هیچ چیز نزد خداوند در اسلام، دوست‌داشتنی‌تر از خانه‌ای نیست که با ازدواج، آباد شود.
 
چکیده : یکی از مهم­ترین سنت های دین اسلام ازدواج کردن است؛ تا آنجا که که پیامبر اکرم (ص) می ­فرمایند: ازدواج سنّت من است؛ پس هر که از سنت من روی گرداند از من نیست. از سوی دیگر در سایر روایات بدترین و ملعون ­ترین مردم کسانی دانسته شده اند که ازدواج نکرده اند.

 تعداد کلمات 1378 /  تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
 

چهل حدیث در اهمیت و فوائد ازدواج

1 ـ ولایت الهی؛ هر کس برای خدا ازدواج کند و برای خدا کسی را همسر دهد، سزاوار ولایت (سرپرستی و حمایت و دوستی) خداست.[1]
2 ـ تاج پادشاهی؛ هر کس به خاطر خداوند بزرگ، با کسی ازدواج کند، خداوند تاج پادشاهی بر سر او می‌نهد.[2]
3 ـ رحمت آسمانی؛ در چهار هنگام، درهای رحمت آسمان، گشوده می‌شود:... و در هنگام ازدواج کردن.[3]
 4ـ کامل شدن دین؛ امام علی (علیه السّلام) فرمودند: احدی از یاران و اصحاب رسول الله (صلی الله علیه و آله) اقدام به ازدوج نمی‌کرد مگر آن که پیامبر می‌فرمود: دین او کامل گشت.[4]
5 ـ نگهداری دو سوم دین؛ هیچ جوانی در نوجوانی ازدواج نکرد مگر آن که شیطان او فریاد کند: ای وای! او دو سوم دینش را از دستبرد من نگه داشت. بنابراین، بنده باید در یک سوم دیگر [دینش] تقوای خدا پیشه کند.[5]

6ـ نصف عبادت؛ هر که ازدواج کند، نصف عبادت به او داده شده است.[6]
7 ـ بهتر از روزه‌دار و شب‌زنده‌دار؛ شخص متأهل هر چند در حال خواب و استراحت باشد، نزد خداوند با فضیلت‌تر از شخص روزه‌دار و شب‌زنده‌داری است که عزب و مجرد زندگی می‌کند.[7]
8 ـ بهره‌ی مؤمن؛ مؤمن، پس از تقوای الهی، بهره‌ای بهتر از همسر شایسته، نبرده است.[8]
9ـ بهترین متاع؛ دنیا، متاع است و بهترین متاع آن، زن شایسته است.[9]
10ـ بهتر از کل دنیا؛ امام کاظم: مردی، خدمت پدرم جعفر (علیه السّلام) آمد. پدرم فرمود: «آیا همسر داری؟». گفت: خیر. فرمود: «من دوست ندارم که دنیا و هر آنچه در آن است، از آن من باشد؛ ولی یک شب را بی‌همسر بگذرانم.»[10]

11ـ کار آخرت؛ زن شایسته، از دنیا نیست. همانا او از آخرت است؛ زیرا باعث می‌شود که برای کار آخرت، فراغت یابی. اگر خودت پخت و پز می‌کردی و [دام‌هایت را] به چرا می‌بردی و بسترت را پهن [و جمع] می‌کردی، از کار آخرت باز می‌ماندی.[11]
12ـ سنتی از پیامبر؛ ازدواج سنّت من است؛ پس هر که از سنت من روی گرداند از من نیست.[12]
 13ـ لزوم پیروی از پیامبر؛ هر که آیین مرا دوست دارد، باید از سنت من پیروی کند، و از جمله سنت من، ازدواج کردن است.[13]
14ـ اسلام؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله): خودداری از ازدواج، در اسلام نیست.[14]
15 ـ جدایی از پیامبر؛ هر کس توان مالی برای ازدواج کردن داشته باشد و ازدواج نکند، از ما نیست.[15]

16ـ نهی پیامبر؛ پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله) نهی فرمود زنان را از این که ازدواج نکنند و خود را از شوهر، محروم سازند.[16]
17ـ عدم فضیلت مجرد زیستن؛ زنی به امام باقر (علیه السّلام) عرض کرد: خدایت نیکو گرداند، من زنی تارک دنیا هستم. حضرت فرمود: منظورت از ترک دنیا چیست؟ عرض کرد: نمی‌خواهم هرگز ازدواج کنم! حضرت پرسید: چرا؟ عرض کرد: دنبال کسب فضیلت هستم. حضرت فرمود: دست بردار؛ اگر در این کار فضیلتی بود، فاطمه (علیها السّلام) از تو سزاوارتر به آن بود. هیچ کس نیست که در فضیلت بر او سبقت گیرد.[17]
18ـ محبوبترین نزد خدا؛ ازدواج کنید و تزویج نمایید. بدانید که از خوشبختی مرد مسلمان، این است که به زنی نفقه بدهد. هیچ چیز نزد خداوند در اسلام، دوست‌داشتنی‌تر از خانه‌ای نیست که با ازدواج، آباد شود.[18]
19ـ محبوبترین خانه؛ در اسلام، هیچ بنایی ساخته نشده که نزد خدای بزرگ، محبوبتر از [بنای] ازدواج باشد.[19]
20ـ بهترین و بدترین امت؛ نیکان امت من متأهّل‌ها و بدان امت من مجرّدهایند.[20]

21ـ برادر شیطان؛ بدترین شما آنانند که ازدواج نکنند؛ اینان برادران شیاطین باشند.[21]
22ـ گناهکار؛ ازدواج کن و الاّ از گناهکاران خواهی بود.[22]
23ـ اهل آتش؛ بیشترین اهل جهنم آن کسانند که ازدواج نکرده‌اند.[23]
24ـ لعنت خدا؛ خدا لعنت کند مردان و زنان تجردگزین را؛ آنان که می‌گویند: ما ازدواج نمی‌کنیم.[24]
25ـ لعنت همگان؛ لعنت خدا و فرشتگان و مردمان، همگی بر مرد زن‌گریز باد! از یحیی بن زکریا که بگذریم ازدواج نکردن بر کسی دیگر روا نیست.[25]
 
 
ادامه دارد...

منبع: کتاب مطلع مهر
نویسنده: امیرحسین بانکی فر
 

بیشتربخوانید:
چهل حدیث در اهمیت و فوائد ازدواج (بخش دوم)
فلسفه و اهداف ازدواج از منظر قرآن و اهل بیت
ازدواج از دیدگاه قرآن کریم
ازدواج از نگاه قرآن و اهل بیت (ع)

 
پی نوشت :
[1] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَن نَکَحَ للّه ِِ وَ أَنْکَحَ للهِ، اِسْتَحَقَّ وَلایَةَ اللهِ. (احیاء علوم الدین: ج 2، ص 37)
[2] . مَنْ زَوَّجَ لِله، تَعالی، تَوَّجَهُ اللّهُ تاجَ الْمَلَکِ. (سنن ابی داوود، ج 4، ص 248)
[3] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): تُفَتَّحُ أَبْوَابُ اَلسَّمَاءِ بِالرَّحْمَةِ فِی أَرْبَعِ مَوَاضِعَ... وَ عِنْدَ النِّکَاح. (جامع الأخبار: ص 272)
[4] . دعائم الاسلام، ج 2، ص 190
[5] . قال علی (علیه السّلام): ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَیطانُهُ : یا وَیلَهُ، یا وَیلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دینِهِ ، فَلیَتَّقِ اللّه‏َ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الآخرِ. (الجعفریات: ص 89)
[6] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَن تَزَوَّجَ فقد اُعطِیَ نِصفَ العِبادَةِ. (مسند ابی یعلی: ج 4، ص 237، ح 4333)
[7] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): المُتَزَوِّجُ النائمُ أفضَلُ عِندَ اللهِ مِنَ الصائمِ القائمِ العَزَبِ. (جامع الاخبار، ص 272، ح 741)
[8] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَا اسْتَفَادَ الْمُؤْمِنُ بَعْدَ تَقْوَى اللهِ خَیْرًا لَهُ مِنْ زَوْجَةٍ صَالِحَةٍ. (سنن ابن ماجة: ج 1، ص 59)
[9] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَلدُّنْیَا مَتَاعٌ وَ خَیْرُ مَتَاعِ اَلدُّنْیَا اَلزَّوْجَةُ اَلصَّالِحَةُ (صحیح مسلم: ج 2، ص 1090)
[10] . الامام الکاظم (علیه السّلام): جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِی جعفر عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ أَبی هَلْ لَکَ مِنْ زَوْجَةٍ؟ قَالَ لاَ، قَالَ أَبِی: مَا أُحِبُّ أَنَّ لِیَ اَلدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا وَ أَنِّی أبیِتُ لَیْلَةً وَ لَیْسَ لِی زَوْجَةٌ. (تهذیب الاحکام: ج 7، ص 504)
[11] . الامام علی (علیه السّلام): اَلْمَرأَةُ الصّالِحَةُ لَیسَت مِنَ الدُّنیا،إِنَّما هِیَ مِنَ الآخِرَةِ؛ لأَنَّها تُفَرِّغُکَ لَها، وَ لَو کُنتَ تَطبُخُ وَ تُسَرِّحُ وَ تَفرُشُ لَشَغَلَکَ ذلِکَ. (ربیع الأبرار، ج 4، ص 29)
[12] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏. (همان، ص 220)
[13] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَنْ أَحَبَّ ‏ فِطْرَتِی فَلْیَسْتَنَّ بِسُنَّتِی، وَ مِنْ سُنَّتِی النِّکَاحُ. (الکافی، ج 5، ص 494)
[14] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا صَرورَةَ فِی الإِسلام. (سنن أبی داوود، ج 2، ص 141)
[15] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَنْ کَانَ مُوسِرًا لأَنْ یَنْکِحَ فَلَمْ یَنْکِحْ، فَلَیْسَ مِنَّا. (السنن الکبری، ج 7، ص 125)
[16] . الامام الصادق (علیه السّلام): نَهی رَسولُ الله (صلّی الله علیه و آله) النِّساءَ أَنْ یَتَبَتَّلْنَ وَ یُعَطِّلْنَ أَنْفُسَهُنَّ مِنَ الْاَزْواجِ. (الکافی: ج 5، ص 509)
[17] . الإمامُ الرِّضا (علیه السّلام): إِنَّ إِمرَأَةً سَأَلَت أَبا جَعفر(علیه السلام) فَقالَت: أَصْلَحَکَ اللهُ إِنّی مَتَبَتِّلَةٌ.فَقالَ (علیه السّلام) لَها: وَ ما التَبَتُّلُ عِندَک؟ قالَت: لا اُریدُ التَّزویجَ أَبَداً.قالَ (علیه السّلام): وَ لِمَ؟ قالَت: أَلْتَمِسُ فی ذلِکَ الْفَضلَ.فَقالَ (علیه السّلام): اِنْصَرِفی.فَلَو کانَ فی ذلِکَ فَضْلٌ لَکانَت فاطِمَةُ (علیها السّلام) أَحَقَّ بِهِ مِنکِ.إِنَّهُ لَیسَ أَحَدٌ یَسْبِقُها إِلَی الْفَضلِ. (بحارالانوار، ج 100، ص 219)
[18] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): تَزَوَّجُوا وَ زَوِّجُوا أَلا فَمِن حَظِّ امرِءٍ مُسْلِمٍ إِنفاقُ قَیمَةِ أَیمَةُ وَ ما مِن شَیءٍ اَحَبُّ اِلَی الله عَزَّ وَ جَلّ مِن بَیتٍ یُعَمَرُ فِی الاِسلامِ بِالنِّکاحِ. (الکافی، ج 5، ص 328)
[19] . رسول الله (صلی الله علیه و اله): ما بُنَی بِنَاءً فِی الإِسْلَامِ أحَبَّ اِلَی اللهِ عَزّوَجَلَّ مِنَ اَلتَّزْوِیجِ (من لا یحضره الفقیه: ج 3، ص 383)
[20] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): خِیَارُ أُمَّتِی الْمُتَأَهِّلُونَ وَ شِرَارُ أُمَّتِی الْعُزَّابُ. (جامع الاخبار، ص 119)
[21] . قال حسن بن علی (علیه السّلام): «شِرَارُکُمْ عُزَّابُکُمْ وَ الْعُزَّابُ إِخْوَانُ الشَّیَاطِینِ». (بحار، ج 103، ص 221)
[22] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تَزَوَّجْ وَ إِلاَّ فَأَنْتَ مِنَ اَلْمُذْنِبِینَ. (جامع الاخبار، ص 119)
[23] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «أَکْثَرُ أَهْلِ النَّارِ الْعُزَّابُ» (فقیه، ج 3، ص 242)
[24] . رسول الله (صلی الله علیه و آله): لَعَنَ اللهُ الْمُتَبَتِّلینَ مِنَ الرِّجالِ وَ المُتَبَتِّلاتِ مِنَ النِّساءِ، الَّذینَ یقولونَ: لا نَتَزَوَّجُ. (الفردوس: ج 3، ص 4)
[25] . پیامبر (صلی الله علیه و آله): لَعْنَةُ اللهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ‏ عَلَى رَجُلٍ مُحْصِرٍ، وَ لا حَصُورَ بَعدَ یَحیَی بنِ زَکَرِیّا. (الفردوس، ج 3، ص 84)