نیازی نیست که اتاق فرزند همیشه تمیز و پاکیزه باشد.
 
چکیده: یکی از چیزهایی که باعث می شود بین والدین و فرزندان مشکل به وجود بیاید اتاق فرزندان است. والدین دوست دارند همیشه اتاق فرزندشان را مرتب و تمیز ببینند در صورتی که این مسأله اصلا برای فرزند اهمیت ندارد و خیلی از اوقات حوصله ی تمیز کردن اتاقشان را ندارند. برای اینکه بدانید با این مشکل چگونه رفتار کنید مطلب زیر را مطالعه کنید.
 
تعداد کلمات 743 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 

چرا فرزندم به تمیزی و نظافت اتاقش زیاد اهمیت نمی دهد؟

بسیاری از والدین با فرزندشان بر سر تمیز نگه داشتن اتاق و وسایل شان بحث و مشاجره دارند. این موضوع برای والدین بسیار اهمیت دارد و بچه ها نسبت به آن توجه خاصی ندارند. بسیاری از نوجوانان اهمیت نمی دهند که در اتاقی شلوغ و بهم ریخته بازی کنند، درس بخوانند و تکالیف شان را انجام دهند. حتی اگر دوستانشان اتاق به هم ریخته ی آنها را ببینند، آنها خجالت نمی کشند و احساس می کنند که پدر یا مادرشان نیز نباید از این مسئله ناراحت شوند. فرزند شما دوست دارد که کسی اتاقش را تمیز و مرتب کند ولی خودش این کار را انجام نمیدهد، چون این کار برایش سخت است و او از انجام آن لذت نمی برد. آنها به خودشان می گویند که همه ی نوجوانان اتاق شان به هم ریخته است و یا خودشان را توجیه می کنند که وقتی شب قرار است دوباره بخوابند، پس چرا باید تخت خوابشان را مرتب کنند.
والدین نمی توانند به راحتی فرزندشان را به انجام این کار مجبور کنند، حتی اگر آنها برای رسیدن به این هدف از روش ها و استراتژی های مختلف از قبیل پاداش دادن، تنبیه و تشویق فرزندشان استفاده کنند. گاهی اوقات فرزند آنها یک یا دو بار اتاقش را مرتب می کند ولی دفعه ی بعد این کار را انجام نمی دهد. گاهی نیز آنها بعضی از کارها را انجام می دهند و تا حدی اتاق شان را تمیز می کنند ولی بقیه ی کارها را انجام نمی دهند. گاهی نیز والدین فرزندشان را تنبیه می کنند ولی باز به نتیجه ی خوبی نمی رسند و اتاق فرزندشان همیشه به هم ریخته است.
نوجوانان دوست دارند والدینشان را خوشحال کنند ولی وقتی حواس آنها به کارهای دیگرشان است، نمی توانند به تمیز کردن اتاق شان فکر کنند. اگر والدین مرتب از فرزندشان به خاطر بهم ریخته بودن اتاق شان ایراد بگیرند، او خسته می شود و احساس می کند هیچ وقت نمی تواند انتظارات والدینش را برآورده کند.
 

چند پیشنهاد برای حل این مشکل

بهترین راه برای حل این مشکل این است که با فرزندتان بر سر این موضوع کنار بیاید، هرچند او نتواند طبق میل و سلیقه ی شما اتاقش را مرتب کند اگر اتاق فرزندتان همیشه تمیز نیست تنبیه کردن و بد حرف زدن با او فایده ای ندارد. با او به نرمی و آرامش حرف بزنید. اگر از دست او عصبانی هستید صبر کنید هروقت عصبانیت تان فروکش کرد با او حرف بزنید. در تمیز و مرتب کردن اتاق فرزندتان به او کمک کنید. مثلا به او بگویید که نیمی از کارها را شما انجام می دهید و بقیه ی کارها را او باید انجام دهد. او از همکاری شما خوشحال می شود چون این کار برایش سخت و دشوار است. برای تمیز کردن اتاقش وقت بگذارید و مثلا به او بگویید دوست دارید ببینید ظرف پانزده دقیقه چقدر اتاقش را مرتب می کند.

خیلی نگران این مسئله نباشید، بعضی از روزها می بینید که اتاق فرزندتان مرتب است و اگر مرتب نبود در اتاق او را ببندید و به این مسئله زیاد توجه نکنید. منتظر بمانید تا خودش پیشنهاد شما را قبول کند و با شما اتاقش را مرتب کند و یا این که صبر کنید تا آخر هفته خودتان این کار را انجام دهید.
بدانید که والدین بسیاری با این مشکل روبه رو هستند. شاید خودتان نیز وقتی نوجوان بودید اتاقتان را مرتب نمی کردید. مادری از ریخت و پاش بودن اتاق فرزندش شکایت می کرد و وقتی اتاق دوستان فرزندش را دید متوجه شد که آنها از او بدترند و به این مسئله اصلا توجه ندارند. شما در دوران نوجوانی فرزندتان یعنی بین سنین ده یا سیزده سالگی با مشکلات فراوانی روبه رو خواهید شد. اگر او در زمینه ی مسایل دیگر باشما مشکلی ندارد زیاد به ریخت و پاش بودن اتاقش توجه نکنید. وقتی او بزرگ تر شد به نظافت و تمیز بودن اتاقش نیز بیشتر توجه خواهد کرد.
 
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
7 قانون اساسی در اتاق کودکان
کودکان و تکالیف خانه
به اتاق کودک خود هویت دهید