دمنوش های گیاهی مانند دمنوش اسطوخودوس ، چای کوهی ، بادرنجبویه ، گل گاوزبان و عرق بهارنارنج برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید هستند.
 
چکیده : اضطراب و استرس در صورتی که برای شما غیر قابل کنترل به نظر بیایند بسیار خطر ناک شده و درمان آن از نظر شما سخت می شود. اما واکنش و تصمیماتی که حین استرس انجام می‌شود پشیمانی زیادی را برای شما به همراه دارد. راه های کنترل استرس در جلوگیری از این مشکلات بسیار کاربردی است.

تعداد کلمات 1101 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه 

بعضی مشکلات و کار های روزمره باعث می‌شوند که در زندگی ما استرس و اضطراب ایجاد شود. گاهی این استرس ها کم و زودگذر بوده و گاهی آزار دهنده می‌باشد. اما کنترل استرس در زندگی می تواند کمک شایانی به آرامش اعصاب و زندگی آرام کند . 
استرس در واقع مشکلی نیست که بتوان آنرا کاملا خنثی کرد اما می‌توان با راهکار هایی که پیشنهاد می کنیم آنرا به نفع خودتان استفاده کنید . به جای از بین بردن واکنش طبیعی بدن که استرس است ، میتوان با کنترل خونسردی و آرامش زندگی خود را شیرین تر کنید . 

روش های کاهش استرس

۱- فکرتان را به چیز دیگری مشغول کنید 

در پر تنش ترین زمان روزتان که وجود شما در آنجا و فکر کردن به آن موضوع شما را آزار می دهد و به استرس شما می افزاید ، سعی کنید به چیز دیگری که اصلا ربطی به موضوع ندارد بیاندیشید و آنرا تصور کنید.
به اصطلاح ذهن تان را گول بزنید و به موضوع با خاطره ای که اصلا مهم نیست فکر کنید .
در این مواقع با فکر های دیگر می توانید به خودتان فرصتی برای استراحت ذهن بدهید تا بتواند استرس را به شکل صحیح کنترل کند و تصمیم بگیرد.
 

۲- مثبت اندیشی را تمرین کنید 

در برحه زمانی که برای آینده و تصمیم مهم زندگی شما مهم است قرار بگیرید ، قطعا دچار استرس می‌شوید. اما در این زمان برترین چیز می تواند ناامیدی باشد، چرا که شکست در تصمیمات قبلی یا موقعیت های این چنینی باعث می‌شود تا نسبت به آینده ناامید شوید و در تصمیمات همانند آن دچار استرس و اضطراب مضمن شوید.
فکر کردن به موفقیت و تصمیم درست گرفتن و نتیجه صحیح می تواند به شما امید و خوش‌بینی به آینده را هدیه دهد که در نهایت به طور چشم گیری استرس شما را کاهش می‌دهد. 
 

۳- نگرش خود را عوض کنید 

گاهی اتفاقات اطرافیان خود را می‌بینید که چطور نسبت یه یک مشکل کوچک یک واکنش خیلی بزرگی نشان می‌دهند و همین واکنش آنها باعث تنش و استرس در خانواده می‌شود . 
البته در اینجا باید به نگرش کاملا اشتباه آن فرد اشاره کرد که یک مسئله آسان و قابل حل را برای خود و خانواده خود بسیار پر تنش و بزرگ جلوه می‌دهد . 
شاید یک اتفاق که در زندگی شما پیش می آید ، اتفاقی باشد که در هر زندگی امکان وجودش باشد ولی این نوع درک و نگرش شماست که آن مسئله را برای خودتان و اطرافیان تان به شکلی جلوه می دهد ‌.
مرگ عزیزان ، امتحانات سخت ، ازدواج نافرجام و... شاید یکی از مراحل زندگی باشد که در زندگی خیلی ها وجود دارند اما به وضوح می توان دید که چقد صبر و واکنش آنها با هم متفاوت بوده وهمین واکنش آنهاست که میزان استرس آنها را تعیین می کند.
 

۴- دعای آرامش بخش بخوانید 

استرس و پیشامدهای ناخوشایند باعث انقباض عضلات گردن و به نفس افتادن شما می‌شود. 
ذهن شما متمرکز روی استرس شما می شود و تصمیم گیری و سرعت عمل شما به شدت کاهش پیدا می‌کند و به طور خلاصه می‌توان گفت که فکر شما به وسیله استرس می تواند شما را از برای زمان کوتاهی شما را از کار بیاندازد. در دین اسلام برای آرامش شما اولین توصیه ای که می‌کند، فرستادن صلوات است. 
به جز صلوات ، ادعیه فراوانی وجود دارد که شما با حفظ کردن آن می توان برای حل معضلات از آن استفاده کرد. 
خواندن معنای دعاها و دانستن منظور دعا می تواند ذهن شما را مشغول به خودش کند و با جملات امیدوارانه به شما آرامش ببخشد و ذهن شما ناخودآگاه به آن تمرکز لازم می‌رسد. 
دعای «الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم  بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب » [1] یکی از پر کاربرد ترین ذکر هاست.
دعای بعدی : «عُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِأَسْمَاءِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ عَلَی نَفْسِی ». [2]
 

۴- تا ده بشمارید 

بعد از بروز استرس به تلافی و انجام واکنش فکر نکنید ، بلکه باید به مهار کردن آن حس تلاش کنید. 
قبل از انجام هر کاری که کارهای روزمرگی شماست سعی کنید حوصله به خرج دهید و سرعت عمل خود را کمی بکاهید و صبوری را تمرین کنید، با این کار در موافق پر تنش نیز می‌توانید صبور باشید و واکنشی نشان ندهید که بعداً پشیمان شوید. یاد گرفتن صبر، تسلط شما را در انجام کارها بالا می برد و حفظ تسلط همیشه نتیجه بسیار خوبی برای شما به جا می‌گذارد. 
تا ده شمردن یکی از بهترین تمرین های کنترل استرس است، بعد از ایجاد استرس تا ده بشمارید و بعد تصمیم یا واکنش خود را انجام دهید ، حتما نتیجه بهتری خواهد داشت.
 

۵- دمنوش های مفید 

دمنوش های گیاهی مانند دمنوش اسطوخودوس ، چای کوهی ، بادرنجبویه ، گل گاوزبان و عرق بهارنارنج برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید هستند.
خوردن روزانه چهار لیوان دمنوش بابونه بسیار مؤثر است . 
از خوردن غذا های حاوی کافئین خودداری کنید. [3]
 

۶- به نقاط دور دست نگاه کنید 

نکاه کردن به بیرون از پنجره اتاق تان یا طبیعت آزاد چشمان شما آرامش پیدا می‌کند و این آرامش را در بدن شما انتشار می دهد.
دور شدن از مکانی که در آن احساس استرس می کنید کمک بسیار زیادی در آرام شدن تان می‌کند. 
مانند کتری که روی شعله گاز می‌جوشد و اگر از شعله دورش کنند دمای آن پاییت آمده و دیگر جوش نمی‌خورد. این مثال به طور خلاصه تاثیر تغییر مکان شما را در مواقع پر اضطراب نشان می‌دهد. [4]

ادامه دارد ...

پاورقی
[1] قرآن کریم، سوره رعد، آیه ۲۸
[2] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 95 ، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، صفحه 138
[3] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 28
[4] محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 10، تهران: گلبرگ، 1386، صفحه 68 

منبع
قرآن کریم، سوره رعد
محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 95 ، ناشر: دارالکتب الاسلامیه
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396
محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 10، تهران: گلبرگ، 1386

بیشتر بخوانید :
اولین قدم در کنترل استرس چیست؟
استرس و راهکارهای کاهش آن
مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟​​​​​​​
راهکارهایی برای جلوگیری از استرس​​​​​​​
5 راهکار مقابله با استرس های زندگی​​​​​​​