مشارکت مدنی می­ تواند به شما در برقراری ارتباط با دیگر اعضای جامعه کمک کند.
 
چکیده: داشتن یک زندگی متعادل به شما کمک می کند تا شادتر و پر انرژی ­تر باشید. برای اینطور زندگی کردن راه ثابتی وجود ندارد و هر کس باید روش خودش را پیدا کند از آنجا که انسان یک موجود اجتماعی است؛ یکی از مهم­ترین راه ­ها برای یک برخورداری وی از زندگی متعادل، برقراری روابط اجتماعی سالم با دیگران است.

تعداد کلمات 463 /  تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه
 

در زندگی روابط اجتماعی سالم داشته باشید

قدم اول، حلقه های دوستی ایجاد کنید.
دوستان بخش مهمی از شبکه روابط اجتماعی انسان را تشکیل می ­دهند، تلاش کنید با تعدادی از دوستان تان گروه دوستی ایجاد کنید. با آنها در ارتباط باشید و هر زمان که توانستید آنها را ملاقات کنید. اگر دوستان کنونی ­تان به شما احساس حمایت نمی­ دهند، یا اگر جهان­ بینی­ های تان متفاوت است، دوستان جدیدی پیدا کنید.
_نمی­ توان عدد دقیقی برای تعداد دوستان تعیین کرد، اگر شما فردی درون­گرا هستید، گروه دوستی کمتری خواهید داشت و اگر برون­گرا هستید، دوستان صمیمی بیشتری دارید و تعداد خیلی زیادی دوست معمولی خواهید داشت.

قدم دوم، با خانواده­ تان روابطی سالم برقرار کنید.
برای داشتن چنین رابطه­ ای ملزم هستید که وقت کافی برای فرزندان، همسر، پدر و مادر و اقوام تان داشته باشید. اگر فرزند دارید، باید هرروز برایشان وقت بگذارید، اگر نامزد دارید، قرارهای هفتگی بگذارید. حداقل یکبار در هفته با والدین­ تان تماس بگیرید. ارتباط با خانواده باعث می ­شود رشته روابط ­تان محکم شود.
_اگر روابط خوبی با خانواده­ تان ندارید، ممکن است روابط تان با دوست نزدیکتان قوی­ تر باشد. دوستان می­توانند مثل خانواده ما باشند با این تفاوت که خودمان آنها را انتخاب کنیم.

قدم سوم، یاد بگیرید چطور ارتباط برقرار کنید.
شنونده خوبی باشید، می ­توانید با هر کسی که روبه­رو می­ شوید این تمرین را داشته باشید. از همکارتان گرفته تا میوه فروش محله­ تان.
_زمانی که با دقت گوش می ­دهید، توجه تان باید کاملا متوجه گوینده باشد، با دقت به او گوش دهید و به احساسات و حالاتش توجه کنید. از اصطلاحات تاییدی استفاده کنید تا متوجه شوند به آنها گوش می­ دهید. مثل (متوجهم) و...
_اگر احساس می­ کنید موقعیت پیش آمده شما را مضطرب می­ کند، عذر خواهی کنید و از طرف مقابل تان بخواهید که ادامه مکالمه را به زمانی دیگر موکول کند.

قدم چهارم، با جامعه ­تان ارتباط برقرار کنید.
مشارکت مدنی می ­تواند به شما در برقراری ارتباط با دیگر اعضای جامعه کمک کند. در حوزه­ هایی که می ­توانید در آنها موثر باشید، داوطلب شوید. مثلا مربی­گری تیم ورزش محله­ تان. یا کار در آشپزخانه­ ی یک خیریه، یا همکاری با گروه تئاتر محله.
_اگر مهارت یا استعداد خاصی دارید، ببینید آیا می ­توانید از آن مهارت برای پیشرفت جامعه ­تان بهره ببرید. مثلا اگر بافتنی کردن بلدید، برای یک آسایشگاه روسری یا دستکش ببافید.

منبع: https://www.wikihow.com/Have-a-Balanced-Lifestyle
مترجم: سارا اشرفی

بیشتر بخوانید:
روابط سالم اجتماعی در سیره معصومین (علیهم السلام)
شادی و نشاط؛ پیامد روابط اجتماعی سالم
عوامل مؤثر در ایجاد روابط سالم
ضرورت تقویت روابط اجتماعی