ظلم و ستم روانی از طرف زوجین می تواند به عنوان زمینه ای برای ایجاد طلاق تحت عنوان رفتار نامناسب، باشد.

هفت اشتباه در زندگی مشترک که باعث طلاق می شود

شاید برخی رفتارها در رابطه زناشویی امری کاملا عادی باشد چرا که معمولا دختر و پسرها قبل از ازدواج در دو محیط متفاوت رشد کرده و بزرگ می شوند و معمولا دو خانواده اختلافات سلیقه ای زیادی با هم دارند از این روی در ابتدای ازدواج برخی اختلافات بین زن و شوهر می تواند امری عادی و کاملا طبیعی باشد اما در پاره ای از مواقع برخی رفتارها آنقدر پر خطر و آزار دهنده هستند که باعث جدایی زوج ها جوان از هم می شود. البته نباید از یاد برد که مقوله طلاق ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتند معمولا 4 سال ابتدایی ازدواج بحرانی ترین زمان برای جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر است. از این رو ما در این گزارش سعی کرده ایم که شما را با برخی از رفتارهای پرخطر که معمولا عامل اصلی در جدایی زوجین هستند، آشنا کنیم.
 

ستم روحی روانی

ظلم و ستم روانی از طرف زوجین می تواند به عنوان زمینه ای برای ایجاد طلاق تحت عنوان رفتار نامناسب، باشد. به عنوان مثال، این امر می تواند ناشی از سوءاستفاده کلامی زوجین نسبت به هم باشد، لزوما فریاد زدن سر هم نمی تواند عاملی برای جدایی باشد اما اگر در کلام طرفین؛ توهین، افترا، و یا کلماتی که باعث شود مخاطب (زوجین) احساس نا امنی و تحقیر کنند، یا برایش ترسناک باشد می تواند در دراز مدت باعث طلاق شود.
هنگامی که در ابتدای ازدواج رفتار پرخاشگرانه بین طرفین رد و بدل شود با گذشت زمان اندک احترام بین طرفین نیز نابود خواهد شد و اینگونه رفتارها زمینه ساز ایجاد جدایی بین زوجین است. از یاد نبریم هرگونه رفتار توهین آمیز شاید به ظاهر بر روی جسم شخص مخاطب اثری نداشته باشد اما از مصداق های ستم روحی و روانی بین زوجین است که می تواند غیر قابل تحمل بوده و دلیلی برای تقاضای طلاق باشد.
 

ظلم فیزیکی

ظلم و ستم فیزیکی علاوه بر این که یکی از اساسی ترین رفتارهای منجر به طلاق است از نظر قانونی این عمل جرم محسوب می شود. خشونت فیزیکی معمولا از طرف شوهر انجام می شود و یکی از اصلی ترین عوامل طلاق در جهان به حساب می آید. بسیاری از ظلم های فیزیکی ظریف هستند و همین امر باعث می شود که چنین ظلم هایی توسط زوجین تا سال ها قابل تحمل باشد ولی این امر نمی تواند تا پایان عمر قابل تحمل باشد. دیر یا زود زوجین به این نتیجه می رسند که برای هم قابل تحمل نیستند.
در بسیاری از گزارشات دیده شده است که زوجه بخاطر ترسی که از همسر خود دارند از وی شکایت نمی کند این امر به تنهایی می تواند زمان طلاق را به تاخیر بیاندازد اما در دراز مدت چنین رفتاری غیر قابل قبول خواهد بود، و منجر به طلاق می شود.
 

کنترل آزار دهنده رفتار بر روی زوجین

کنترل آزار دهنده بر روی رفتار زوجین خود به نحوی ضعیف تر از مصادیق ظلم روحی و روانی است. معمولا چنین رفتارهایی شامل اجازه ندادن به همسر برای دید و بازدید خانواده و دوستان، جلوگیری از صحبت کردن با همسایگان و یا دوستان قدیم و یا اینکه اجبار در خاموش کردن تلویزیون و حتی خاموشی برای خوابیدن و زود بیدار شدن است. البته موارد زیادی از این قبیل ممکن است از طرف زوج و یا زوجه رخ دهد که بسیار آزاد دهنده است که می تواند در صورت تکرار باعث ایجاد کدورت و حتی طلاق شود.
مشکل کنترل رفتار این است که این کار باعث می شود تا زوج و یا زوجه حس کند که به مانند یک متهم با او رفتار می شود و چنین رفتار از جانب هیچ شخص عاقلی قابل قبول و حتی قابل تحمل نیست. حتی در پاره ای از مواقع دیده شده است که زوج به زوجه خود اختیار خرید و یا داشتن حساب شخصی را نمی دهد این در حالی است که زوجه خود دارای شغل و در آمد است.
 

مصرف الکل و استعمال مواد مخدر

زندگی کردن با شخصی که دارای اعتیاد به الکل و یا دیگر مواد مخدر باشد بسیار دشوار خواهد بود و این در حالی است که در پاره ای از مواقع غیر ممکن خواهد بود. معمولا اشخاصی که معتاد هستند اگر موادی که به آن اعتیاد دارند به موقع به آن ها نرسد زندگی را بر هم می ریزند و رفتارهای کاملا پرخاشگرانه و غیر طبیعی از خود بروز می دهند در چنین شرایطی افراد معتاد برای هیچ کس احترام قائل نیستند به ویژه همسر خود که او را دم دست ترین شخص برای خالی کردن رفتارهای پرخاشگرانه خود می بینند.
در چنین شرایط سختی که حتی ممکن است جان زوج و یا زوجه در خطر باشد زندگی کردن زیر یک سقف غیر ممکن می شود. بدتر از این شرایط وقتی است که فرد معتاد میلی برای ترک اعتیاد خود ندارد و همسر وی مطمئن می شود که باید با چنین شرایطی تا آخر عمر بسازد. همین امر به تنهایی می تواند زمینه ساز جدایی زوجین باشد که امری کاملا طبیعی و حق مسلم زوج و یا زوجه برای جدایی است. معمولا در چنین شرایط سختی کسی هم حق اعتراض و یا خرده گرفتن بخاطر درخواست طلاق را ندارد.
 

قمار

اعتیاد به قمار، مانند مصرف مواد مخدر، می تواند تاثیر بسیار مخربی بر ازدواج داشته باشد. به عنوان مثال، وقتی شوهر یک خانواده به واسطه قمار بازی، پول بسیار زیادی را خرج می کند و اینگونه باخت ها را نیز به همسر خود نگوید این امر می تواند پس از گذشت زمان بر ملا شود. آشکار شدن اعتیاد به قمار کمتر از آشکار شدن، اعتیاد یک شخص معتاد نیست و می تواند تبعات به مراتب بدتری نیز داشته باشد.
اغلب اعتیاد به قمار، زمان می برد تا تشخیص داده شود در بسیاری از موارد زوجین از اینکه بفهمند همسرشان قمار باز است از این خیانت دچار شوکه می شوند. معمولا قمار جایی خودش را نشان می دهد که زوج، تمام و یا نصف زندگی اش را پای قمار از دست داده باشد. در چنین شرایطی زوجه می تواند علیه رفتار غیر منطقی شوهر خود ادعای طلاق کند در ضمن بروز چنین رفتاری هر گونه پل اعتماد را بین زوجین خراب می کند از این رو زندگی کردن با هم زیر یک سقف بسیار سخت شده و گاها غیر قابل تحمل می شود که نهایتا به طلاق منجر می شود.
 

عدم پشتیبانی مادی و یا معنوی

رفتار غیر منصفانه همیشه به شکل اقدام منفی یا اعتیاد نیست. به طور مثال زوج در انجام امور خانه هیچ کاری را انجام ندهد و حتی در ابتدایی ترین کارهای منزل با همسر خود همکاری نکند چنین حمایت نکردن هایی از طرف زوج می تواند زوجه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث دلخوری و ناراحتی وی شود چرا که زن ها اساسا عاطفی هستند اگر از طرف همسر خود بی میلی را مشاهده کنند این عمل در دراز مدت برایشان غیر قابل تحمل خواهد شد و همین امر به تنهایی می تواند باعث جدایی شان شود.
نباید از یاد برد که مقوله ازدواج یک نوع مشارکت در زندگی است به نحوی که زوجین با همکاری هم باید کارها را پیش ببرند اختلال در این رویه و انجام کار توسط یک نفر می تواند باعث بروز اختلافات متعدد در داخل و حتی بیرون از خانه شود.
 

دور شدن از حمایت عاطفی

بسیاری از زوج ها تنها با عنوان زن و شوهر در زیر یک سقف زندگی می کنند و هیچ گونه حمایت عاطفی از یک دیگر نمی کنند. این مقوله می تواند بسیار خطرناک باشد چرا که، چه زن و چه مرد اگر از طرف زوج خود حمایت عاطفی نشود دلیلی برای ادامه زندگی کردن با او را نخواهد داشت. همین امر پس از گذشت زمان باعث شکست در زندگی زناشویی می شود و پس از مدتی عملا مرد و زن نسبت به هم هیچ حسی نخواهند داشت اگر این چنین روابطی اصلاح نشود دیگر دلیلی برای زیر یک سقف ماندن زوجین وجود نخواهد داشت، از این رو پس از مدتی هر دو به نحوی تقاضای طلاق خواهند داد برای رفع چنین مشکلی چه زن و چه مرد باید از یک دیگر حمایت عاطفی بکنند. تا در آینده دچار مشکل جدی نشوند.

منبع : سلامت

بیشتر بخوانید :
6 نشانه منتهی شدن یک زندگی به طلاق
پیش بینی طلاق های ناخواسته
نکاتی درباره طلاق و جدایی
ده نشانه طلاق عاطفی همسران