مقدمه

داشتن دندان هایی سفید تأثیری شگرف بر اعتماد به نفس افراد دارد. امروزه روش های خیلی گرانی برای سفید کردن دندان ها در دسترس است، اما خوشبختانه شما می توانید بدون صرف چنین هزینه های گرافی و تنها با استفاده از چند دستور ساده، دندان هایی سفید و درخشان داشته باشید. مسواک زدن با جوش شیرین می تواند به شدت بر سفید شدن دندان ها تأثیر بگذارد، اما باید استفاده از جوش شیرین با دقت انجام شود تا به دندان های شما آسیب وارد نشود. برای پیشگیری از سایش دندان ها خیلی آرام و بدون فشار زیاد، مسواک بزنید. با ما همراه باشید تا نحوه صحیح استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها را برای شما توضیح دهیم.
 

1. مسواک زدن با جوش شیرین

الف. آب و جوش شیرین را به میزان مساوی با هم مخلوط کنید. در یک فنجان کوچک نصف قاشق چایخوری (3 گرم) جوش شیرین را با همین میزان آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. توجه داشته باشید که حتماً جوش شیرین را با آب مخلوط کنید. چرا که مخلوط آب و جوش شیرین از جوش شیرین خالی تأثیر بیشتری خواهد داشت.
هرگز جوش شیرین را با آب لیمو، آب توت فرنگی و کلاً هر نوع آب میوه دیگر، مخلوط نکنید. آب میوه ها حالت اسیدی داشته و می توانند به مینای دندان آسیب جدی وارد کنند، خصوصاً وقتی با جوش شیرین مخلوط شوند.
 
ب. دندان های خود را به مدت 1 تا 2 دقیقه با خمیر جوش شیرین مسواک بزنید. یک مسواک نرم بردارید و در درون خمیری که از قبل تهیه کرده اید بزنید و مسواک خود را خیلی نرم و آرام با حرکات دروانی، روی دندان های خود بکشید. سعی کنید هرگز بر روی یک بخش از دندان ها تمرکز نکنید و کل دندان ها را به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. مطمئن باشید که هرگز به دندان های خود فشار وارد نکنید تا آسیب نبینند.
حتی می توانید به جای مسواک از انگشتان خود استفاده کنید. سعی کنید حتی انگشتان خود را نیز با فشار زیاد بر روی دندان هایتان نکشید.
اگر دچار مشکلات لثه هستید، انتهای دندان های خود را با جوش شیرین مسواک نزنید، چرا که ممکن است مشکل لثه هایتان بدتر شود. زیرا بافت لثه از بافت دندان ها به مراتب آسیب پذیر است.

ج. پس از مسواک زدن با جوش شیرین، دهان خود را به خوبی با آب بشویید. پس از اینکه به مدت 2 دقیقه مسواک زدید، دهان خود را با آب و یا یک دهان شویه مناسب، شستشو داده و تمیز کنید. مسواک خود را نیز به خوبی با آب بشویید.
توجه داشته باشید که وقتی با یک خمیردندان حاوی فلوراید دندان های خود را مسواک می کنید، نباید پس از آن دهان خود را با آب بشویید، چرا که اثر فلوراید با شستن از بین خواهد رفت. پس هیچ گاه پس از استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید، برای شستشوی دندان ها از جوش شیرین استفاده نکنید، چرا که پس از آن مجبور به شستن دهان و در نتیجه از بین رفتن اثر فلوراید خواهید شد.
 
د. شستشوی دندان با جوش شیرین را یک روز در میان و حداکثر به مدت 2 هفته ادامه دهید. حداکثر میزان استفاده از جوش شیرین برای شستن دندان ها 2 هفته است و باید در این دو هفته یک روز در میان استفاده شود. سپس شستن دندان با جوش شیرین را متوقف کنید، زیرا به شدت خاصیت سایندگی داشته و می تواند به مینای دندان آسیب برساند.
به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید جوش شیرین جایگزین خمیردندان های معمولی گردد.
بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان این است که روزی 2 بار دندان های خود را با خمیردندان های حاوی فلوراید مسواک نموده، روزانه نخ کشیده و سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
قبل از استفاده از جوش شیرین با دندانپزشک خود مشورت کنید و در صورت صلاحدید او، با جوش شیرین دندان های خود را مسواک کنید. ممکن است جنس دندان های شما خیلی حساس باشد و خاصیت سایندگی جوش شیرین موجب پوسیدگی سریع دنداهایتان خواهد شد.
 

2. از روش های جایگزین استفاده کنید.

الف. آب اکسیژنه 1 تا 3 درصد را با جوش شیرین مخلوط کنید. آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) می تواند دندان ها را سفید کند، اما باید با احتیاط استفاده شود. در این روش باید آب اکسیژنه 1 درصد تا 3 درصد را با دو برابر جوش شیرین مخلوط کرده تا به شکل خمیر در آید. سپس دندان های خود را به مدت 1 تا 2 دقیقه با این خمیر مسواک بزنید و پس از آن دهان خود را با آب بشویید.
توجه داشته باشید که آب اکسیژنه ای که مصرف می کنید زیر 3 درصد باشد. از مخلوط جوش شیرین و آب اکسیژنه حداکثر هفته ای یک بار استفاده کنید.
اگر پس از استفاده از این خمیر احساس کردید دندان هایتان حساس شده اند، دهان خود را با آب سرد نشویید. اگر مشکل لثه دارید، هرگز از این روش استفاده نکنید، چرا که آب اکسیژنه می تواند به لثه های شما آسیب بیشتری رسانده و اوضاع لثه هایتان را خرابتر کند.
 
نکته: شستن کامل دهان پس از استفاده از آب اکسیژنه ضروری است. چرا که حتی محلول رقیق آب اکسیژنه می تواند موجب حالت تهوع و ناراحتی های معده شود.

ب. دندان های خود را با مخلوط جوش شیرین و خمیردندان حاوی فلوراید، مسواک کنید. مقداری خمیردندان را بر روی مسواک خود بریزید و سپس اندکی جوش شیرین بر روی خمیردندان بپاشید. پس از آن به مدت دو دقیقه دندان های خود را با حرکات دورانی و خیلی آرام و نرم، مسواک بزنید. سپس خمیردندان را تف کرده و در صورت لزوم با اندکی آب دهان خود را بشویید. می توانید در اوایل کار، یک روز در میان و به مدت 1 تا دو هفته این کار را تکرار کنید و سپس حداکثر هفته ای یک یا دو بار دهان خود را با جوش شیرین مسواک کنید.
همچنین می توانید خمیردندانی تهیه کنید که حاوی جوش شیرین باشد. اگر دندان های پوسیده ای دارید، استفاده از خمیردندان های حاوی جوش شیرین می تواند پوسیدگی دندان های شما را بدتر کند. (معمولاً خمیردندان های سفید کننده، حاوی جوش شیرین هستند).

مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید:
راهکارهای خانگی برای سفید کردن دندان
5 نکته درباره سفید کردن دندان‌ها
خطاهای سفید کردن دندان