اضافه کردن زردچوبه  در آب قبل از ریختن خمیر لازانیا در آب جوش می تواند نقش زیادی در نچسبیدن لازانیا به هم داشته باشد. 

مقدمه

در پخت لازانیا به شکل صحیح نکاتی وجود دارد که در این مطلب می توانید با آن پی ببرید در نهایت لازانیای فوق العاده‌ای را تهیه کنید. لازانیا را می توانید به انواع اقسام طعم های مختلفی درست کنید که بسیار خوشمزه و متفاوت باشد. اما باید توجه داشته باشید پنیر و سس در این غذا نقش فوق‌العاده‌ای دارد و شما می توانید در این غذا از سس بشامل نیز استفاده کنید. اما ۲ سس اصلی که در آن استفاده می شود سس قرمز و سفید است.  البته یک مشکلی که امکان دارد پیش بیاید چسبیدن ورقه های لازانیا در هنگام جوشیدن است، که باید توجه داشته باشید که اضافه کردن زردچوبه  در آب قبل از ریختن خمیر لازانیا در آب جوش می تواند نقش زیادی در نچسبیدن آنها به هم داشته باشد. 
 

لازانیای مرغ


 مواد لازم برای ۴ نفر :
- لازانیا یک بسته
- نصف مرغ 
- قارچ خورد کرده نصف لیوان
- هویج رنده شده یک استکان
- پنیر پیتزا یک لیوان
- زعفران یک چهارم قاشق چای خوری
- نمک و فلفل به اندازه کافی
- نخود فرنگی نصف لیوان 
- روغن آب کرده یک استکان

 طرز تهیه :
مرغ را به خوبی پاک کرده و با شاخه کرفس و زعفران بپزید. وقت آبش تمام شد، استخوان های آن را جدا نموده و گوشت هایش را نیز خورد نمایید. خمیر لازانیا را مانند ماکارونی در آب جوش نرم نموده. سپس قارچ و هویج را در مقداری روغن تفت بدهید مرغ را به آن افزوده و سرخ کنید. ظرف نسوزی را انتخاب کنید و کف آن را روغن ریخته و یک ردیف کامل لازانیا در ته ظرف بچینید و روی آن را از مایع مرغ پر کنید و روی آن مایع مقداری پنیر رنده شده می پاشیم و دوباره خمیر لازانیا قرار می‌دهیم و روی آن را مایع مرغ و بعد هم پنیر پیتزا و مقداری نخود فرنگی به طور پراکنده روی آن می پاشیم. [1]  ظرف را در فر ۲۵۰ درجه قرار داده و بعد از نیم ساعت با همان ظرف سر سفره بیاورید. 
 

لازانیای مغز گوساله


مواد لازم برای ۴ نفر :
- لازانیا یک بسته
- مغز گوساله یک عدد 
- پنیر پیتزا رنده شده ۱ لیوان 
- فلفل سبز دلمه ای ۱ عدد 
- پیاز متوسط یک عدد
- کره یک بسته ۳۰۰ گرمی
- نمک ۲ قاشق غذاخوری 

طرز تهیه :
مغز را تمیز کنید و بعد از گرفتن رگ هایش آن را خرد کرده و سپس آن را به پیاز رنده شده ای که در نصف قالب کرده سرخ کرده اید اضافه نمایید. در حین سرخ کردن کامل آن را هم بزنید تا قسمتی از آن نپخته نماند. در قابلمه مناسب ۲ قاشق غذاخوری نمک ریخته و به اندازه ۱۰ لیوان آب به آن بیفزایید و بگذارید به جوش بیاید سپس لازانیا را به آن اضافه کنید، تا زمانی که لازانیا نرم شود پس از آن لازانیا را در یک آبکش ریخته و آب سرد روی آن بگیرید تا لازانیا به هم نچسبند. 

نیم دیگر کره را در ظرف نسوز بریزید و نیمی از لازانیا را در کف آن ظرف بچینید و یک چهارم از لیوان پنیر را روی آن بپاشید و پس از آن که مخلوط مغز را روی آن ریخته یک چهارم دیگر از پنیر را روی آن بپاشید و بقیه لازانیا روی آن بچینید و بقیه پنیر را روی لازانیا پخش کنید و فلفل را به صورت حلقه ای روی آن قرار دهید و بگذارید با حرارت ملایم در فر بپزید وقتی پنیرها آب شده و زیر و روی لازانیا کامل از سرخ شدن لازانیا را با همان ظرف سر سفره بیاورید. هر ۱۱۵ گرم مغز بیش از ۲۰۰۰ کالری دارد و مناسب برای تقویت بدن افراد ضعیف بوده و برای جایگزینی انرژی از دست داده عالی است. مغز همچنین یکی از منابع معروف و البته خوشمزه ویتامین B12 نیز محسوب می شود. [2] 
 

نوعی دیگر لازانیا با گوشت چرخ کرده


 مواد لازم :
- لازانیا ۵۰۰ گرم 
- گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم 
- پنیر پیتزا ۱۵۰ گرم 
- جعفری ریز شده ۱ فنجان 
- رب گوجه فرنگی ۳ تا ۴ قاشق
- کره ۱۰۰ گرم
- نمک و فلفل به مقدار لازم
- پیاز سرخ کرده یک فنجان 
- کنسرو قارچ یک فنجان

 طرز تهیه :
 گوشت و قارچ را با کره تفت دهید، پیاز و رب گوجه فرنگی، جعفری و نمک و فلفل را اضافه کرده و بگذارید یکی دو جوش بزند. لازانیا را پخته و آبکش کنید، ظرف نچسب یا ظرف لازانیا را با کره چرب کنید، یک ردیف لازانیا یک ردیف گوشت و باز یک ردیف لازانیا می ریزید. پنیر روی لازانیا رنده کنید و یک قاشق رب گوجه‌ فرنگی را در کمی آب حل کرده بر روی لازانیا بریزید و در فر قرار دهید. به جای رب گوجه فرنگی برای روی پنیر می توانید از سس سفید نیز استفاده کنید.  در این صورت روی گوشت ها هر بار سس سفید بریزید و مقداری هم از پنیر را روی آن بپاشید و مرحله بعد را تکرار کنید. 

در روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند:  «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ ؛ بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است.» [3] 

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، ص 217.
[2] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، ص 73.
[3] فضل‌بن‌حسن طبرسی، مکارم الاخلاق، ترجمه سیدحبیب‌الله موسوی، تهران‌: حبیب، 1389، ص 178 - عیون الأخبار 2 ر 35.