تدابیر غذایی نامناسب می تواند یکی از عوامل شدت درد در این دوران باشد.
 
چکیده: درد قاعدگی دردی است که در بسیاری از زنان، پیش از دوره‌ی قاعدگی و درطول آن ایجاد می‌شود. میزان این درد از خفیف و آزاردهنده تا سخت و شدید متغیر است. درد قاعدگی معمولا پس از تخمک‌گذاری شروع می‌شود. با ما همراه باشید تا در این  مورد بیشتر بدانید. 

تعداد کلمات 714  / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
م.آشتیانی

درد قاعدگی

منظور از درد قاعدگی دردهای اسپاسمی زیر شکم و تیر کشنده به قسمت داخلی ران هاست که حوالی قاعدگی رخ می دهد.
همچنین این درد در ناحیه ناف، کمر، پشت و لگن نیز می تواند حس شود و ممکن است همراه با سنگینی بدن و احساس کسالت باشد. معمولا این درد چند ساعت قبل یا همزمان با شروع سیکل قاعدگی آغاز می شود و ممکن است ۴۸ تا ۷۲ ساعت به طول انجامد. ماهیت این درد کولیکی است و انتشار یابنده، یک سری علایم فیزیکی و روحی روانی هم در زنان قبل از شروع قاعدگی دیده می شود که به این علایم سندرم پیش از قاعدگی می کوبند.
علایم این سندرم شامل سردرد، علایم گوارشی مثل تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست، درد سینه ها با حساس شدن آن، افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری خلق و خو، اختلالات خواب (خواب آلودگی یا بی خوابی) می باشد.
اگر موارد در اولین قاعدگی درد وجود دارد و در سیکل های بعدی از بین می رود. گاهی در قاعدگی های بعدی تکرار و شدید شده و با ازدواج از بین می رود. درد قاعدگی که در سیکل های ابتدایی شروع شده و ادامه یابد یا در سیکل های بعدی به تازگی اتفاق بیفتد یا در اثر زایمان سخت ایجاد شود و تا سن یائسگی باقی بماند به دلیل اختلالی در رحم است.
از دیدگاه طب ایرانی درد قاعدگی در زنان با ویژگی های زیر بیشتر دیده می شود:
-مزاج گرم و خشک (صفراوی)
-عدم ورزش
-تدابیر غذایی نامناسب
-زنان ناباروری که در مقاربت زیاده روی می کنند
-زندگی در هوای آلوده و مرطوب و در شهرهای بزرگ؛ زندگی در کلان شهرها و هوای آلوده تاثیر به سزایی بر قاعدگی و نظم آن دارد حتی گاهی منجر به عدم تکامل رحم می گردد. چه بسا زندگی در حومه شهر موجب تنظیم قاعدگی های بی نظم و کاهش درد آن شود.
از دیدگاه طب مدرن، قاعدگی دردناک در زنان با ویژگی های زیر دیده می شود:
-سن پایین
-بلوغ زودرس
-سابقه فامیلی مثبت
-مصرف سیگار
-استرس و ورزش سنگین
-اشتغال به کارهای شیفتی مثل پرسنل بیمارستان
و همچنین این درد در خانم های با ویژگی های زیر کمتر دیده می شود:
-سن بالا
-تعداد زایمان طبیعی بیشتر
-ازدواج در سن پایین
-ورزش سبک
نکته قابل توجه اینجاست که از نظر طب ایرانی علاوه بر استرس و عدم تحرک و فعالیت مناسب جسمی، تدابیر غذایی نامناسب فرد و همچنین مزاح سرشتی و پا به فرد نیز در استعداد ابتلا به قاعدگی دردناک خیلی مؤثر است.
بنابراین برای رفع این مسئله و یا پیشگیری از آن باید به اصلاح سک زندگی و رعایت اصول شش گانه سلامتی اهمیت زیادی داد.

بهداشت دستگاه تناسلی زنان

از آن جا که در زنان مجرای ادرار کوتاه است و واژن و مجرای ادرار هر دو نزدیک مقعد می باشند ممکن است میکروب های مقعد وارد این مجاری شده و عفونت ایجاد کند. در نتیجه شستشوی ناحیه تناسلی زنان پس از اجابت مزاج از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و توجه به این نکات به ظاهر ساده و کاربردی جهت بهداشت این دستگاه ضروری می باشند:
- قبل از اجابت مزاج در صورت لزوم دست های خویش را با صابون بشویید.
-هنگام شستشوی دستگاه تناسلی، ابتدا قسمت قدامی و سپس مقعد خویش را بشویید و بعد از آن دست آلوده خویش را به قسمت قدامی نزنید و سپس خود را با دستمال بدون پرز خشک کنید. برای خشک کردن خود نیاز به وارد کردن فشار نیست بلکه کافی است که دستمال را آرام بگذارد و بردارد و خود را خشک کند چرا که در صورت کشیدن دستمال روی ناحیه تناسلی پرزهای دستمال جدا شده و به آن قسمت می چسبد.
-شستشوی روزانه دستگاه تناسلی با مواد شوینده لازم نیست، زیرا مواد شوینده معمولی از جمله صابون و ... قلیایی بوده و محیط اسیدی واژن را برهم زده و باعث هجوم میکروب ها می شود.
-محیط واژن اسیدی است هر عاملی که اسیدیته را تغییر دهد آمادگی به ابتلای عفونت را افزایش می دهد.
-لباس های زیر بهتر است نخی بوده و هر روز تعویض شده و پس از شستشو در هوای آزاد خشک شوند. و از پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان آن هم به مدت طولانی پرهیز شود.
-در ایام قاعدگی در روزهای اول از حمام رفتن پرهیز شود. همچنین از گرفتن دوش آب سرد از ۲ روز قبل پریود تا انتهای دوره پریودی پرهیز شود.
 

بیشتر بخوانید : 
دانستنی های قاعدگی 
اختلالات رفتاری دوران قاعدگی زنانه
مشکلات و اختلالات ناشی از قاعدگی
قاعدگی یا عادت ماهانه چیست؟