قارچ یک منبع عالی برای دریافت آهن است و نود درصد این آهن توسط بدن شما جذب می‌شود.‌ یکی دیگر از خواص قارچ مبارزه با دیابت است.
 

مقدمه

لازانیا غذای ایتالیایی است که در بین خانواده‌های چه جوان چه مسن پرطرفدار بوده و این طرفدار داشتن آن شاید به دلیل خوشمزه بودن سس و پنیر یا حتی روش پخت آن می باشد که شما می توانید با یادگیری انواع لازانیا ها از تم های مختلف آن برای وعده‌های مختلف استفاده کنید و لذت ببرید. موادی که برای درست کردن لازانیا استفاده می شود تقریباً مانند مواد لازم برای پاستا یا ماکارونی می باشد، اما تنها تفاوت آنها در روش طبخ و فرآیند تشکیل مواد خمیر لازانیا می باشد. اما باید توجه داشته باشید که نباید مواد مورد نیاز لابلای لازانیا را محدود به گوشت چرخ کرده کرد، چرا که می توان با طعم و مزه های مختلف نیز آن را طبخ کرده که می رویم تا با آنها آشنا شویم. 
 

لازانیا با گوشت چرخ کرده


مواد لازم مناسب برای ۴ نفر :
- خمیر لازانیا ۵۰۰ گرم یا یک بسته 
- گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
- پیاز سرخ کرده ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری 
- پنیر پیتزا ۱۵۰ گرم
- سس گوجه فرنگی یا سس سفید یک پیمانه
- رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سوپخوری 
- جعفری ۲ قاشق در صورت دلخواه

طرز تهیه:
خمیر لازانیا در فروشگاه ها به صورت آماده به فروش می رسند و طرز پخت آن مانند ماکارونی می باشد. در ماهیتابه نسوز ابتدا پیازها را تفت می دهیم و گوشت چرخ کرده را به آن می افزاییم و اجازه می دهیم تا کاملاً گوشت ها مغز پخت شوند. سپس است جعفری را به آن اضافه کرده و برای طعم دار شدن آن به مقدار لازم ادویه اضافه می کنید و همه این مواد را به خوبی با رب گوجه فرنگی سرخ می کنید. در مرحله بعد که خمیر لازانیا را در آب جوش به صورت کامل نرم در آورده اید، با آب سرد شستشو داده و قالب خود را که هم می تواند ظرف نسوز تفلون یا ظرف شیشه ای نسوز مخصوص لازانیا باشد کف آن را کمی روغن می ریزیم و کف آن را با یک لایه خمیر لازانیا می پوشانیم. 

سپس یک لایه مواد آماده شده را روی آن می ریزیم و کمی سس سفید همراه پنیر به مقدار بسیار کم روی آن ریخته و یک لایه دیگر از خمیر لازانیا می گذاریم به همین شکل ادامه می دهیم تا مواد ما و خمیر لازانیا به پایان برسد. [1]  سپس روی آن را با پنیر پوشش داده و در فر با دمای ۲۵۰ درجه به مدت نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه قرار میدهیم تا کاملاً روی آن برشته شود، لازانیا شما آماده است. 
 

لازانیا با ماهی


مواد لازم برای ۴ نفر :
- لازانیا یک بسته 
- ماهی ۲۵۰ گرم
- گشنیز خرد شده ۱ لیوان
- سیر یک حبه
- آب نارنج نصف استکان
- پنیر پیتزا رنده شده ۱ لیوان
- قارچ سرخ شده نصف لیوان
- روغن مایع  یک استکان
- نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه :
خمیر لازانیا را مانند ماکارونی طبخ نموده و ماهی را خورد نموده و نصف لیوان آب و روغن و آب نارنج را به آن می افزاییم و با شعله ملایم می پزیم. در پایان طبخ گشنیز و سیر را به آن افزوده قارچ سرخ شده و نمک و فلفل را به آن اضافه نموده و در ظرف نسوزی مقداری روغن مایع ریخته و تعدادی از لازانیا را در کف ظرف می چینیم و از مایع ماهی روی آن پهن می نماییم و روی آنرا پنیر رنده شده می پوشانیم. دوباره یک ردیف لازانیا چیده و باز از مخلوط ماهی روی آن می ریزیم و دوباره پنیر رنده شده را روی آن می پاشیم و در فر قرار می دهیم. وقتی لازانیا سرخ شد با همان ظرف سر میز می آوریم. 

امام رضا (ع) در مورد مصرف این ماده پروتئینی، ماهی سفارش های جالب دارند. آن حضرت می فرمایند: «مَن خَشِیَ الشَّقیقَةَ وَالشَّوصَةَ ، فَلا یُؤَخِّر أکلَ السَّمَکِ الطَّرِیِّ صَیفاً وشِتاءً؛ هر کس از درد شقیقه و شکم درد مى ترسد، نباید در تابستان و زمستان ، خوردن ماهى تازه را به تأخیر افکند.» [2] 
 

لازانیا با قارچ


مواد لازم مناسب برای ۴ نفر :
- لازانیا یک بسته
- قارچ ۲۵۰ گرم
- پنیر پیتزا رنده شده ۱ لیوان 
- سبزی خرد شده ۱ لیوان 
- نعنا جعفری و ریحان در صورت دلخواه به مقدار لازم
- فلفل سبز دلمه ای یک عدد 
- روغن آب کرده یک استکان
- نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه :
خمیر لازانیا را مانند ماکارونی طبخ نمایید، پس از این که مغز آن نرمش در آبکش بریزید و با آب سرد آن را شست و شو دهید، اجازه دهید تا آب آن کاملاً برود. قارچ را خرد کرده و با نصف استکان روغن کمی تفت دهید و بعد سبزی خرد شده را به آن بیفزایید و ظرف مناسبی را انتخاب کرده و روغن را در آن بریزید و یک ردیف لازانیا در ته ظرف بچینید و روی آن را از مایع قارچ پر کنید، به طور یکنواخت پهن شود و مقداری پنیر روی آن بدهید و به همین ترتیب چند ردیف روی هر این مواد را ریخته. در لایه آخر فلفل دلمه‌ای را حلقه حلقه کرده و روی آن می‌چینیم بر روی فلفل را پنیر می ریزیم و در فر قرار می دهیم.  وقتی لازانیا سرخ شد با همان ظرف سر سفره می آوریم و سرو کنیم. 

قارچ یک منبع عالی برای دریافت آهن است و نود درصد این آهن توسط بدن شما جذب می‌شود.‌ یکی دیگر از خواص قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم‌انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. [3]

ادامه دارد...

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 213.
[2] صحیح الکافی، جلد 3، صفحه 189.
[3] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 60.