برخی از افراد به دلایلی برای ازدواج مناسب نیستند.
 
چکیده: انتخاب همسر مناسب یکی از مسائل حساس زندگی است. برخی از افراد به خاطر عدم بلوغ جسمی و فکری و روانی اصلاً برای ازدواج مناسب نیستند. با ما همراه باشید تا با خصوصیات کسانی که برای ازدواج نامناسب‌اند آشنا شوید.

تعداد کلمات 1165 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

 
آمادگی ندارها

1- تنبلی و بیمسئولیتی

 ازنظر روان‌شناسی، اهمال‌کاری یا تنبلی یعنی به آینده محول کردن کاری که تصمیم به اجرای آن گرفته‌ایم. به‌طورکلی، به تعویق انداختن کار، رفتاری ناپسند و ناراحت‌کننده است که پیامدهای ناخوشایندی در بردارد و هرگز نمی‌توان از تأخیر در انجام کارها، به تصور و گمان بهتر ارائه کردن آن‌ها دفاع کرد. اهمال‌کاری به هر شکلی که باشد، رفتاری نامطلوب و نکوهیده است که به‌تدریج در وجود انسان به‌صورت عادت درمی‌آید.
پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) ویژگی‏‌های انسان تنبل را چنین برمی‏‌شمارد: نشانه‏‌های تنبل، چهار چیز است: به‌اندازه‌ای در کار سستی می‏‌ورزد که به‌کندی و تفریط می‏‌گراید و چنان کندی می‏‌کند که اصل کار را فرومی‌گذارد و چندان فروگذاری می‌‏کند که گنه‌کار می‌شود و دل‌مرده است.
چنین کسی که در خانواده پدری وزندگی مجردی خود، مسئولیت کاری راه به عهده نمیگیرد یا در مسئولیت محوله تعلل میورزد در زندگی مشترک نیز همین روال را ادامه خواهد داد.
 

2- عدم تعامل و ارتباط اجتماعی صحیح با دیگران

کسی که با پدر، مادر و خواهر خود و دیگران (که به نظرش غیرمنطقی بوده یا اخلاق دلخواهش را ندارند) ارتباط سازنده و راضی‌کننده ندارد و نتوانسته تعامل قابل قبولی ایجاد نماید آمادگی ازدواج را پیدا نکرده است، او کسی است که بیشتر به‌جای گوش کردن، صحبت میکند و بیشتر از آنکه سعی کند دیگران را بفهمد، سعی دارد که دیگران او را درک کنند.
 

3- عدم ثبات فکری، احساسی و رفتاری

کسی که در زندگی، مرتب شغل عوض می‌کند، با دوستان زیادی به خاطر مشکلاتی در برخی موارد  جزئی قطع رابطه کرده است، رشته تحصیلی خود را تغییر داده یا ترک تحصیل‌کرده و علایق خود را نیمهکاره رها کرده است نیز برای ازدواج نامناسب است.
 

4- خطای شناختی

برخی تصور میکنند، افکار، احساس و رفتار همسرش را در آینده به‌دلخواه خود تغییر میدهند. مردم بعد از ازدواج تمایل بیشتری برای تغییر رفتار خود نخواهند داشت. یکی از دلایل عمده که سازگاری  زوج‌های جوان را با ازدواج مشکل‌تر می‌کند، ایدئال‌گرایی افراطی آن‌هاست. ارتباطات پیش از ازدواج اغلب با افسانه‌ها و خیال‌پردازی‌ها پر می‌شود، به‌ویژه این اعتقاد که صفات نامطلوب همسر بعد از ازدواج تغییر خواهد کردمتأسفانه، ازدواج نه مردم را تغییر می‌دهد و نه زمینه نفوذ و اثرگذاری دیگران را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. در حقیقت، ازدواج اغلب صفات نامطلوب را برجسته‌تر می‌کند. همچنین پسرانی که بعد از ازدواج می‌خواهند سبک زندگی و یا شخصیت همسرشان را تغییر دهند. مواردی که این تغییرات اتفاق افتاده است در برابر مواردی که این تغییرات صورت نپذیرفته است، تقریباً صفر است. در حقیقت، ازدواج نمی‌تواند مردم را تغییر دهد، حتی ممکن است صفات نامطلوب به علت ارتباط بیشتر در ازدواج آشکارتر شود.
 

5- کمال‌گرایی

کسانی هم هستند که به دنبال همسر رؤیایی می‌گردند به‌نحوی‌که در زندگی مشترکش با هیچگونه مشکلی مواجه نشوند که این مسئله وقتی به‌افراط کشیده شود به آن کمال‌گرائی می‌گوییم.
کمال‌گرایی دو نوع است: هنجار و ناهنجار. نوع هنجار آن کمک می‌کند پویا باشیم و درجا نزنیم و با واقع‌بینی نسبت به امکانات، استعدادها و توانایی و محدودیت‌ها، رشد مطلوبی کنیم. توانایی و استعدادها را بسیج کنیم تا به کمال برسیم.
 کمال‌گرایی ناهنجار، هم عامل اضطراب است و هم با اضطراب شدت می‌یابد و ما را در دوری معیوب قرار می‌دهد. همیشه از رشد خود ناراضی هستیم و بیشتر به راه نرفته می‌اندیشیم تا راه‌رفته. در اینجا به استعدادها و امکانات و محدودیت‌ها و شرایط به‌طور واقع‌بینانه نمی‌نگریم.
افراد وسواسی کمال‌گرا هستند هرچه وسواس شدیدتر می‌شود کمال‌گرایی آن‌ها هم زیادتر می‌شود.
 

6- اصالت لذت و عدم مسئولیتپذیری

کسی که در پی کسب لذت و علائق خود، کارها و مسئولیتهایش را بر دوش دیگران قرار می‌دهد، فضای ذهنی فانتزی دارند با زندگی عادی و واقعی مشکل پیدا می‌کنند.
 

7- واکنش دفاعی و خود میان بینی

کسی که فقط منطق و طرز نگرش خویش را قبول دارد و در برابر دیگران حالت دفاعی یا حالت تهاجمی میگیرد و قادر به درک افکار، احساس و رفتار دیگران نیست.
 

8- عدم خودآگاهی

خودآگاهی شناخت فرد از خودش است و با افزایش آن، فرد تصویر روشنی از ویژگی‌ها، ارزش‌ها، نگرش‌ها، علایق و نیازهایش خواهد داشت. خودآگاهی مهارتی است که کمک می‌کند تا در مورد خویشتن، نیازها، خصوصیات، اهداف، نقاط ضعف و نقاط قوت، احساسات و هویت خود شناخت کامل‌تری به دست آوریم.
مطالعات نشان داده است که ضعف در آگاهی از خود با بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی مانند افسردگی، اضطراب، احساس حقارت، اعتمادبه‌نفس پایین، مشکلات ارتباطی، احساس تنهایی، سوءمصرف مواد و... در ارتباط است. ازاین‌رو، کسب این مهارت برای پیشگیری از انواع مشکلات بسیار حائز اهمیت است وکسی که این مهارت را کسب نکرده قادر به ساختن یک زندگی موفق نخواهد بود.
 

9- عدم مدیریت خود و نداشتن انعطافپذیری لازم

کسی که با نظرات، انتقادات یا پیشنهادات دیگران تغییری در رفتارهایش ایجاد نمی‌شود و قادر به تغییر برنامههای از قبل طراحی‌شده خود نیست (حتی اگر شرایط تغییر کند) متعصب، خشک و غیرقابل انعطاف می‌گردد.
چنین کسی بسیار هیجان‌طلب است و صرفاً هیجاناتش وی را به سویی میکشاند و قادر به تعویق انداختن خواستههایش نیست، هوش هیجانی پایینی دارد و برای رفتار، احساس و گفتار خود روش و برنامهای ندارد و منفعلانه و واکنشی نسبت به دیگران عکس‌العمل نشان میدهد و لذا غالباً رفتارش تکانشی یا انعکاسی است.
 

10- مشکل در تقسیم وظایف و تعارض نقشها

گاهی مسائل کاری افراد مانع ارتباط دوستانه و ارتباط دوستانه‌شان مانع ارتباط صمیمی در خانواده (خانواده پدری) میشود یا مسائل و مشکلات شخصی فرد در تمام حوزههای زندگی او تأثیر میگذارد و درهم‌تنیده میگردد که این هم از نشانه‌های عدم پختگی و بلوغ لازم برای ازدواج است.
 

11- پاسخ اجتنابی به رویدادها

کسی که عادت دارد به‌جای حل مشکلات، از آن‌ها فرار کند یا اجتناب بورزد یا واکنشش به مسائل بیتفاوتی است.
این افراد نسبت به طرد شدن بسیار حساس هستند و این هسته علائم این مشکل است. این افراد نه خجالتی هستند و نه غیراجتماعی، برعکس علاقه شدیدی به روابط اجتماعی دارند، ولی ترس از طرد شدن علت اصلی دوری کردن آن‌ها از روابط اجتماعی است. هر نوع ارتباط با دیگران آنان را به‌شدت مضطرب می‌کند و همیشه این سؤال را در ذهن خوددارند که: آیا مرا می‌پذیرد؟
فقدان اعتمادبه‌نفس، عدم اطمینان و دست‌کم گرفتن خود، لحن متواضعانه، ترس از انتقاد و طرد شدن در رفتار و روابطشان مشخص است و معمولاً مشاغلی حاشیه‌ای را انتخاب کرده، سال‌های سال بدون پیشرفت و موفقیت بکار خود ادامه می‌دهند. این افراد زمانی روابط اجتماعی باکسی برقرار می‌کنند که تضمین قوی از بابت پذیرش بدون انتقاد به آن‌ها داده شود.
 

12- اختلال شخصیت

اختلالات شخصیت عبارت‌اند از مجموعه اختلال‌های روان‌شناختی که ویژگی اصلی آن‌ها رفتارهای خشک و غیرقابل انعطاف است. این رفتارها به اشخاص آسیب می‌رساند، چون مانع سازگاری آن‌ها با الزام‌های زندگی روزانه می‌شود و روابط آن‌ها را با دیگران مختل می‌سازد.
 
 
منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
افراد نامناسب برای ازدواج
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ (بخش اول)
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ (بخش دوم)
در چه مواردی و با چه کسی نباید ازدواج کرد