چکیده : خواص موز از مواردی است که جدای از طعم و مزه میوه موز مصرف‌کنندگان می‌توانند از آن بهره گیرند. خواص موز برای سلامت عبارت‌اند از: کمک به کاهش وزن، کاهش چاقی، درمان اختلالات روده، کاهش یبوست و درمان مشکلاتی مانند دیسانتری (اسهال خونی)، کم‌خونی...

تعداد کلمات 1433 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه


خواص موز : بارداری و شیردهی

موز از سقط جنین جلوگیری می‌کند. خانم هایی که بچه سقط می‌کنند موز بخورند.
موز در خانم‌های باردار سوزش معده و تهوع‌ صبحگاهی را رفع می‌کند.
موز حاوی پتاسیم بوده و به مبارزه با خستگی در دوران بارداری و کسب سریع انرژی کمک می کند. علیرغم جستجوی فراوان برای پیدا کردن سرنخی در مورد ارتباط مصرف موز در بارداری و افزایش خطر ابتلای جنین به بیماری یرقان(زردی)، به نظر می رسد با توجه به منابع انگلیسی زبان موجود چنین چیزی صحت نداشته باشد.
البته برخی منابع مصرف موز توسط زنانی که نوزادان آنها دارای یرقان هستند را در دوران شیردهی ممنوع اعلام کرده اند.
موز به دلیل پتاسیم بالایی که دارد به بهبودی سریع در دوران نقاهت کمک شایانی می‌کند.
 

فواید موز برای کاهش وزن

به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. افرادی که تمایل به کنترل وزن دارند، نباید از موز رسیده استفاده کنند. موزهایی که به رنگ زرد هستند دارای شاخص گلیسمی متوسطی می باشند. (این شاخص نشان می دهد به ازای مقدار مشخصی از یک ماده غذایی مقدار قند خون چقدر بالا می رود و این شاخص نسبت به گلوکز که دارای شاخص گلیسمی ۱۰۰ است سنجیده می شود.)
 

فواید موز برای دیابت

موز نارس برای افرادی که می خواهند مقدار قند خون خود را ثابت نگه دارند، از قبیل بیماران دیابتی، مفید است. یک موزی که غالبا سبز بوده و نواحی زرد کمتری در پوست خود دارد، دارای ۲ گرم قند و ۲۳ گرم نشاسته است. نشاسته آن که تحت عنوان «نشاسته مقاوم» شناخته شده است، به خوبی در روده کوچک هضم نمی شود. این ماده از روده بزرگ عبور نموده و پس از تجزیه توسط باکتری های روده، وارد جریان خون شده و به عنوان منبع انرژی به کار می رود. این تجزیه آهسته مواد نشاسته ای در موز نارس منجر به افزایش تدریجی و آهسته مقدار قند خون می گردد. به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. موز رسیده برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود.
 

خواص موز : سالمندان

کمبود پتاسیم سبب افسردگی و فراموشی می شود. افراد سالمند، از این نظر بسیار آسیب پذیر هستند، زیرا تمایل به مصرف میوه و سبزی های تازه در آنها کمتر است.موز رسیده که سرشار از پتاسیم می باشد، دارای قابلیت جویدن و هضم آسانی نیز می باشد.یک موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان ۱۱ درصد تأمین می کند.
 

خواص موز : بیماری های قلب

پتاسیم موز نه تنها از طریق کاهش فشار خون، بلکه به وسیله ممانعت از فعالیت رادیکال های آزاد مخرب و همچنین به وسیله پیشگیری از تشکیل لخته خون، به حفظ سلامتی قلب کمک می کند. دانشمندان هندی اخیرا کشف کرده اند که وجود موز نارس در خوراک موش های آزمایشگاهی مانع افزایش کلسترول بد خون (LDL) می شود. به علاوه موز سبب افزایش کلسترول خوب خون (HDL) می گردد. محققان این خاصیت را مدیون وجود مقدار زیادی الیاف گیاهی (فیبر) در موز نارس می دانند. به نظر می رسد که موزهای رسیده نیز به علت داشتن مقدار زیادی پکتین، کلسترول خون را کاهش می دهند. زیرا مقدار پکتین موجود در موز از سیب هم بیشتر است. لازم به ذکر است که پکتین نوعی فیبر محلول است که تأثیر آن در کاهش کلسترول خون به اثبات رسیده است.
موز به دلیل برخورداری از پتاسیم، سیستم گردش خون را تنظیم می‌کند و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. در واقع به دلیل وجود همین ماده حیاتی، موز برای افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند، مناسب است. موز برای کسانی که دچار بیماری قلبی هستند یک غذای خوب است به عنوان شام یک عدد میل شود.
بیماران قلبی که هر روز آسپرین می خورند بهتر است قبل از آسپرین یک عدد موز بخورند.
 

فواید موز برای پوست

برای تسکین خارش بدن موز نرم را کوبیده با آب لیمو مخلوط کرده در محل خارش بمالید.
برای از بین بردن حلقه‌های روی گردن و از بین بردن چین و چروک گردن موز کاملاً رسیده یک عدد نصف استکان روغن بادام شیرین یک قاشق عسل اینها را خوب له نموده روی باند پهن نموده دور گردن بپیچید به مدت ۲ ساعت بگذارید بماند.
برای باز شدن رنگ چهره و از بین بردن لکه‌های سیاه موز را با تخم خربزه مخلوط نموده به روی لکه‌ها بمالید.
برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از سوختگی پوست موز را سوزانده گرد آن را روی زخم بریزید.
قرار دادن قسمت داخلی پوست موز روی جای نیش حشرات بر پوست، خارش و سوزش آن را از بین می‌برد.
موز یک ماده حفاظت‌کننده می‌باشد و اثر آن بر روی زخم بیش از هر داروهای گران‌قیمتی است.
ضماد موز برای سوختگی در اثر آتش مفید و اگر بلافاصله بکار رود از تاول زدن جلوگیری می‌کند.
 

خواص موز : کودکان

همان قدر که خوردن میوه برای بزرگسالان لازم و ضروری است، در کودکان هم دریافت روزانه ۲ تا سه واحد میوه ضرورت بسیاری دارد. یکی از این میوه ها ، موز می باشد که خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان کاهش می دهد. کودکان موز  را دوست دارند زیرا شیرینی طبیعی دارد و هرچه میوه رسیده تر باشد، شیرینی آن نیز افزایش می یابد و انرژی زیادی را برای رشد کودکان فراهم می کند. موز یکی از منابع غنی پتاسیم الکترولیت است که توسط عضلات مصرف می شود و شیمیایی خون را تنظیم می کند. همچنین برای نوزاد ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن و روی فراهم می کند.
گفته می شود، اگر کودک در سال های اولیه زندگی اش موز، پرتقال و آب پرتقال بخورد، احتمال ابتلای او به سرطان خون در کودکی کم می شود. هم چنین فیبر موجود در موز  به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک می کند. به علاوه، موز رسیده حاوی پکتین، فیبر محلول است که همه چیز را از طریق دستگاه گوارش به حرکت وا می دارد و از یبوست جلوگیری می کند. البته به یاد داشته باشید که موز کال می تواند تاثیر معکوس داشته باشد و موجب یبوست شود.

اگر کودک شما دوره نقاهت خود را پس از اسهال طی می کند، موز  می تواند در جایگزینی الکترولیت های از دست رفته مفید باشد. اگر همچنان این فواید برای شما کافی نیست باید بگویم که موز برای استخوان و دندان ها نیز مفید است، زیرا مصرف آن کلسیم بدن را تامین می کند. موز تسکین دهنده دستگاه گوارش است
موز برای کودکان به عنوان غذای اصلی شناخته می شود. جدا از خاصیت مقوی بودن اش، موز رسیده به آسانی قابل هضم است و راحت برای مصرف آماده می شود.
موز  تسکین دهنده دستگاه گوارش نیز است. منابع بسیاری موز را به عنوان غذای اصلی کودکانی که مشکلات گوارشی دارند، توصیه می کنند. اگر چه بسیاری از والدین این را تکذیب می کنند.
اگر می خواهید موز را به عنوان غذای اصلی به کودک خود دهید، به سادگی یک موز رسیده را پوست بکنید، سپس آن را با چنگال له کنید. می توانید مقداری شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید تا مناسب کودک تان شود. اگر کودک شما حداقل ۶ ماه دارد (سنی که به کودکان توصیه می شود خوردن غذای جامد را آغاز کند.) اضافه کردن مواد اضافی ضروری نیست.
 

خاصیت موز در درمان میگرن

مصرف موز می‌تواند سردرد‌های میگرنی را در مبتلایان به این بیماری تشدید کند
 

نگاهی کوتاه به خواص موز

* بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.
موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است.
* موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند.
* موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.
* ضماد برگ درخت موز برای درمان سوختگی مفید است.
* موز درمان زخم معده و روده می باشد.
* گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.
* شیره گل های موز درمان کننده اسهال خونی است.
* جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.
* موز به علت درا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط کنند.
* ریشه موز دفع کننده کرم معده است.
* موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.
* موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.
* برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.
* موز مدر است.

ادامه دارد...

منبع : www.amazing.ir

بیشتر بخوانید :
معرفی موز و خواص درمانی آن (بخش اول)
خواص موز
ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز
خواص میوه موز
واقعیت‌های جالب درباره‌ی موز