کودک ۵ ساله ممکن است در پایان غذا از دل درد، بنالد که اغلب اوقات به معنای رفتن به توالت است.
 
چکیده: بهداشت امر مهمی در زندگی هر انسانی است. برای کودک، رعایت بهداشت می تواند کمک کار رشد جسمی و روانی مناسب او باشد. با ما همراه باشید تا در مورد شیوه توالت رفتن و نیز آداب حمام کردن کودک 5 ساله خود بیشتر بدانید. 

تعداد کلمات 847 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 

الف) توالت رفتن کودک 5 ساله

روده ها

کودک ۵ ساله بر حسب عادت ، یک بار در روز به توالت می رود ، معمولا پس از یک وعده غذا و غالب اوقات بعد از نهار و گرنه بعد از شام تا صبحانه . یک کودک ۴ ساله به ندرت عادت دارد برای این کار غذا خوردنش را متوقف کند. اما کودک ۵ ساله ممکن است در پایان غذا از دل درد، بنالد که اغلب اوقات به معنای رفتن به توالت است. کودکانی که گفته می شود در هر زمانی به توالت می روند غالبا دچار یبوست بوده و حتی یک یا دو روز هم به توالت نمی روند. این موضوع مکرر برای دخترها و پسرها اتفاق می افتد و باید به آن توجه کرد. می توان برای کمک به آنها گفت که : باید مدتی در سر توالت بنشیند تا نتیجه بگیرند، یا اگر لازم باشد به آنها آب آلو خشک یا مسهل سبکی داد.[1] نیاز کمتری دارد که آنها را تا ۴ سالگی مراقبت کرد. بعضی از کودکان هنوز احتیاج دارند که آنها را تمیز کنند.
 

مثانه

گرچه کودک ۵ ساله به هیچ وجه نیازی به مراقبت ندارد و غالب اوقات ادرار نمی ند، ولی پیش می آید که رفتن به توالت را به تأخیر می اندازد. بزرگترها می توانند به آسانی به این حیله پی ببرند، وقتی او را می بینند که به خود می پیچد یا پابه پا می شود ، مفهوم آن فشار ادرار است. بعضی از کودکان نیاز دارند که مکرر ادرار نمایند و می بایست صبح یا بعد از ظهر ، بازی آنها را برای رفع نیازشان، متوقف کرد، قبل از آنکه دیر شود. آنها ممکن است سعی کنند از این حد تجاوز نمایند، ولی چنانچه به آنها وعده آب نبات و شکلات داده شود و با قرار بگذارند با دادن علامتی یا به صدا درآوردن زنگی خبر بدهند، آنها با میل بیشتری اطاعت می کنند. باید وضع قسمتهای تناسلی دختر بچه های کوچک را بررسی کرد، قسمتهائی از آن محل حساس و قرمز گردیده است و می توان به راحتی با پماد مسکنی آن را بهبود بخشید. این حالت ممکن است از یک حالت دستمالی ناشی گردد و همچنین می تواند یک خصوصیت رشد فردی باشد. این عوارض شبانه فراوان نیستند ولی همانگونه که در قسمت خواب، شرح دادیم اغلب کودکان از برخاستن احتراز می کنند و در این موارد باید آنها را در ساعت معین به توالت برد.
 

ب) حمام و نظافت

حمام مورد استقبال قرار می گیرد و کودک با میل در نظافت خود شرکت میک ند. کودک هنوز نمی تواند شیر آب را به خوبی تنظیم نماید و قسمتی از آن به علت ترس او از آب گرم است. او میل به شستن خودش مخصوصا دستها و زانوهایش دارد. این کودک میل به شستن یک قسمت از بدن خود دارد، تا اینکه شستن قسمتی دیگر از بدنش را به وی یادآوری کرد. بسیاری از مادران ترجیح می دهند خودشان حمام او را انجام دهند تا استحمام زودتر صورت بگیرد. بعضی دیگر میل دارند داستانی برای او نقل کنند و در همین حال کودک را هنگام نظافتش مراقبت نمایند. بعضی از کودکان هم می خواهند با قایق کوچکی در وان حمام بازی کنند.
 

ج) لباس پوشیدن و توجه به لباس

والدین غالبا می گویند: او می تواند ولی نمی خواهد لباس بپوشد. برای او در این سن، لباس در آوردن و لخت شدن آسانتر از لباس پوشیدن است. کودک ۵ ساله بهتر می تواند لباس هایش را بپوشد در صورتی که آنها روی زمین، جدا از هم گذاشته شده باشند. بدون این کار ممکن است آنها را عوضی بپوشد (پشت و رو یا جلو به عقب ). او می تواند تمام دکمه ها را به جز آن هایی که در پشت قرار دارند، ببندد. گره زدن بند کفش معمولا خارج از توانایی اوست، و وقتی آن را انجام می دهد، گره خیلی شل می باشد. بسیاری از کودکان بدون اینکه احتیاجی به اصرار داشته باشند، لباس می پوشند. بعضی دیگر وقتی حاضر به انجام این کار می شوند که مایل باشند سریعا آماده شوند و یا والدینشان را غافلگیر کنند.
امکان دارد با بعضی کودکان دو یا سه روز را در هفته انتخاب کرد که آنها به تنهایی مسئول لباس پوشیدن خود باشند و در تقویمی می توان روزهای «مخصوص او» را یادداشت کرد و با این کار او را به تقویم علاقمند کرده و آن را به عنوان یک راهنما و تاریخ نما به شمار می آورد.
کودکان در این سن کمتر به وضع لباسشان می رسند و پس از آنکه آن را از تنشان در آوردند نه برای تاکردن، نه منظم کردن و نه حفظ کردن آنها در وضع مناسبی، دلبستگی نشان نمی دهند. حتی دختران کوچک که به لباسهایشان توجه می کنند و به ظاهرشان اهمیت می دهند، واقعا چندان مواظبتی از وسایلشان نمی نمایند.

 
 
پی نوشت:

[1] . از جمله روشهای موثر و کاملا بدون ضرر برای از بین بردن یبوست آن است که : یک یا دو قاشق روغن زیتون به فرد مبتلا داده شود، و در مورد بچه ها که ممکن است آن را نخورند یک یا دو عدد سیب است که آن را بخورند و بلافاصله یک لیوان آب پشت سر آن بنوشند.(مترجم).
 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


 

بیشتر بخوانید:
خواب کودک پنج ساله 
تغذیه کودک 5 ساله
فعالیت های بدنی کودک پنج ساله
گام به گام با بچه ها (5 سالگی)
ویژگی های رشد وفعالیت های بدنی مناسب برای کودکان 4 الی 5 سال