از فواید گندم باید به کمک به سوخت و ساز بدن و جلوگیری از چاقی و بهبود عمل کرد سیستم گوارشی اشاره کرد.
 

مقدمه

حلیم که مواد اصلی تشکیل دهنده آن گندم می باشد یکی از غذاهای پرطرفداری است که به راحتی می‌توان آن را در خانه نیز تهیه کرده و به عنوان صبحانه یا عصرانه یا یک وعده غذای کامل از آن استفاده نمود. مادرانی که نگران ضعف و کمبود وزن کودکان شان هستند، می‌توانند از این غذا به عنوان یک غذای مقوی برای کودکان خود استفاده کنند. چرا که گندم موجود در آن سرشار از روی، آهن، کلسیم و غیره می باشد، که مواد مورد نیاز بدن کودک یا حتی افراد بزرگسال را به آنها در یک وعده می رساند. 

این غذا به دلیل داشتن آهن فراوان غذای مناسب برای دختران و مادران تازه زایمان کرده و یا افرادی که دچار کم‌خونی و فقر آهن هستند به حساب می آید.  شما می‌توانید این غذا را یا به همراه عسل و شکر به صورت شیرین، یا به همراه نمک به صورت شور استفاده نمایید، که طبق ذائقه شما می توانید آن را تغییر دهید. البته برای مصرف این غذا در افراد دچار اضافه وزن و چربی خون باید توصیه کرد، که بسیار محتاط عمل کنند و تا حد ممکن مصرف خود را پایین یا حتی قطع نمایند. 
 

حلیم ساده


مواد لازم :
- بلغور گندم دو لیوان
- گوشت بدون استخوان ۲۵۰ گرم
- روغن نصف استکان
- دارچین یک قاشق مرباخوری
- نمک و فلفل به مقدار کافی 

طرز تهیه :
گندم ها را کاملاً بشویید و در آرام پز یا زودپز که در آن را محکم بسته اید گوشت را پخته و به گندم اضافه نمایید. آنقدر آنها را با هم هم بزنید که کاملا با هم به صورت یکنواخت مخلوط شود و بهتر است که گوشت را از قبل در گوشت کوب کاملا له کرده باشیم و سپس به گندم ها اضافه نمایید. مقداری نمک به مخلوط زده بعد از جا افتادن در ظرف مناسبی ریخته روغن را داغ کرده روی ظرف ریخته و دارچین روی آن بپاشید. [1] 
 

حلیم بادمجان


مواد لازم :
- بادمجان بزرگ چهار عدد
- گوشت سردست دو عدد
- روغن آب کرده یک استکان
- برنج یک استکان
- عدسی یک استکان
- لوبیا سفید یک استکان 
- پیاز متوسط یک عدد
- نمک و فلفل و دارچین به مقدار کافی

طرز تهیه :
لوبیا و گوشت را کاملا بپزید، طوری که گوشت کاملا نرم شده و قابل حل شدن باشد. برنج و عدس را جداگانه بپزید و کنار بگذارید. پیاز را خلال کرده سرخ نمایید و از طرفی بادمجان ها را پوست کنده و حلقه حلقه کنید و سپس سرخ نمایید، زردچوبه را به آن اضافه نموده و کمی تفت دهید. اکنون همه مواد آماده شده را با هم مخلوط کنید سپس نمک و فلفل را به آن اضافه نموده اند و آبی که از پختن گوشت ها و مرغ و عدس اضافه آمده است روی آن ریخته و شعله را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا کاملا با هم بپزند و یکنواخت شوند. با قاشق چوبی حلیم را هم بزنید تا مخلوط یکنواخت به دست بیاید، سپس آلو را در ظرف دیگری بریزید و با دارچین و کشک سفت روی آن را تزیین کنید. 

در روایتی امام رضا (علیه السلام) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)‏ سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ ؛ بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است. [2] 
 

حلیم مرغ


مواد لازم :
- بلغور گندم یک لیوان
- برنج یک استکان
- روغن آب کرده یک استکان
- مرغ نصف یک مرغ 
- لپه یک استکان
- دارچین به اندازه تزئین
- فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه :
قابلمه مناسب را انتخاب کنید ۷ لیوان آب درون آن بریزید و مرغ و برنج و بلغور لپه فلفل نمک را به آن اضافه کنید. سپس در قابلمه را بگذارید و شعله را کم کنید و زمان کافی برای پخت به آن مواد بدهید، تا تمام آن له شود و قابل یکدست سازی باشد. زمانی که آنها پختن با قاشق چوبی آنقدر آنها را هم بزنید تا مخلوط یکنواخت شود. حلیم را در ظرف مناسبی ریخته و روی آن روغن داغ بریزید و به وسیله دارچین روی آن را تزیین نمایید. 

از فواید گندم باید به کمک به سوخت و ساز بدن و جلوگیری از چاقی و بهبود عمل کرد سیستم گوارشی اشاره کرد. این خوراکی به جلوگیری از سرطان سینه در زنان و کمبود فقر آهن در دختران کمک می کند. [3]

پی نوشت:
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392،صفحه 144.
[2] حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق ، ترجمه میر باقری، ابراهیم، تهران : ناشر فرهانی، 1365، 178. عیون الأخبار 2 روایت 35.
[3] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 67.