خشم و عصبانیت در درون همه انسان ها وجود دارد.
 
چکیده: یکی از احساسات ناخوشایند که ممکن است برای انسان پیش بیاید خشم است که واکنش و رفتار افراد در برابر خشمشان مختلف است. برای آشنایی بیشتر با خشم و راه های کنترل آن خواندن مطلب زیر بی فایده نیست.
 
 تعداد کلمات 578 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 


هنگام بروز خشم چه کنیم؟

شیوه های ابراز خشم                                                                                

واکنش افراد مختلف در مقابل احساس خشم متفاوت است. برخی افراد در هنگام خشم، سعی می کنند خشم خود را نشان ندهند. بعبارت دیگر این افراد خشم خود را فرو می خورند. برخی دیگر هنگام احساس خشم، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند. داد میزنند، ناسزا می گویند، دیگران را کتک می زنند یا وسایلی را پرت می کنند. بعبارت دیگر، با رفتار خود به نحوی به دیگران یا وسایل آسیب می زنند.گاهی افراد رفتارهای پرخاشگرانه خود را بطور مستقیم نشان نمی دهند.یعنی ظاهرا هیچ رفتار پرخاشگرانه ای انجام نداده اند ولی به فرد مقابل آسیب می زنند، مثلا ماشین فرد را پنجر می کنند.به چنین رفتارهایی"رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه"می گویند. برخی افراد علیرغم احساس خشم، کاری نمی کنند که به فرد مقابل آسیب بزنند، ولی احساس خود را نشان داده و خواسته خود را ابراز می کنند، به این رفتارها، رفتارهای "جرات مندانه" می گویند.
 

شیوه های کنترل خشم

چندین راه عملی برای مدیریت خشم وجود دارد. این راه ها عبارتند از:
1) ایجاد تغییر در محیط/ تغییر وضعیت و موقعیت: تغییر دادن برخی عوامل محیطی و یا وضعیتی خود، می تواند نقش موثری در کنترل و کاهش خشم فرد داشته باشد. سکوت کردن، خاموش نمودن تلویزیون، مرتب کردن اطراف و توسل به دعا و نیایش از جمله اقدامات موثر بشمار می روند.
2) مقابله با افکار منفی: تفسیر فرد از موقعیت و آنچه به خود می گوید، می تواند باعث خشم یا آرامش فرد شود. لذا می توان توجه را به موضوع دیگری برد و یا به مشکل با دید مثبت نگاه کرد.
3) حل مشکل: گاهی علت خشم فرد یک ظلم یا تهدید واقعی است و خشم واکنشی طبیعی نسبت به آن می باشد. در چنین مواقعی مناسبتر آن است که فرد در کنار کنترل خشم، راه حل مناسبی نیز برای مشکل خود بیابد.
4) ابراز خشم به شیوه ای سازگارانه: کنترل خشم به این معنی نیست که فرد اصلا خشم خود را نشان ندهد، بلکه کنترل خشم شامل ابراز خشم به شیوه ای سازگارانه نیز هست. رفتار جرات مندانه رفتاری است که فرد بوسیله آن می تواند بدون انجام رفتارهای پرخاشگرانه، به دیگران نشان دهد که از آنها رنجیده یا عصبانی شده است.
5) آرام سازی و تنفس عمیق: آرام سازی روش مناسبی برای کاهش خشم بشمار می رود.
6) استفاده از تکنیک چراغ راهنما: با مقایسه نمودن حالات خشم با وضعیت های سه گانه چراغ راهنمایی می توان در موقعیت های خشم، از این تکنیک بهره جست.                                 
 

نتیجه گیری:

انسان به طور طبیعی دارای خشم در درون خود است و گاهی اوقات عواملی باعث می شود که این عامل درونی فعال شود مانند:دعوای هنگام تصادف.
اکثر اوقات کسانی که دچار خشم و عصبانیت می شوند کنترل اوضاع از دستشان خارج می شود و کارهایی انجام می دهند که خلاف میل درونی آن هاست.خشم پیامد های منفی مثل سکته،بیماری های پوستی و... دارد.
همچنین خشم می تواند بنیاد خانواده را از بین ببرد و ارتباط بین اعضای خانواده را از بین ببرد و یا به طور کلی خانواده را نابود کند.برای جلوگیری از تاثیرات خشم بر زندگی عواملی وجود دارد که می توان آن ها را هنگام عصبانیت بکار برد و از عواقب خشم جلوگیری کرد "شاید سخت باشد اما شدنی است".
 
منبع: درسنامه مهارت های زندگی با رویکرد مهارت های دهگانه
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید:
چرا خشمگین می شویم؟
توصیه هایی برای کنترل خشم
ویژگی های افراد پرخاشگر
مهارت مقابله با برانگیختگی خود و خشم دیگران
آثار خشم و راه مدیریت آن از نگاه قرآن و روایات