بلوغ اقتصادی در ازدواج، به معنای رسیدن به توانمندی بالقوّه اقتصادی در جوان ، است .
 
چکیده: توانمندی اقتصادی در ازدواج این است که فرد بالقوه توانایی داشته باشد که اگر زندگی مشترک تشکیل داد، بتواند آن را اداره کند و کافی است تنها بخشی از این توانمندی به فعلیت رسیده باشد. در واقع بلوغ اقتصادی جوان به معنای داشتن برنامه اقتصادی برای آینده، کم شدن وابستگی اقتصادی فرد از خانواده، و کسب درآمد حداقلی است.

تعداد کلمات 753 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

توانمندی اقتصادی چیست؟

یکی از مهم­ترین شرایط ازدواج که لازم است جوان به ویژه آقایان آن را کسب نمایند، توانمندی اقتصادی است و مقصود از این توانمندی آن است که فرد بتواند به خوبی و در حدّ متعارف زندگی خود را اداره کند و باید دختر خانم‌ها دقّت داشته باشند که مقصود ما از توانمندی اقتصادی، توانمندی بالقوّه است. یعنی توانایی اداره‌ی خانواده را داشته باشد و کافی است تنها بخشی از این توانمندی به فعلیت رسیده باشد. یعنی این آقای جوان که قصد تشکیل خانواده دارد، باید بتواند در حدّ مخارج زندگی خود تا حدودی استقلال داشته باشد و کاملاً متّکی به پدر و اموال او نباشد. مثلاً اگر در ماه با فعّالیتی معادل 15 ساعت مبلغی را کسب می‌کند، هنگام خواستگاری مطرح کند که من می‌توانم ساعات فعّالیت‌هایم را به دو برابر یعنی 30 ساعت افزایش دهم و درآمدم را دو برابر و بیش‌تر کنم. او باید گوشه‌ای از فعّالیت و توانمندی خود را به نمایش گذاشته باشد و بدیهی است تا وارد عرصه‌ی فعّالیت نشده باشد، هر وعده‌ای بدهد جز تخیّلات چیز دیگری نیست.

وقتی خانواده‌ی دختر و همچنین پسر چنین زمینه‌هایی را در این آقای جوان مشاهده کردند، باید برای شکل‌گیری ازدواج او همّت گمارند. انتظار نداشته باشند همین الان به قلّه برسد. مقصود اینکه جوان تجربه‌ی درآمد و استقلال در هزینه کردنِ درآمد خویش را داشته باشد تا بتواند طرح‌های اقتصادی خود را به اجرا درآورد. یعنی با تجربه‌ای که به دست آورده است محاسبه کند که آیا اگر ازدواج کند و پس از یکسال دوران عقد هم به این شکل ادامه دهد، آیا توانمندی ازدواج را پیدا خواهد کرد یا نه؟ خانواده‌های طرفین نیز توانمندی او را بپذیرند. اگر گوشه‌ای از فعّالیت او به ثمر نشست، انتظار نداشته باشند او کاملاً مستقل باشد و بگویند تا وضع مالی تو خیلی خوب نشده، وقت ازدواج تو نیست. چه بسا ازدواج او موجب گردد فعّالیت او سرعت بیش‌تری پیدا کند.

یکی از اشکالات جوانان ما این است که استعدادهای خود را دیر ظاهر می‌نمایند. توانمندی‌های آنان غیر قابل انکار است، امّا متأسّفانه دیر وارد بازار کار می‌شوند و باید بدانیم هر چه یک جوان دیرتر وارد عرصه‌ی زندگی و فعّالیت اقتصادی خود بشود، به مراتب کار ازدواج و تشکیل خانواده برایش سخت‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا مشکلات اقتصادی مانعی برای ازدواج محسوب می شود؟


 در پایان نکاتی را به طور فشرده و مختصر خاطر نشان می‌کنیم:
ـ توانمندی اقتصادی در ازدواج این است که فرد بالقوه توانایی داشته باشد که اگر زندگی مشترک تشکیل داد، بتواند اداره کند و بخشی از این توانایی به ظهور رسیده باشد.
ـ رسیدن به بلوغ اقتصادی صرفاً مربوط به پسران نمی‌شود؛ بلکه دختران هم باید مدیریت و برنامه‌ریزی مخارج را بلد باشند تا بتوانند زندگی همراه با پیشرفت، آرامش و دوری از فقر مادی و روحی داشته باشند.
 ـ بهانه‌هایی همچون ادامه‌ی تحصیل، سربازی و... هرگز مانعی برای رسیدن به بلوغ اقتصادی نیست؛ چون می‌توان از طریق مشغول شدن به مشاغل پاره وقت (ترجیحاً مرتبط با استعداد و رشته‌ی تحصیلی) به داشتن پس‌انداز و آشنایی با بازار کار و عوامل آن رسید.
 ـ برای رسیدن به بلوغ اقتصادی باید به حداقل‌های عرفی رسیده باشید؛ یعنی در پی کم کردن وابستگی اقتصادی خود از خانواده باشید و درآمد حدّاقلی برای خود داشته باشید.
 ـ برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی و طرح اقتصادی داشته باشید. یعنی نسبت به سؤال‌هایی از قبیل روش کسب درآمدتان چیست؟ چه میزان پس‌انداز می‌توانید داشته باشید؟ امکان تهیه‌ی مسکن برای زندگیتان (خرید یا اجاره) چه زمانی محقّق می‌شود، جواب روشنی داشته باشید.
 ـ هر چه زودتر به حد معقولی از توانایی اقتصادی برسید، زودتر شرایط برای ازدواجتان فراهم می‌شود و قدرت انتخاب بالاتری خواهید داشت.
 ـ برنامه‌ریزی اقتصادی امروز باعث می‌شود که فردایی داشته باشید که دخل و خرج را همراه با در نظر گرفتن رفاه همسر و خانواده تنظیم کنید و به پیشرفت بیش‌تر به همراه پس‌انداز و دوری از خساست برسید. این‌ها همه جزء لوازم آرامش و خوشبختی است.
 ـ اگر حس می‌کنید که نمی‌توانید برای درآمدتان برنامه‌ریزی داشته باشید، بهتر است الگوی مناسبی برای خود پیدا کنید و از او در این زمینه راهنمایی بخواهید.

منبع: مطلع مهر، امیرحسین بانکی پور (1396)، انتشارات حدیث راه عشق، اصفهان، چاپ شصت و هشتم.

بیشتر بخوانید:
ضرورت بلوغ اشد در ازدواج جوانان
راهکارهایی برای جذب خواستگار مناسب!
مشکلات خانوادگی مانعی در مسیر ازدواج جوانان
جوانان، ازدواج و پرورش روحیه مسؤولیت‌پذیری