در دو و نیم‌سالگی می‌تواند توپ را روی زمین لگد بزند و آن را پرتاب کند.
 
چکیده: کودک دو و نیم‌ساله می تواند مداد را با انگشتان خود بگیرد و صفحه ای را خط خطی کند. می‌گیرد و می‌تواند خط‌خطی کند. او می تواند به راحتی با مکعب ها، پل بسازد. اینها بخشی از ویژگی های او در 2/5 سالگی است. با ما همراه شوید تا بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 408/ مدت زمان مطالعه 3 دقیقه

دو سال و نیم

کودک دو سال و نیمه نیز مشکلاتی با « مال تو» و «مال من» احساس می کند، مشکلاتی که در بعضی از آنها افراد بالغ هم نتوانسته اند فائق آیند، با این حال کودک دو سال و نیمه خیلی آگاه تر از دیگران است.
 

[در مدرسه]

او اسباب بازی مخصوص خود را به مدرسه می برد و با غرور به کوچکترها نشان می دهد ولی آن را به دوستان هم بازیش نمی دهد. هوس داشتن اسباب بازی جدید در او به وجود می آید ولی به مجرد اینکه آن را به دست آورد با بی اعتنائی آن را به کناری می گذارد. احساس مالکیت وی به طور آشکاری از یک مرحله رشد موقتی متغیر می گذرد.
 

[وضعیت رفتاری کودک]

کودک دو سال و نیمه نمی تواند به خوبی خود را کنترل کند. او دارای اخلاق و خلقی است تند مزاج، تحکم کردن، کارهای ضد و نقیض انجام دادن، مردد بودن، کند کاری، سوء ظن داشتن، دارای حالت مالیخولیائی، غیر منطقی بودن و عدم درک.
او کاملا فاقد توازنی است که در مرحله کمال رشد در بیست و هشتمین هفته مشاهده شده بود و علت آن است که کودک در این حالت و موقعیت کاملا به خود اکتفا نمی کند. این اشکالات از کشف تازه قلمرو جدید اختلافات سرچشمه می گیرد.
زندگی همانند زمان ۱۸ ماهگی نیست، زندگی انباشته از اختلاف ها و تناوب هاست. روش های آموزشی دوبل شده اند. برای وی بسیار مشکل است بتواند با نیروهای محرکه ضد و نقیض درونی اش کنار بیاید. با این حال می بایست که این دو خط پایانی را بشناسد و به علت نداشتن تجربه همانند بلوغ، او غالبا در جایی که باید یک انتخاب بکند، دو انتخاب انجام می دهد یا بد انتخاب می کند و یا در نهایت اصلا انتخاب نمی نماید و در اینجاست که نامش بر سر زبان می افتد و این همان چیزی است که مربیانش را بی حوصله می کند.
در این موقع نحوه عملکردش در یک مرحله تعادل نسبتا ناپایداری قرار دارد. او هنوز می بایست دقت ظریفی را برای متعادل کردن تناوبها و فکر کردن به یک مسأله بدون توجه به مسأله دیگر را کسب نماید.
او مراحل تاب خوردن در دو جهت و سر خوردن سینه خیز رفتن در ساختار حرکتی، در وضعیت عمودی را به یاد ما می آورد، با این حال می دانیم که رشدش پیشرفت کرده و می توانیم پیش بینی کنیم که در سن ۳ سالگی خود را به خوبی کنترل خواهد کرد.


 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


 

بیشتر بخوانید:
گام به گام با بچه ها (دو سالگی)
روند رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی
رفتارهای تغذیه ای نادرست از شش ماهگی تا دو سالگی
تغذیه ی کودکان را جدی بگیرید!