری و آشنایی ظاهر شده و موجب شبهه در ذهن طرف مقابل شود.
 ـ اگر آوازه‌ی اختلافات والدین تان همه جا پیچیده است، سعی کنید در جلسات خواستگاری در اشاره‌ای مناسب صورت واقعی این اختلافات را توضیح دهید.
 

فوت والدین

ـ اگر یکی از والدین خود را به تازگی از دست داده‌اید و قبل از این واقعه یا بعد از آن تصمیم به ازدواج داشته‌اید یا تصمیم آن را گرفته‌اید، بهتر است تا مدتی این امر را به تأخیر اندازید تا ضمن باز یافتن روحیه‌ی خود و خانواده‌تان حرمت‌ها نیز حفظ شود.
ـ بدانید فقدان یک یا هر دوی والدین اگر چه برای شما خلأی ایجاد نموده است، امّا مانعی بر سر راه ازدواجتان محسوب نمی‌گردد، بلکه با تن دادن به امر ازدواج می‌توانید خود را از افسردگی، ناراحتی و تنهایی ناشی از فوت والدین رها سازید.
 

اعتیاد والدین/ سابقه‌ی انحرافات اخلاقی/ سابقه‌ی بزه‌کاری و حبس

ـ اگر بلای اعتیاد دامن‌گیر یکی از والدین شما شده است، بدانید مادامی که فرد موفّق به ترک نشده و اقدامات شما و دیگر اعضا در ترک دادن ثمری نداشته است، برای شما بهتر است که هر چه زودتر از آن جمع به وسیله‌ی ازدواج جدا شوید.
 ـ اگر احساس می‌کنید بدنامی اعتیاد والدین تان روی زندگی حال و آینده‌ی شما سایه انداخته است، بهتر است برای آنکه به طرف مقابل تان اطمینان دهید که شخصیت شما جدا از فضای حاکم بر خانواده‌تان است، توانایی‌های فردی خود را افزایش دهید. به دنبال وجهه‌ی اجتماعی مثبتی برای خود در جامعه باشید و در یک کلام شخصیتی قوی جدا از خانواده برای خود ترسیم کنید.
 ـ تلاش خود را به کار برید تا فردی را که دچار اعتیاد شده است به سمت ترک و بهبودی سوق دهید، حتی اگر برای این کار، ازدواج شما به تعویق افتد، ارزش آن را دارد؛ چون شما با داشتن یک خانواده‌ی سالم مقبول‌ترید تا خانواده‌ای که دچار اعتیاد است.
 

مشکلات عاطفی

بعضی آنچنان به خانواده وابسته‌اند که تصوّر جدایی از پدر و مادر برایشان خیلی سخت است، برای حل این مشکل باید موارد زیر را بکار برد:
 ـ احساس محبّت و وابستگی نسبت به خانواده حس زیبا و لازمی است؛ اما از یک سنّی به بعد لازم است فرد با شرکت در اجتماعات خارج از منزل، تمرینی جهت کم کردن این وابستگی‌ها انجام دهد تا به هنگام ازدواج فرد و خانواده‌اش دچار بحران روحی نشوند.
ـ بدانید ازدواج شما را از پدر و مادرتان یا آنها را از شما نمی‌گیرد، بلکه با اضافه شدن یک نفر به جمع شما، شکل تازه‌ای به روابط و شیوه‌ی محبت تان می‌دهد.
 ـ آسیب‌پذیری‌های روحی تان را به کمک تفکّر، تأمّل و مشورت با مشاوری امین شناسایی کنید. اگر زودرنج هستید یا قدرت کنترل احساسات مثبت و منفی تان را ندارید، باید در جهت حذف و تغییر این صفات بکوشید تا در زندگی آینده‌تان دچار مشکل نشوید.
 ـ اگر پی بردید که دچار حساسیت‌هایی شده‌اید (تعیین شدت پس از مشورت با روانشناس ممکن می‌شود) لازم است تا تعدیل و بهبود این حالت‌ها ازدواج خود را به تأخیر بیندازید.
 ـ اگر واقعاً ترک وطن و دلبستگی‌های تان برای شما سخت و مخل آرامش است، سعی نمایید با فردی در شهر خود ازدواج کنید که می‌دانید در این شهر شاغل است و قصد مهاجرت ندارد.

منبع : مطلع مهر، امیرحسین بانکی پور (1396)، انتشارات حدیث راه عشق، اصفهان، چاپ شصت و هشتم.

بیشتر بخوانید:
آیا ازدواج مانع ادامه تحصیل دختران می­ شود؟
راهکارهایی برای جذب خواستگار مناسب!
آیا مشکلات اقتصادی مانعی برای ازدواج محسوب می ­شود؟
چطور می توان فهمید که رابطه تان به ازدواج منجر خواهد شد یا نه؟