در محل کار خود و ارتباط با مدیرتان، اعتماد به­ نفس و عزت نفس خود را حفظ کنید.
 
چکیده : اگر شما در محل کارتان با یک مدیر کمال­ گرا کار می­کنید، حتما با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می­کنید. با خواندن این مقاله راهکارهایی را در جهت حل مسائل و مشکلات کاری با مدیرتان، خواهید آموخت. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 826 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

کار کردن برای یک کمال‌گرا

اگر برای یک کمال‌گرا کار می‌کنید، واقعاً نیاز به همدلی دارید. احتمالاً احساس می‌کنید رئیستان اعتماد کافی به شما ندارد و کار شما هرگز برای او به‌اندازه کافی خوب نیست. این احساس می‌تواند در اثر نبود بازخوردی مثبت از جانب رییس تان در شما ایجاد شود. رییس کمال‌گرا همواره در نزدیکی شما نفس می‌کشد و می‌خواهد از تمام جزییات کار شما مطلع شود. رفتارهای کنترل‌گرانه او مانع از این می‌شود که ایده ­­های جدید بیابید و از خود خلاقیتی بروز دهید. شما زمان بسیاری را برای گزارش کارهای تان به ایشان صرف می‌کنید که نشان دهید واقعاً کارکرده‌اید. در این حالت ممکن است دچار سرخوردگی شوید و روند کارتان دچار اختلال شود. این افراد احتمالاً مضطرب‌اند، استرس دارند و در ارتباطات خود دچار فشار و مشکلات هستند و فشاری را که احساس می‌کنند به دیگران سرایت می‌دهند، بنابراین چه باید کرد؟ آیا باید کارتان را ترک کنید؟ قبل از هر اقدامی پیشنهادات زیر را امتحان کنید:
 - رئیستان را مدیریت کنید. شما باید به آن‌ها بیاموزید که چگونه به نحو مؤثرتری مدیریت کنند، در حقیقت با این کار به آن‌ها کمک خواهید کرد که مدیران بهتری شوند. این کار احتمالاً به کمی تلاش نیاز خواهد داشت اما به چشم سرمایه‌ای به آن نگاه کنید که برای تبدیل‌شدن به یک فرد موفق بدان نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مهارت ارتباط با مدیر

 - از رئیستان بخواهید انتظاراتش از شما را به وضوح مشخص کند. مسئولیت شما در چه حد است؟ اغلب چند وقت یکبار باید به ایشان گزارش کار دهید؟ سؤالات مفید بپرسید و یادداشت‌برداری نمایید.

بیشتر بخوانید: مدیریت انتظارات

 - همیشه رئیستان را در جریان کارهایتان قرار دهید. به او بگویید که همیشه او را در جریان امور قرار خواهید داد، در این صورت او اطمینان می‌یابد که همه چیز تحت کنترل اوست. این روش اعتماد بیشتری می‌سازد و به تدریج راه‌های گریز بیشتری خواهید داشت و به شما اجازه داده خواهد شد کارها را با روش خودتان انجام دهید. صبور باشید این روش زمان می‌برد، اما ارزشش را دارد.
 - جلسات منظمی با او داشته باشید. از رییس تان بخواهید جلسات منظمی را برای شما در نظر بگیرد. این روش علاوه بر این‌که ایشان را مطلع نگه می‌دارد فضایی را برای پرسیدن سؤال از جانب شما و همچنین برای رئیس‌تان جهت راهنمایی شما ایجاد می‌نماید. با این وجود فراموش نکنید که تمام مدیران وقتی موضوع مهمتری برایشان پیش می‌آید ملاقات با شما را به‌سادگی عقب می‌اندازند اما با پیگیری نشان خواهید داد موفقیت در کارتان برای شما مهم است. ممکن است نیاز باشد به ایشان یادآوری نمایید که موفقیت شما در واقع موفقیت آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: تقویت رابطه با مدیر

- در رابطه با خودتان و ایده‌های تان با اعتمادبه‌نفس رفتار کنید. اگر رئیس تان شما را مثبت و جسور دریابد، به عزم راسخ تان در خصوص قبول مسئولیت در قبال تصمیمات تان احترام خواهد گذاشت.
از سوی دیگر اگر بتوانید ارزش شخصی خود را پرورش دهید، در این صورت دیگر نیاز به بازخورد مثبت از جانب رییس خود نخواهید داشت، اگر وابسته به تصدیق یا تمجید یک فرد کمال‌گرا باشید در حقیقت زندگی خود را دچار بحران کرده‌اید. گذشته از این‌ها این افراد بیشتر گرایش به بیان آنچه اشتباه است دارند تا آنچه صحیح است. آن‌ها حس می‌کنند که باید احساسات شان را همیشه زیر نظر داشته باشند تا از احساس آسیب‌پذیری اجتناب کنند و بدین خاطر است که ابراز احساسات مثبت یا قدردانی را بسیار دشوار می‌پندارند.
 - کنترل بر مسئولیت تان را نشان دهید. اگر بر کاری که انجام می‌دهید کنترل داشته باشید، بر دیگران در خصوص توانایی‌تان در انجام مسئولیت تان تأثیر می‌گذارید. برای دیگران توضیح دهید که چه احساس می‌کنید و مثال‌هایی از موقعیت‌هایی بزنید که رفتارتان سبب شده احساس کنید در کارتان حرفه‌ای هستید و عملکردتان در موقعیت‌های بحرانی سبب شده مسایلی حل شود یا از بروز معضلاتی جلوگیری کرده‌اید؛ اما مراقب باشید که چگونه آن را بیان می‌کنید.
- اگر می‌توانید کمی شوخی و طنز با خود داشته باشید. مدیران کمال‌گرا اغلب زیاد کار می‌کنند و جدی هستند؛ بنابراین بهتر است که به طور ضمنی آن‌ها را تشویق کنیم تاکمی راحت‌تر باشند. استفاده از شوخی و طنز راهی برای ارتباط بهتر ساختن است.
- از اصرار شدید یا حالت دفاعی گرفتن اجتناب کنید. جبهه‌گیری، حالت دفاعی به خود گرفتن یا مقابله به مثل تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. تصمیم بگیرید چه چیزهایی را می‌توانید تحمل کرده و یا نادیده بگیرید و با چه چیزهایی نمی‌توانید به هیچ وجه کنار بیابید. سپس تمرکز خود را بر بهبود روابط کاری و درک بیشتر مسایل تان بگذارید.

منبع: کتاب «کمال گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتر بخوانید:
کمال‌گرایی در کار چیست؟
ارتباط با یک رئیس بد اخلاق
تأثیر کمال‌گرایی بر زندگی ما چیست؟