ازدواج موجب پاکی و سلامت جامعه خواهد بود.
چکیده: در شماره پیشین به بیان اهمیت و پاره ای از آثار و فوائد ازدواج پرداختیم. در این شماره به ادامه فوائد ازدواج اشاره خواهیم نمود.

تعداد کلمات: 945 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
حسین ابراهیمی تهرانی

افزایش روزی

اهرم تشویقی دیگری که خداوند جهت ترغیب بندگان خود به ازدواج استفاده نموده است، افزایش رزق و روزی آنها است. انسان ها تا در مسیر کاری قرار نگیرند، انگیزه پیشرفت در آن کار به خوبی در آن ها ایجاد نمی شود. مثلا فردی که در دانشگاه قبول نشده، از انگیزه کافی برای مطالعه علوم دانشگاهی برخوردار نیست. هرچند که در باطن، نسبت به خواندن این علوم علاقه دارد. لذا در این مسیر پیشرفتی نیز نخواهد داشت.
وقتی فردی در مسیر زندگی متاهلی قرار گرفت و مسئولیت اقتصادی خانواده را عهده دار شد، بصورت جدی تر در برنامه ریزی پیشرفت اقتصادی خانواده می کوشد. هرچند که قبل از این نیز به کار اقتصادی مشغول بوده، اما مطمئنا از برنامه ریزی دقیقی برای دخل و خرج خود برخوردار نبوده است.
اما متاسفانه برخی به بهانه مشکلات اقتصادی از ازدواج خودداری کرده و وعده خداوند به آنها را نادیده می انگارند. امام صادق علیه­السلام فرمودند: «مَنْ‏ تَرَکَ‏ التَّزْوِیجَ‏ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ- إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏»[1] هرکس از ترس تهیدستی ازدواج نکند، به خداوند عزوجل گمان بد برده است. خداوند می فرماید: اگر تهی دست باشند، خداوند از فضل خود توانگرشان می سازد.

حمایت

ازدواج سبب بوجود آمدن پایگاهی اجتماعی جهت حمایت افراد خانواده می شود. همسر و فرزندان با تکیه و دلبستگی به حریم امنیتی خانواده، از نعمت امنیت و حمایت بهرمند خواهند شد. در دوران پیری والدین نیز، فرزندان به رسیدگی و رفع احتیاجات والدین خود خواهند پرداخت.

ارضای نیازها

برطرف شدن نیازهای اساسی انسان مانند نیازهای جنسی، عاطفی، عشق و محبت در قالب ازدواج و خانواده به صورت صحیح صورت گرفته که این امر آرامش و امنیت خاطر افراد را در پی خواهد داشت.

جلوگیری از لغزشها

فشار نیازهای طبیعی انسان، زمینه ساز لغزش و انحراف خواهد بود. نیازهای جنسی انسان، به عنوان یکی از قویترین امیال انسانی، قادر است زمینه ساز بزرگترین لغزشها در او شود. انحرافات جنسی مانند زنا، لواط و خودارضایی از جمله مهم ترین لغزش های طغیان شهوت برشمرده می شود.

پاکی و سلامت جامعه

ازدواج نه تنها سبب سعادت فرد می شود، بلکه پاکی، امنیت و سلامت جامعه را به ارمغان می آورد. ازدواج با پیشگیری از انحرافات جنسی، زمینه بسیاری از تجاوزها، قتل ها، آزار و اذیت زنان و دختران را از بین برده و با تربیت فرزندان در محیط خانواده، به جامعه انسانی کمک می کند. لذا ثبات و بی ثباتی خانواده، نقش مستقیمی بر ثبات و بی ثباتی جامعه دارد.

رشد و شکوفایی

ثمره ارضای صحیح نیازها و دوری از لغزش ها، هموار شدن محیط در جهت رشد و تعالی انسان می باشد. پیشرفت های علمی، معنوی، اخلاقی و امنیت افراد در گرو محیطی پاک، سالم و امن خواهد بود.

تولید و تربیت نسل سالم

در طول تاریخ، همواره ازدواج عامل اصلی بقاء نسل بشر بوده و تربیت نسل سالم مطمئنا با وجود والدین و بهرمندی از خانواده ای سالم صورت خواهد گرفت

گسترش ارتباطات

یکی از بهترین ثمرات ازدواج، گسترش ارتباط با دیگر افراد جامعه و بوجود آمدن روابط خویشاوندی جدید است. در گذشته نیز از ازدواج به عنوان عنصری در جهت تحکیم دوستی اقوام و یا صلح قبائل استفاده می شده است.

سلامت روانی

پژوهش های اداره بهداشت عمومی آمریکا در سال 1980 نشان می دهد که بین سلامت روانی و ازدواج ارتباط معناداری وجود دارد. افراد متاهل در مقایسه با افراد مجرد در وضعیت بهتری از سلامت روانی قرار دارند و نشانه های نوروتیک در آنها کمتر دیده می شود. همچنین؛ درصد کمتری از آنها در بیمارستان های روانی بستری هستند.

سلامت جسمی

تحقیقات اخیر، فواید جسمی زیر را برای یک ازدواج خوب ثابت کرده است:
  1. ازدواج زمینه ابتلا به بیماری های خطرناک جنسی مانند ایدز، سوزاک و زگیل تناسلی را از بین خواهد برد.
  2. به جهت افزایش مهارتهای اقتصادی و گسترش ارتباطات و حمایت اجتماعی بیشتر، افراد متاهل در حدود 65% کمتر به حملات قلبی مبتلا می شوند.
  3. افراد متاهل در صورت برخورداری از ازدواجی خوب، خواب راحتی را تجربه کرده و از اختلالات خواب کمتری برخوردار خواهند بود.
  4. مردان متاهل حدود 64% احتمال کمتری برای سکته کردن نسبت به افراد مجرد دارند.
  5. ازدواج سبب می شود تا نغییرات هورمونی در بدن روی داده و میزان استرس و افسردگی در این افراد به شدت کاهش یابد. با کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن، سطح هورمون کورتیزول نیز کاسته شده و این افراد استرس کمتری را تجربه خواهند کرد.

شوق زندگی

ازدواج خوب و صحیح سبب می شود تا شوق زندگی و نشاط در فرد به وجود آمده و انگیزه بیشتری برای فعالیت و رشد داشته باشد. ازدواج حتی سبب شوق به زندگی در سن کهنسالی افراد می شود. مشاهده ثمرات زندگی در قالب پیشرفت فرزندان و برخورداری از نوادگان، ثمره پیوندی آسمانی میان زن و مردی متعهد خواهد بود.
 
پی نوشت
[1] محمدبن زین الدین ابن ابی الجمهور، عوالی اللئالی، قم: دار سیدالشهداء(ع)، ج 3، 1405ق، ص 281.
منابع
قرآن کریم
شعیری ، محمدبن محمد ، جامع الاخبار، نجف: حیدری، بی تا.
کلینی ، محمدبن یعقوب ، اصول کافی، تهران: اسلامی، ج5، 1407ق.
مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، 1380.
مجلسی ، محمدباقر ، بحارالانوار، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، ج 100، 1403ق.
ابن بابویه، محمدبن علی  ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، قم: دار الشریف الرضی للنشر، 1406 ق.
مجلسی ، محمدباقر ، بحار الانوار، ج 100، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق.
طوسی ، محمدبن حسن ، الامالی، قم: دارالثقافه، 1414 ق.
ابن ابی الجمهور ، محمدبن زین الدین ، عوالی اللئالی، قم: دار سیدالشهداء(ع)، ج 3، 1405ق.

بیشتر بخوانید
اهداف و ضرورتهای ازدواج
اهمیت ازدواج در اسلام 
عواقب پدیده ازدواج سفید