رئوس مطالب و فهرست مطالبی که قراره توی کلاس گفته بشه رو چک کنید.
 
چکیده : یادداشت برداری خوب و مفید فقط به معنی ثبت و ضبط کردن مطالب کلاس نیست ، بلکه در حقیقت بخشی از پروسه یادگیریه و نیاز به این داره که شما به سرعت موضوع درس رو بفهمید و نکات اصلیش رو برای خودتون بنویسید . بعد از این که به خوبی برای درس آماده شدید ، فرآیند یادداشت برداری تون رو بهینه کنید .

تعداد کلمات 1054 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه


مراحل یادگیری مهارت یادداشت برداری 

بخش ۱: آماده شدن برای درس

۱-قبل از روز کلاس، مطالعه تون رو کامل کنید
معلما مطالبی رو تعیین می کنن تا شما بتونید با خوندن شون در مورد مبحثی که قراره توی کلاس بحث بشه آشنا بشید. اگه شما این مطالب رو قبل کلاس بخونید، پیش زمینه پیدا می کنید و می تونید برای یادداشت برداری، بیشتر روی مفاهیم کلیدی تمرکز کنید.
قبل کلاس یادداشت های جلسه پیش تون رو هم به خوبی مطالعه کنید. این کار کمک می کنه که سریع تر تو حال و هوای مبحثی که درس داده شده و قراره این جلسه ادامه پیدا کنه قرار بگیرید.
 
۲-رئوس مطالب و فهرست مطالبی که قراره توی کلاس گفته بشه رو چک کنید.
اگه معلم تون رئوس مطالب، اسلاید پاورپوینت و یا حتی یه خلاصه ساده از درس بهتون داده، ازش به نفع خودتون استفاده کنید. این مطالب مثل چهارچوب خونه ای هستن که شما بعداً با یادداشت هاتون اون رو تکمیل می کنید.
ممکنه فکر کنید اگه این رئوس مطالب و اسلایدها رو پرینت بگیرید دیگه نیازی به یادداشت برداری توی کلاس ندارید – یا فقط کافیه چنتا چیز کوچیک این ور و اون ورش بنویسید. اما در واقع بهتره ازون ها برای ساختار دادن به یادداشت هاتون استفاده کنید. این کار بهترین راه برای پردازش اطلاعاتیه که قراره یاد بگیرید و در حقیقت هدف اصلی یادداشت برداریه.

۳- جوانب مثبت و منفی تایپ کردن یادداشت ها رو سر کلاس در نظر بگیرید.
خیلی از بچه ها راحت ترن که به جای نوشتن تایپ کنن، اما دلایل اثبات شده خیلی زیادی وجود داره که نشون می ده نوشتن بهتر از تایپ کردنه. تحقیقات نشون می ده دانش آموزایی که یادداشت هاشون رو به صورت دستی می نویسن، نسبت به کسایی که تایپ می کنن توانایی بیشتری برای فهمیدن و به خاطر سپردن مطالب دارن . موقع استفاده از لپ تاپ احتمال این که یادداشت برداری تون تبدیل به رونویسی محض بشه بیشتره. این اتفاق زمانی میفته که شما به جای این که تشخیص بدید چه چیزی مهم تره و اون رو یادداشت کنید ، هر چیزی که گفته می شه رو تایپ کنید.
- در عوض با استفاده از لپ تاپ یا وسایل الکترونیکی دیگه راحت تر می تونید نوشته هاتون رو قالب بندی ، ذخیره، اشتراک گذاری و ویرایش کنید و راحت تر می تونید اون ها رو بخونید (بدون این که نگران دست خط بدش باشید).
- ابزارهای کمکی برای یادداشت برداری با استفاده از لپ تاپ تقریباً تموم نشدنی هستن، مثلاً “OneNote” که تولید میکروسافت برای یادداشت برداریه ؛ نرم افزارهایی که صدا رو ضبط می کنن و اون رو به یادداشت هاتون وصل می کنن؛ نرم افزارهای ساماندهی به یادداشت ها که با استفاده از اون ها می تونید فرمت های مختلفی (مثل ایمیل و PDF) که از یه موضوع خاص دارید رو کنار هم جمع کنید ؛ پلتفرم های همکاری برای یادداشت برداری که بهتون اجازه می ده به صورت تیمی و هم زمان یادداشت برداری کنید. همه این ابزارها می تونه براتون نجات بخش باشه و کمکتون کنه و یا این که برعکس حواستون رو پرت کنه.
- بعضی از معلما و بعضی از موسسات استفاده از لپ تاپ رو توی کلاس ممنوع می کنن، بنابراین حتماً یاد بگیرید که چطوری یادداشت ها رو به صورت دستی بنویسید.
 
۴-تو ردیف های جلویی کلاس بشینید
توی کلاس جایی بشینید که چیزی حواس تون رو پرت نکنه. این طوری می تونید بهتر تمرکز کنید و بهتر یادداشت برداری کنید. جایی رو انتخاب کنید که بتونید به راحتی معلم تون رو ببینید و صداش رو به خوبی بشنوید. باید بتونید تخته رو هم به خوبی ببینید. قبل شروع درس توی کلاس حاضر باشید تا بتونید صندلی جلو بشینید.
اگه دانش آموزای شلوغ کلاس، دریچه تهویه هوا و یا نور صفحه نمایش پروژکتور حواس تون رو پرت کرد، خیلی آروم طوری که حواس کسی پرت نشه جاتون رو عوض کنید. اگه نمی شد که جاتون رو عوض کنید حواس تون باشه که برای دفه بعد جای بهتری پیدا کنید.

۵-حواس تون باشه که هر چی برای یادداشت برداری نیاز دارید رو تهیه کنید
اگه دستی یادداشت برمی دارید، کاغذ و خودکار و مداد اضافه داشته باشید. اگه از لپ تاپ یا وسایل الکترونیکی دیگه استفاده می کنید، حواستون باشه که قبل شروع کلاس شارژش کنید.
بعضیا ترجیح می دن برای یادداشت برداری از برگه های جداجدا استفاده کنن تا موقع مطالعه بتونن اون ها رو روی زمین یا روی میز پخش کنن، ولی بعضیای دیگه دوست دارن از دفترچه های آماده و صحافی شده که مرتب تر هستن استفاده کنن.

۶-حتماً تاریخ و موضوع درس رو بالای برگه هاتون مشخص کنید
برای این که بعداً بتونید راحت تر از یادداشت هاتون استفاده کنید حتماً اون ها رو برچسب گذاری کنید. تاریخ و موضوع درس رو بالای هر برگه بنویسید.
اگه چنتا برگه دارید، حتماً براشون شماره صفحه بذارید. این کار باعث می شه یادداشت هاتون مرتب باشن.

۷-برای یادداشت هاتون قالب و ساختار داشته باشید
هر قدر یادداشت هاتون مرتب تر باشن، راحت تر می تونید اون ها رو بفهمید و اصلاح و مطالعه کنید. یه راه برای این کار استفاده از قالب رئوس مطالب هستش، بخصوص وقتی که ساختار درس کاملاً مشخصه و با همین شیوه تدریس می شه. توی این قالب ، موضوعات اصلی رو به صورت سربخش می نویسید و پایین هر سربخش هم زیر بخشاش رو می نویسید. این کار خیلی بهتر از اینه که همه چی رو به صورت نکته نکته بنویسید.
حواس تون باشه که همیشه نمی شه مطالب رو به صورت بخش و زیر بخش تقسیم بندی کرد. بنابراین ممکنه نیاز باشه یادداشت هاتون رو بعد کلاس دوباره مرتب و سازماندهی کنید.

ادامه دارد .... 

منبع : nojavanshad.ir

بیشتر بخوانید :
20 نکته در مورد یادداشت برداری
چگونه در کلاس به شیوه مؤثر یادداشت برداری کنیم؟
مهارت یادداشت برداری برای درس خواندن
یادداشت برداری در کلاس (1) خوب گوش دادن در کلاس