یک راهکار بعدی برای رفع تبخال استفاده از پیاز است؛ به شکلی که یک عدد پیاز کوچک را رنده کنید و روی موضع قرار داده تا به مرور تاول را از بین ببرد. 
 

مقدمه

درمان تبخال لب راه و روش هایی دارد که با توجه به دلایل ایجاد تبخال باید انجام شوند تا به سرعت نتیجه آن ها ظاهر شود. بهترین و سریع ترین درمان تبخال بازهم در دل طبیعت نهفته است که در این بخش  به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
برای تب خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تبخال از بین می رود اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.
تبخال از انواع ویروس‌هایی که عامل تبخال هستند، بروز می‌کند. تبخال تشکیل شده از تاول های کوچکی که روی لب و اطراف لب و برخی دیگر از مکان ها تشکیل می شود، است. این بیماری امکان دارد باعث التهاب لثه و غشاء دهان شود، پس از عملیات ضد تبخال، ویروس تبخال در سلول های عصبی به صورت نهفته می ماند و امکان بروز دوباره و چندباره را دارد. تبخال ممکن است با یک عارضه عفونی، نگرانی، تب، اضطراب، و استرس، فشار عاطفی و یا در معرض آفتاب بودن عارض شود. تبخال هم به صورت تکی به هم چندتایی بروز می کند. 
 

علائم تب خال 

علائم تبخال عبارتند از، احساس مورمور شدن دور دهان که ۴ تا ۱۲ ساعت قبل از بروز تبخال شروع می شود. 
تاول های کوچکی که امکان خارش یا درد در آنها می‌رود. 
وجود ناحیه ملتهب در دور تاول‌ها؛ این تنها پس از چند روز پاره شده و پوسته ای را تشکیل می دهند و تا دو هفته امکان دارد طول بکشد تا اثرات و قرمزی آن به طور کامل از بین برود. 
 

راه های درمانی تبخال

سیب سرشار از ویتامین های گروه A, B, و C است و مواد چرب تانن، اسید مالیک، سلولز، آهن، آهک، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم، سلیس و غیره است. با مصرف سیب در درمان تبخال تسریع صورت می‌گیرد و هم می‌توانید سیب را بخورید و هم می‌تواند تکه ها یی از آن را روی تبخال قرار دهید و یا رنده کنید و با کمی لیمو ترش تازه مخلوط کنید و بر روی تبخال قرار دهیم. [1 ] 
یک راهکار بعدی برای رفع تبخال استفاده از پیاز است؛ به شکلی که یک عدد پیاز کوچک را رنده کنید و روی موضع قرار داده تا به مرور تاول را از بین ببرد. 

شما می توانید از این ترکیب مقدار کمی درست کرده و به صورت پماد و روی موضع قرار دهید: ۷ عدد سیاه دانه، با ۷ عدد اسپند له شده، با مقدار کمی عسل مخلوط و روی تاول قرار دهید، هر ۸ ساعت آن را تعویض کنید. 
ترکیب بعدی که می توانید به صورت پماد از آن استفاده کنید، شامل موادی مانند: لیموترش تازه ۵ قطره، عسل ۵ قطره، روغن سیاهدانه ۵ قطره، روغن بنفشه ۵ قطره، نمک به مقدار بسیار کم، آن را مخلوط کنید و روی موضع قرار دهید. [2 ] 
بسته به سن بیمار، روزی یک قاشق غذاخوری تا یک فنجان سرکه انگبین میل شود. 
 

توصیه های بهداشتی و غذایی

روی زخم یخ (یا پارچه مرطوب سرد) بگذارید تا قرمزی و تورم آن کاهش یابد.
مسواک نو برای شستشوی دندان‌ها انتخاب کنید و بعد از بهبودی تبخال، آن را دور بیاندازید.
از میوه های خانواده مرکبات و سایر میوه های اسیدی (مثل گوجه فرنگی) اجتناب شود زیرا موجب بدتر شدن درد و ناراحتی تب خال می شود.
افزایش مصرف لبنیات و سیب زمینی، مصرف ذغال اخته. 

یک بوسه جزئی فرد آلوده کافی است که تب خال به بچه منتقل شود. اگر تب خال دارید:
از بوسیدن بچه اجتناب کنید، بویژه بوسیدن نوزادان؛ تا زمانیکه تب خال شما برطرف شود. اگر نوزاد دارید، پوشیدن ماسک جراحی برای پوشاندن زخم را در نظر بگیرید.
از فنجان و قاشق و وسایل شخصی مشترک بپرهیزید. [3] 

اگر بچه شما به تب خال مبتلا است:
به طور منظم دست های او را بشویید
سعی کنید مانع شوید که بچه زخم را دست کاری کند.
اسباب بازی هایش را به اشتراک نگذارید
اجازه ندهید آب میوه یا وسایل غذا خوردن را با دیگران مشترک شود.
نگذارید بچه های دیگر را ببوسد. 
برای گذاشتن دارو، روغن یا مرهم‌های گیاهی روی تبخال حتما از گوش‌پاک‌کن استفاده کنید و در صورتی که دست شما با آن تماس داشت برای پیشگیری از انتقال به دیگر افراد خانواده در طول روز چندین بار دست‌هایتان را بشویید.
در 24 ساعت اول بعد از ظاهر شدن تاول، یک تکه یخ را یک ساعت روی محل قرار دهید.
در دوران ابتلا به تبخال مصرف مایعات خنک، بستنی و عرق‌های گیاهی با طبع خنک را جدی بگیرید.
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1 ] اژدری‌، اسماعیل‌، طبیب خانواده _دانستنی های طب قدیم و جدید برای همه‌، تهران‌: اقبال‌، 1362، صفحه 291.
[2 ] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 198.
[3 ] مقاله فرآوری: مریم سجادپور، بخش سلامت تبیان