مقدمه

مسلمانان جهان هر ساله یک ماه را مطابق تقویم قمری روزه می گیرند. از آن جا که ماه رمضان یکی از ماه های سال قمری است و روزهای سال قمری حدوداً 10 روز از سال شمسی کمتر است، رمضان هر ساله 10 روز نسبت به ماه های سال شمسی عقب می رود و در فصول مختلف سال می چرخد. چند سالی است که رمضان در روزهای بلند تابستان قرار گرفته است و مسلمانان باید ساعاتی طولانی را روزه بگیرند. هر چند روزه گرفتن خصوصاً در این ایام سال، در برخی مواقع دشوار است، اما مزایای جسمی و روانشناختی فراوانی دارد که در این مقاله به 5 مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.
 

1. افزایش حساسیت بدن به انسولین

حساسیت بدن به انسولین اصطلاحی است که برای توضیح و توصیف توانایی بدن برای پایین آوردن سطح گلوکز خون به واسطه ترشح هورمون انسولین به کار می رود. کسی که حساسیت بدنش به انسولین بالاتر است برای اینکه گلوکز را جذب سلول ها کند به انسولین کمتری نیاز دارد. کاهش حساسیت به انسولین می تواند باعث بروز برخی بیماری ها همچون فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری های قلبی و چاقی شود. مطالعات و پژوهش های علمی ثابت کرده اند روزه حساسیت بدن به انسولین را تا حد زیادی افزایش می دهد.
به طور خلاصه می توان گفت روزه گرفتن می تواند حساسیت بدن را به انسولین افزایش دهد و همین امر به داشتن سطح فشار خون و کلسترول سالم تر، بهبود عملکرد قلب، پیشگیری از اضافه وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت کمک می کند.
 

2. تحریک بدن به خودخواری (اتوفاژی[1])

پروفسور یوشینوری اوسومی برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 2016، خودش را وقف مطالعه و تحقیق در مورد خودخواری نموده است. پدیده اتوفاژی به معنای واقعی کلمه به معنی «خود را خوردن» است و توضیح می دهد که چگونه سلول ها محتویات آسیب دیده یا فرسوده شان را می بلعند و از آن بلوک های ساختمانی ای را برای نوسازی خودشان فراهم می کنند. اتوفاژی را می توان به خارج کردن قطعات مفید یک ماشین فرسوده و استفاده مفید از آن ها در خودروهای دیگر تشبیه نمود. تحقیقات ثابت کرده اند که اتوفاژی، نقشی حیاتی در مقابله بدن با شروع طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلاتی از جمله اختلالات عصب مغزی مانند پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون، ایفا می کند. تحقیقات ثابت کرده اند که روزه گرفتن می تواند تا حد زیادی فرآیند اتوفاژی را در بدن فرد افزایش دهد. قابل توجه افرادی که به زیبایی خود اهمیت زیادی می دهند: تحقیقات نشان داده اند اتوفاژی موجب می شود فرآیند پیرتر به نظر رسیدن انسان، کند شود.
 به طور خلاصه، روزه گرفتن، بدن را برای فرآیند اتوفاژی تحریک کرده و اتوفاژی انسان را در برابر طیف وسیعی از بیماری ها مصون می نماید. از سویی اتوفاژی به شما کمک می کند که جوان تر به نظر برسید.
 

3. کمک به سلامت روده

توازن باکتری های موجود در روده برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. محققان آزمایشگاه پروفسور جان توماس دریافتند که مگس های میوه ای که غذا نمی خوردند یک فعالیت ژنتیکی خاص را تجربه می کردند که نتیجه آن یک واکنش ضد التهابی بود و این واکنش، دستگاه گوارش آن ها و باکتری های دستگاه گوارششان را محافظت می کرد. پس از اینکه این آزمایش در مورد مگس میوه چنین نتایجی را به دست داد، همین آزمایش را بر روی ژن های مرتبط با سوخت ساز بدنِ پنج نمونه انسانی انجام دادند و نتایج مشابهی را دنبال داشت. سلامت دستگاه گوارش یکی از عوامل مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.
به صورت مختصر می توان گفت روزه گرفتن می تواند سلامت روده ها را افزایش داده و همین امر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی خواهد کرد و در نتیجه عمر شما افزایش خواهد یافت.
 

4. کشتن سلول های سرطانی

تحقیقات نشان داده اند که روزه می تواند سلول های سرطانی را نابود کند. محققان دانشگاه تگزاس گزارش داده اند که  روزه گرفتن مانع رشد و گسترش شایع ترین لوسمی کودکی می شود. مطالعه ای دیگر که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، نشان داد که روزه گرفتن اگر با شیمی درمانی همراه شود، موجب بوجود آمدن یک گارد حفاظتی در مقابل پیشرفت سلول های سرطانی سینه و پوست می گردد. تحقیقی دیگر نشان داد همزمانی روزه گرفتن با شیمی درمانی، موجب اثربخشی بیشتر این نوع درمان می گردد.
به طور خلاصه باید گفت که روزه گرفتن به بدن کمک می کند تا بهتر بتواند با سلول های سرطانی مبارزه کند و همچنین روزه باعث کند شدن پیشرفت و رشد سلول های سرطانی می شود.
 

5. افزایش اراده

پروفسور روی بامیستر از اساتید دانشگاه فلوریدا، زمان زیادی از عمر خود را صرف پژوهش و تحقیق در مورد عزت نفس و اراده (خود کنترلی) نموده است. شاید عجیب ترین و شگفت آورترین یافته او در این چند سال این است که بالا بودن خود کنترلی و اراده، بیش از عزت نفس بر موفقیت و شادی انسان تأثیر دارد. او اراده را به ماهیچه ای تشبیه می کند که با ورزش می توان آن را تقویت کرد. بر همین اساس بامیستر و همکارانش دریافتند افرادی که وقت بیشتری را صرف تقویت ماهیچه های اراده می کنند، زندگی بهتر و همراه با موفقیت های بیشتر را تجربه خواهند کرد.
تحقیقات نشان داده اند افرادی که اراده می کنند تا سیگار نکشند و یا کافئین کمتری مصرف کنند، بهتر می توانند هیجانات خود را کنترل کرده، از پس وظایف خود برآمده، کمتر خشمگین شده، کمتر فست فود خورده و وقت بیشتری را صرف مطالعه کنند. تحقیقات نشان داده اند که بهبود و افزایش خود کنترل گری در یک حوزه (مثلاً غذا خوردن) می تواند خود کنترل گری و اراده فرد را در حوزه های دیگر (مانند کنترل هیجانی و مدیریت زمان) نیز بهبود بخشد.
وقتی انسان روزه می گیرد در حقیقت اراده می کند تا خود را از بسیاری از امور که مهمترین آن ها خوردن و آشامیدن است، باز دارد. پی می توان به جرأت گفت یکی از مزایای بیشمار روزه گرفتن، تقویت اراده است. از سویی همانطور که در بالا گفته شد، بالا بودن اراده و خودکنترل گری نقش مهمی در موفقیت و شادی افراد خواهد داشت. پس با یک ماه روزه گرفتن می توان خود را برای داشتن یک زندگی شاد و سرشار از موفقیت آماده نمود.

پی نوشت:

[1] Autophagy

منبع: سایت healthline