راه نجاتی که اسلام برای رهایی از ارتباط نادرست با نامحرم قرار داده، ازدواج کردن است.
 

مقدمه 

تا زمانی که چشم، گوش، زبان، دست، پا و تمام اعضا و جوارح خود را از چیزهایی که شهوت ما را تحریک می‌کند جدا نکنیم، نباید انتظار عفت داشته باشیم، وقتی چشم ببیند دل می‌خواهد، پس نبینیم تا نخواهیم.باید به دنبال یک راهی باشیم تا خودمان را در برابر این ویروسی که در حال گسترش است واکسیناسیون کنیم. شاید بخواهید بدانید منظورم از این ویروس چیست؟ با ما همراه باشید، در این نوشتار می‌خواهیم درباره ای ارتباط با نامحرم صحبت کنیم.
 

انسان موجودی مختار است

 در ابتدای امر بدانیم که انسان موجودی مختار و دارای  تمایلات گوناگون است. و هر کسی که دوست دارد به درجات بالای از موفقیت در دنیا و آخرت برسد باید تلاش کند و خودش را از ارتباط با نامحرم مصون بدارد
 

ارتباط با نامحرم

یکی از آسیب‌هایی که مدت‌های طولانی است جامعه ما را درگیر کرده است، بحث دوستی‌های قبل از ازدواج یا به عبارتی دیگر دوست پسری و دختری است که میان نوجوانان دبیرستانی و جوانان دانشجویی دیده می‌شود
 

عزم آهنین

با عزمی آهنین و مبارزه ای دائمی و تدریجی با نفس می توان به جایگاه رفیعی دست یافت، جایگاهی که برای ناموس دیگران ارزش قائل خواهید شد و به خودتان اجازه نمی دهید که از حد خود عبور کرده و وارد ورطه ای از بی عفتی شوید
 

آیا شهوت خود را سرکوب کنیم؟ 

وقتی انسان با میوه ای خوشمزه روبرو می گردد، نسبت بدان طمع می کند و دوست دارد تا از آن تناول کند. این طمع ناشی از میل و خواسته از سر نیاز آدمی است و نباید آن را سرکوب کرد؛ بلکه باید تعدیل کرد و جلوی افراط در آن را گرفت و راهش این است که در غیر موقع مشروع، آنچه عطش انسان نسبت به آن خواسته را بر می انگیزد، بر او عرضه نگردد. ارتباط با نامحرم سبب می‌شود تا زمینه ای ایجاد گردد تا جوان احساس عطش کند و زمانی که نتواند از راه صحیح این عطش را برطرف سازد روح و روان او خدشه دار خواهد شد و از مسیر پیشرفت باز خواهد ماند
 

تقوا عامل بازدارنده

عامل مهمی که بسیار بازدارنده است، «تقواى الهى» است. کسی که در صدد غلبه بر شهوت است، باید به جلال و عظمت و حساب خواهی پروردگار، نیک بیندیشید و به خاطر جلب رضایت خدا و ترس از عذاب و شراره‌های دوزخ، عفاف و پاکی را مراعات نماید. چه زیبا و دلنشین است سخن امیر مۆمنان علی (علیه السلام) در وصف فرشتگان که: هرگز عرصه اراده پولادین شان، جولانگاه کندی غفلت‌ها نشود و امکان ندارد شهوت‌ها تصمیم خلل ناپذیرشان را نشانه گیرند.(1

نکته: در داستان حضرت یوسف(علیه السلام ) در قرآن به خوبی درمی‌یابیم انسان در زمینه مسائل جنسی در خطر است و اگر رعایت جوانب احتیاط را نکرده و به خدا پناه نبرد طعمه شیطان می‌شود.
 

راه اساسی برای خانم ها

یک راه اساسی که قرآن در پیش روی خانم ها قرار داده و با عمل کردن به این دستور می‌توانند خودشان را از گزند مردان هوسران در امان قرار دهند این است که در هنگام صحبت با نامحرمان لحن صحبت خودشان را تغییر ندهند و با عشوه و ناز صحبت نکنندفَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا .. با نامحرمان با ناز و کرشمه و هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید. (2)
 

ازدواج کردن

راه نجاتی که اسلام برای رهایی از ارتباط نادرست با نامحرم قرار داده، ازدواج کردن است.

نکته: هر انسانی در سرشت و نهاد خویش به دنبال پاکی ها و نجابت است، ازدواج کردن اصولی سبب می شود تا ارتباط با نامحرم کم رنگ شود. اسلام، خواهان آن است که هرگونه ارتباط تحت ضابطه و در کادر رسمی آن باشد در سایه ازدواج از هرج و مرج جنسی و بی‌بند و باری جلوگیری شده و به نیاز طبیعی نیز پاسخ داده شود.
 

ایجاد جو بدبینی

این گونه دوستی ها نه تنها مشکلی را برای دختران و پسران حل نمی کند بلکه بر مشکلات آنان می افزاید. این گونه دوستی ها و روابط اگر به ازدواج بیانجامد پس از مدتی از شکل گیری زندگی جو بدبینی و سوءظن را به دنبال خواهد داشت.پسر به خود می گوید این دختر وقتی به راحتی با من پیوند و رابطه نامشروع برقرار نمود، پس از اعتقاد و ایمان قوی برخوردار نیست. بنابر این از کجا معلوم پیش از ارتباط با من، با فرد دیگری طرح دوستی نریخته است.
 

ایجاد رغبت در دل جوان

خانمی که با مرد نامحرمی صحبت می‌کند و خانم هم قصدی نداشته باشد از آن مکالمه، اما در قلب آن جوان یک احساسی نسبت به او پیدا خواهد شد و زمینه گناهان بسیاری خواهد شدایاک و محادثة النساء فانه لا یخلوا رجل بامراة لیس لها محرم الا هم بها؛ از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهیز. به راستی هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی گوید مگر اینکه در دل او نسبت به وی رغبت پیدا می کند. (3)
 

سلب آرامش

آرامش های که با ارتباط با نامحرم بدست می‌آورید، کاذب است. همانند کسانی که با استفاده کردن مواد مخدر، احساس آرامش می‌کنند. اما بعد از مدتی خواهند فهمید که به چه مصیبتی گرفتار شدندآرامشی که با یاد و نام خدا در دلها قرار گرفته باشد ماندگار استقال الامام الصادق – علیه السّلام – : النظرهُ سهمٌ مِن سِهام إبلیس مسمومٌ، مَن ترکها لِلّه عزّوجلّ لا لِغیره أعقبه الله أمناً و إیماناً یجدُ طَعْمَه. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هرکس به خاطر خدای بزرگ و بلند مرتبه، نه به خاطر غیر او، آن را ترک نماید در پی آن خداوند آرامش و ایمانی به او ارزانی فرماید که طعم آن را بیابد. (4)

نکته پایانی: دین مبین اسلام توجه بسیاری به پیراستگی جامعه از لوث آلودگی‌های اخلاقی به خصوص آلودگی‌های شهوانی دارد و تاکید می‌کند که اختلاط در اجتماع زمینه ساز هوس انگیزی‌ها و ناهنجاریهای اخلاقی است که باید از آن اجتناب کرد تا محیط سالم داشت. بدین سان رویارویی زنان و مردان نامحرم باید در محیطی کاملا پیراسته از زمینه‌های یاد شـده بـاشد که در صورت عدم آن، تاثیرات منفی بر فرد و اجتماع نهاده و زمینه ساز گمراهی انسان می‌شود.

پی نوشت:
[1] سیدرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، قم: هجرت، 1414ق، خطبه 90
[2] قرآن کریم، سوره مبارکه احزاب، 32
[3] اسدالله محمدی‌نیا، بهشت جوانان، قمسبط اکبر،چاپ 30، 1390صفحه  ۴۷۲مرآت النساء: ص ۱۴۱.
[4] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ناشر: آل البیت، ج ۱۴، ص ۱۳۹