قلبی که شوق و علاقه مفرط به شهوات دارد، نمی تواند جایگاه پرهیزگاری باشد.
 
چکیده: آمارها و گزارش های روانشناسان و دادگاه های خانواده نشان می دهد در دهه گذشته گرایش به خیانت به همسر در جامعه ما بسیار افزایش یافته است. حال اگر زنی متوجه خیانت همسرش شد، باید چه کاری را انجام دهد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

تعداد کلمات 612 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

با خیانت اثبات شده همسر چه باید کرد؟

اگر خیانت زن برای مرد ثابت شد و مرد با دلایل و شواهد قطعی پی برد که همسرش با مردان بیگانه رابطه نامشروع برقرار کرده است، در این حالت مرد با مشکل بسیار دشواری روبه رو می شود و در بن بست سختی قرار می گیرد. از سویی، همه حاصل زندگی خود را بربادرفته می بیند و تمام زحماتی را که برای بنای یک خانواده سالم متحمل شده، تباه شده می یابد. در این حالت، گرفتن تصمیمی درست و عاقلانه، گاه بسیار دشوار می نماید و صبر و تحمل و اندیشه و تأمل بسیار می طلبد. در این موقعیت، مرد سه راه پیش روی خود دارد:

یک راه این است که برای حفظ آبرو و بقای خانواده اش دندان روی جگر بگذارد و موضوع خیانت همسرش را نادیده بگیرد و با وضع موجود تا پایان عمر بسازد. این راه به هیچ روی درست نیست. هیچ انسان غیرتمندی نمی تواند در برابر خیانت همسر سکوت کند و وضع موجود را بپذیرد. مرد بی غیرت نزد خدا و مردم، خوار و فرومایه و بی آبروست. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: إن الجنة لتوجد ریحها من مسیرة خمس مائة عام ولا یجدها عاق و لا دیوث. قیل یا رسول الله وما الدیوث؟ قال: الذی تزنی امرأته وهو یعلم بها؛[1] بوی بهشت از فاصله پانصد سال راه به مشام می رسد، ولی دو دسته مردم از استشمام آن محروم اند: عاق والدین و دیوث. پرسیدند: ای رسول خدا، دیوث کیست؟ فرمودند: مردی که همسرش زناکار است و او می داند و [سکوت] می کند.

راه دوم آن است که برای رهایی از ننگ خیانت همسر، خودکشی کند. این راه نیز عاقلانه و منطقی نیست؛ زیرا با این کار، از یک سوی مرتکب قتل نفس شده که از نظر اسلام از گناهان بزرگ است که خداوند بدان وعده دوزخ داده است. از سوی دیگر خود را نابود کرده و از زندگی محروم ساخته است؛ بدون اینکه هیچ نتیجه ای برای او در پی داشته باشد.

آخرین و بهترین راه آن است که اگر خیانت همسرش برای او ثابت شده، سعی کند تا می شود از طلاق اجتناب کند. هر چند تحقیقات نشان داده است که در این قبیل موارد، کمتر از ده درصد زندگی ها ادامه می یابد و به طلاق منجر نمی شود، یعنی شانس ادامه زندگی پایین است. اما او باید سعی کند جزو آن ده درصد باشد؛ از این رو اکیدا توصیه می شود که حتما در این مورد به مشاور متخصص و متعهد دارای تجربه مراجعه کند و از او راهنمایی بگیرد؛ اگر با همه تلاش های به عمل آمده، چاره ای به جز طلاق نبود، به این کار اقدام کند. هرچند پس از طلاق زندگی او از هم می پاشد و خسارت های بسیاری نیز به وی وارد می شود، به ویژه اگر بچه دار باشد، به هرحال چاره ای جز این وجود ندارد. در این حالت، مرد که به خاطر خدا به این کار اقدام کرده، باید به رحمت پروردگار امیدوار باشد و از او بخواهد به زودی زن پاکدامن وعفیف نصیبش کند و زندگی اش را در مسیری عادی و آبرومندانه قرار دهد.
 
 
منبع: کتاب «خانواده + عشق * اخلاق (اخلاق همسران)»
نویسنده: مجتبی حیدری

بیشتر بخوانید :
انواع خیانت همسران و راه درمان آن
انواع خیانت همسران
راه برخورد با خیانت همسر (خانم ها بخوانند)
مشکلات و آسیب های خیانت همسر
مدیریت خیانت در خانواده
چه مردانی در زندگی زناشویی خود خیانت می کنند؟
9 علت برای خیانت مردان در زندگی زناشویی

پی نوشت : 
[1] . محمد بن علی ابن بابویه (شیخ صدوق)، من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص۴۴۴.