والدین باید همیشه بر کارهای فرزند خود نظارت داشته باشند.
 
چکیده: نظارت والدین بر فرزندان در هر سنی لازم است اما نظارت در هر سنی متفاوت است و نحوه‌ی آن فرق می‌کند. ما را همراهی کنید تا بدانید چه اندازه باید بر کارهای فرزند خود نظارت کنید.

تعداد کلمات 458 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه
 

چقدر باید بر کارهای فرزند نوجوانم نظارت داشته باشم؟

معمولاً نوجوانان و جوانان مراقب رفتارهای خودشان هستند و به والدینشان نشان می‌دهند که خوب را از بد تشخیص می‌دهند. با این‌ وجود آن‌ها گاهی دچار اشتباه و خطا می‌شوند. به همین دلیل والدین باید دائم بر کارهای آن‌ها نظارت داشته باشند.
معمولاً نوجوانان در بیرون از خانه تحت نظارت هستند. آن‌ها در مدرسه ، در کلاس‌های ورزش، اردو و تفریح تحت نظارت والدین یا مربیان و معلمانشان هستند. آیا فقط در خانه می‌توانند مدتی بدون نظارت والدین شان باشند. وقتی آن‌ها تنها یا در کنار دوستان شان هستند، ممکن است اشتباهی از آن‌ها سر بزند و به دردسر بیافتند.
ممکن است آن‌ها در یک‌ لحظه به خاطر اصرار دوستان شان دست‌به‌کارهای خطرناک بزنند؛ مثلاً وقتی آن‌ها شب‌ها در خانه‌اند و والدین شان بیرون هستند، بدون اجازه‌ی آن‌ها بیرون بروند و یا خانه را ریخت‌ وپاش کنند و یا باهم دعوا و مشاجره کنند.
 

نظارت مداوم والدین

اگرچه نوجوانان تا حدی به استقلال رسیده‌اند و خوب و بد را از هم تشخیص می‌دهند ولی آن‌ها باز به نظارت و کنترل والدین شان نیاز دارند. میزان نظارت‌های شما بستگی به سن فرزندتان و شرایط او دارد. فرزند شما هرچند ساله که باشد باید بداند شما مراقب او هستید و بر کارهایش نظارت دارید. شما باید بدانید که فرزندتان هرلحظه مشغول انجام چه‌کاری است و کجا هست. شما باید حد ومرزهای او را مشخص کرده و او را راهنمایی کنید. خواه شما در خانه باشید خواه در محل کارتان و بیرون از خانه، به‌عنوان پدر یا مادر فرزندتان وظایف یکسانی دارید.
سعی کنید فرزندتان بیشتر مهمانی‌هایش را در خانه برگزار کند. از دوستان او بخواهید به خانه شما بیایند و اگر او مجبور است برای مهمانی به خانه‌ی دوستانش برود، مطمئن شوید که یکی از والدین دوستانش بر کارهای آن‌ها نظارت دارد. وقتی آن‌ها باهم هستند، باید آرام باشند و سروصدا راه نمی‌اندازند. اگر شما مراقب آن‌ها باشید درصورتی‌که مشکلی به وجود آمد می‌توانید آن را حل کنید و پیشنهاد کار بهتری را به آن‌ها بدهید تا هم از آن لذت ببرند و هم مشکلی به وجود نیاید.
شما باید مدام به نوجوانان تذکر دهید که مراقب رفتار و کردار و سلامتی خودشان باشند. فرزند شما باید به قوانینی که برای او وضع می‌کنید، احترام بگذارد. شاید او گاهی این قوانین را فراموش کرده و یا زیر پا بگذارد، ولی تا زمانی که شما بر کارهای او نظارت دارید و او این مسئله را می داندمراقب کردار و رفتارش خواهد بود.
 
 
منبع: راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
نظارت والدین بر رفتار نوجوان
خانواده ؛ نظارت و کنترل همسر و فرزندان
ضرورت نظارت والدین بر فرزندان خود در فضای مجازی
کاهش نظارت خانواده وبلوغ زودرس فرزندان