قبل از سفر شیر یا ماست بخورید زیرا باکتری های موجود در شیر و ماست با مقیم شدن در دستگاه گوارش از احتمال حمله باکتری های مولد اسهال به دستگاه گوارش می‌کاهد.
 
چکیده : در بعضی افراد این عادت بد وجود دارد که در صورت سفر به اسهال دچار شوند و کنترل این بیماری برایشان دشوار است. اما باید دانست که به قبل درمان این بیماری باید روش های پیشگیری را دانست تا اصلا به آن دچار نشوند.

تعداد کلمات 1339 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

همانطور که در بخش اول گفته شد اسهال در صورتی به وجود می آید که باکتری وارد شده در دستگاه گوارش نا آشنا بوده و باکتری های مفید روده سمی را تولید می کنند که در انتها مانع جذب آب در روده و معده می‌شود و تمام آب مصرفی توسط فرد بیمار به طور مستقیم دفع شده و در صورت نرسیدن مایعات کافی به بدن ، دچار کم آبی شده و حتی در این مرحله خطر مرگ نیز به وجود می آید.
 

علائم و علت بیماری اسهال

سم تولید شده در روده همراه با درد و حس تخلیه در فرد همراه است که بیمار در دفع مدفوع به همراه گاز دچار درد در ناحیه مقعد می‌شود و در این صورت نیاز به پزشک پیدا می‌کند . اما در بعضی مواقع دلایلی همچون تغییر ناگهانی برنامه غذایی ، خستگی بیش از حد ، پرواز و مسافرت های طولانی ، بیماری های خاص گوارشی و ویروس های سرما خوردگی است .
اما فردی که به اسهال مسافرتی دچار می شود نمی‌داند که به وه دلیل خاصی دچار آن شده و باید گفت به طور روشن و قاطع نیز مشخص نیست که چرا افراد به اسهال مسافرتی دچار می شوند. اما اگر بخواهیم از بروز این مریضی ها پیشگیری کنیم باید چه اقداماتی را انجام دهیم !؟
 

راه های پیشگیری از به وجود آمدن اسهال مسافرتی

_ در طول مسافرت از تمیزی آب مصرفی خود اطمینان پیدا کنید . همیشه از آب معدنی و در بسته بندی و بطی استفاده کنید تا اطمینان کامل در آن باشد. اما در نبود آن باید آب را به اندازه پنج دقیقه جوشاند و مصرف کرد . جوشاندن آب ، همانند ریختن قرص ید دار یا کلر در آب اثر بسیار زیادی در سالم کردن آب دارند . حتی از چشمه های آب معدنی و رود خانه های گوارا که به ظاهر تمیز و سالم هستند خود داری کنید ، چرا که باکتری و میکروب های موجود در آن هیچگاه با چشم قابل رویت نبوده و زمانی از آن آگاه میشوید که به بیماری دچار شدید .

_از خوردن سبزی های خام به خصوص سالار خود داری کنید ، سعی کنید از سبزیجاتی که خودتان دارید و از نوع شست و شو و مراحل تهیه آن آگاهید استفاده کنید . یا در صورت امکان سبزیجات پخته شده و موجود در غذا هارا استفاده‌ی کنید . میوه های غیر قابل پوست کندن دارای میکروب هایی در روی پوست شان هستند که حتی در شست و شو هم شاید از بین نروند ، بهتر است که آنها را پوست گرفته و بخورید ، یا اینکه از آن مصرف نکنید . اما اگر بخواهید حتما سبزیجات را ضدعفونی کنید ، باید سبزی هارا در مخلوط آب و یک قاشق کوچک کلرین غرق کنید و در آخر آنها را با آب پاکیزه بشویید . [1]

_گوشت و جگر و ... که مغز پخت نشده اند و به اصطلاح آب دار هستند ، دارای میکروب های بوده که معده و روده به آنها بسیار حساس بوده ، و اگر بعد از مصرف آنها به اسهال دچار شدید حتما به پزشک مراجعه کنید . چرا که میکروب موجود در آنها بسیار خطرناک و حتی کشنده اند . غذا های دریایی مانند میگو ، ماهی و ... که از بهداشتی بودن آنها اطمینان ندارید هرگز میل ننمایید .

_در رژیم غذایی خود موز ، برنج سفید ، نان خشک و انواع بیسکویت های خشک اضافه کنید . بخصوص برنج برای تنظیم گوارش شما نقش اساسی دارد. امام صادق (ع) درباره اهمیت برنج می‌فرماید :«نِعْمَ الطعامُ الارزُّ، و إنّا لَنَدَّ خِرهُ لِمرضانا» «برنج چه خوراک نیکویی است! ما آن را برای بیماران خود ذخیره می‌کنیم». [2]

_ظروفی که در آن غذا میل می‌کنید بسیار مهم اند ، توجه داشته باشید که در شست و شوی آنها باید از آب تمیز و مایع استفاده شود. اگر از پاکیزگی ظرف غذای خود مطمئن نیستید، تا حد امکان از خوردن آن غذا خود داری کنید ‌
_ نوشیدنی های اسیدی همچون نوشابه ، دلستر و آب پرتقال و... که دارای مقدار زیادی باکتری های مفید روده هستند را باید در طول سفر نوشید تا به هضم صحیح غذا کمک شود . اما باید دانست افراط در خوردن نوشیدنی های اسیدی شما را دچار معده درد می‌کند ، در مقدار مصرف آن توجه کنید . این نوع مایعات  از پیشرفت بیماری و میکروب اسهال جلوگیری می‌کند .

_قبل از سفر شیر یا ماست بخورید . زیرا باکتری های موجود در شیر و ماست با مقیم شدن در دستگاه گوارش از احتمال حمله باکتری های مولد اسهال به دستگاه گوارش می‌کاهد .[3]

_ از شستن مکرر دست و صورت خود غافل نشوید . بعد از گردش در مکان های عمومی و گشتن در بازار و ... سراغ غذا و خوراکی نروید  و اگر هم رفتید لطفاً با دست نخورید . دستان شما منبع جذب میکروب های اطراف اند و اگر با همان دست و صورت کثیف شروع به خوردن غذا کنید حتما عواقبش را خواهید دید. باید به یاد داشته باشید که بهترین کار بعد از بازگشت به خانه ، شستن صورت با آب پاکیزه ، دستان با صابون و عوض کردن لباس های بیرونی است. 

_ امکان برخورد با فروشنده های شیر ، ماست و لبنیات محلی در مسافرت زیاد است اما این لبنیات پاستوریزه نبوده و اگر شما بدون شناخت از آن استفاده کنید . باکتری هایی مه در لبنیات وجود دارند ، محرک معده و روده می شوند و در صورت داشتن میکروب های مضر ، شما را به اسهال دچار می کند.

_ در مسافرت ها باید توجه داشت که بعد از استفاده از توالت های سر راهی و عمومی حتما باید دست های خود را با صابون و آب بشویند و در صورت برخورد لباس و بدن شان با دیوار های آن مکان ، برای اطمینان ، لباس خود را عوض کنند.

_ داشتن حیوانات خانگی در مسافرت می تواند خطر ناک باشد ، بعد از هر سری بیرون رفتن ، بدن آن موجود میکروب های اصراف خود را جذب می کند و در زمانی که شما با آن تماس بر قرار کنید به بدن شما هم انتقال پیدا می‌کند و این یکی از دلایل اسهال است که رعایت بهداشت آن ، می تواند تا حد زیادی شما را در برابر این بیماری محافظت کند.

_ برای استحمام و دوش گرفتن خود در طول سفر حتما کل حمام را با آب گرم بشویید و بعد خودتان وارد شوید و حمام کنید. مسافر خانه ها و هتل ها مرکز رفت و آمد هرگونه افرادی می تواند باشد که برای شما غریبه بوده و امکان وجود میکروب اسهال در مکان های عمومی شان وجود دارد.

_ بعد از خرید گوشت حتما آنرا فریز کنید و بعد برای مصرف از پخت کامل آن اطمینان یابید ، در این صورت آن گوشت هیچ خطری را برای بدن به همراه ندارد.

_ برای خرید از دست فروشان ، دقت بیشتری به خرج دهید و از دست اول بودن آن وسیله آگاه شوید و قبل از استفاده از آن ، حتما یکبار بشویید.

_ در صورت داشتن حیوانات خانگی باید بدانید که شستن ظرف غذای حیوانات در سینگ ظرفشویی خودتان کار کاملا اشتباهی است که اگر تا حالا انجام می‌دادید از این پس باید ترک کنید.


پاورقی
[1] اصفهانی، محمد، پیام نیکبختی، جلد اول، تهران: مهر راوش، 1389، صفحه 130
[2] برقی، احمد بن محمد، کتاب المحاسن، ج۲، قم: محدث ارموی، ص۵۰۲
[3] محمدی، نوید، درمان های خانگی ، جلد 11 ، تهران: گلبرگ ، 1386 ، صفحه 43


منابع
برقی، احمد بن محمد، کتاب المحاسن، ج۲، قم: محدث ارموی
اصفهانی، محمد، پیام نیکبختی،جلد اول، تهران: مهر راوش، 1389
محمدی، نوید، درمان های خانگی ، جلد 11 ، تهران: گلبرگ ، 1386

بیشتر بخوانید :
روش های مقابله با اسهال مسافرتی (بخش اول)
ابتلا به اسهال مسافرتی
اسهال مسافرتی +پیشگیری و درمان
اسهال علائم، علل و درمان​​​​​​​
انواع اسهال و درمان آنها​​​​​​​