گوشت، سویا، سبزیجات و سیب زمینی یکی از پرطرفدارترین مواد ماکارونی می‌باشد که در بیشتر مواقع با آن پخت می‌شود. 
 

مقدمه

یک غذای ساده و خوشمزه خانگی که در بین جوانان و خانواده های ایرانی طرفدار زیادی دارد  ماکارونی می باشد. که در اقوام و مناطق مختلف ایران به شکل های مختلف نیز پخش می شود. شما می‌توانید ماکارونی را به عنوان شام یا یک وعده غذای کامل میل نمایید. اما برای تکراری نبودن طعم و مزه آن می توانید در تهیه مایه ماکارونی تنوع به خرج دهید و از مواد مختلف استفاده کنید. گوشت، سویا، سبزیجات و سیب زمینی یکی از پرطرفدارترین مواد ماکارونی می‌باشد که در بیشتر مواقع با آن پخت می‌شود.  اما برای اطلاع از طرز پخت صحیح این مواد و مواد های دیگر مخصوص ماکارونی را می توانید از این مطلب کمک بگیرید. 
 

ماکارونی ساده


مواد لازم : 
- ماکارونی یک بسته کامل
- رب گوجه فرنگی ۳ قاشق
- گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم 
- پیاز سرخ کرده یک فنجان
- زعفران یک قاشق چای خوری
- نمک و فلفل به مقدار لازم 
- آبلیمو نصف استکان 

طرز تهیه :
ظرف بزرگی را تا نیمه آب بریزید و بگذارید تا به جوش بیاید دو قاشق نمک را در آن بریزید و ماکارونی ها را نیز در آن اضافه کنید وقتی که ماکارونی ها نرم شدن و مغز آنها پخت با دقت آن را آبکش کرده و ماکارونی ها را با آب بشویید تا لیزی روی آن از بین برود. گوشت را با کمی روغن، سرخ کرده و پیاز خرد شده را به آن نیز اضافه کنید زمانی که پیاز نرم شد، رب گوجه فرنگی به همراه نمک و فلفل با آب لیمو به آن اضافه می کنیم و تمیز آب رب اضافه نموده و اجازه دهید تا با هم چند جوش بزند و کاملا مخلوط شود  از ظرفی دیگر را گرفته و در آن کمی روغن بریزید.  به عنوان ته دیگ می‌توانید از سیب زمینی یا نان استفاده کنید مواد آماده شده با گوشت را با ماکارونی مخلوط نمایید و در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه با شعله بسیار کم دم بکشد.
 

ماکارونی با ژامبون


مواد لازم :
- تخم مرغ دو عدد 
- پنیر هلندی رنده شده ۱ فنجان
- ماکارونی یک بسته 
- نمک و فلفل به قدر کافی
- کره ۱۲۰ گرم
- ژامبون خورد شده دو فنجان

 طرز تهیه :
ماکارونی را پخته و آبکش کنید در ظرفی دیگر کره را کمی تفت دهید. واهی ها را تفت دادیم، تخم مرغ ها را در ظرف کمی بزنید و با ماهی  مخلوط کنید و نمک و فلفل را اضافه کرده بگذارید تا تخم‌مرغ و کمی سرخ شود و مرتب آنها را هم بزنید تا تخم‌مرغ کاملاً سرخ شود. آن را از روی آتش برداشته آن را در دیس کشیده و مواد آن را اطراف دیس بریزید و با خامه و پنیر رنده شده هلندی روی آن را تزئین کنید. [1] 
 

ماکارونی با گوشت ماهی


مواد لازم :
- ماکارونی یک بسته
- کره ۱۵۰ گرم
- سس گوجه فرنگی ۲ فنجان
- ماهی بدون تیغ و خرد شده دو فنجان 
- شما می توانید از تن‌ماهی نیز استفاده نمایید
- نمک و فلفل به قدر کافی

طرز تهیه :
آب جوش را از قبل روی گاز آماده بگذارید تا بماند. ماکارونی ها را در آن همانند برنج می پذیرید و آبکش می کنید و آن را با آب گرم کاملاً می شوید. در تابه ای دیگر کره را تف داده، نصف آن را روی ماکارونی ها می ریزیم و نصف دیگر روی ماهی هایی که از قبل آن را سرخ کرده اید و از تیغ و استخوان جدا نموده اید می ریزید. سس گوجه فرنگی را نیز به ماهی اضافه نموده و روی ماکارونی ها اضافه می کنیم حالا شما ماکارونی و مواد را کاملاً با هم مخلوط کرده و روی دیسک بریزیم غذای شما آماده است است.

امام رضا (ع) در مورد مصرف این ماده پروتئینی، ماهی سفارش های جالب دارند. آن حضرت می فرمایند: «مَن خَشِیَ الشَّقیقَةَ وَالشَّوصَةَ ، فَلا یُؤَخِّر أکلَ السَّمَکِ الطَّرِیِّ صَیفاً وشِتاءً؛ هر کس از درد شقیقه و شکم درد مىترسد ، نباید در تابستان و زمستان ، خوردن ماهى تازه را به تأخیر افکند.»[2] 
 

ماکارونی با سبزیجات معطر


مواد لازم برای ۶ نفر :
- ماکارونی ۷۵۰ گرمی یک بسته
- گوشت چرخ کرده نیم کیلو
- سبزیجات معطر مانند نعنا جعفری ترخان شوید گشنیز خورد شده ۲ لیوان
- روغن آب کرده نصف لیوان
- رب گوجه فرنگی یک استکان
- پیاز متوسط یک عدد
- زعفران و نمک و فلفل به مقدار کافی 

طرز تهیه :
گوشت چرخ کرده را با پیاز خلال شده در روغن سرخ کنید و سپس سبزی ها که شاممل نعنا و جعفری و ترخان میشوند را به همراه رب گوجه‌ فرنگی و زعفران و نمک و فلفل به آن اضافه کرده و بعد آنها را با هم بزنید تا مخلوط ای آماده به دست آید. در قابلمه‌ی دیگر آب ریخته و با مقداری نمک و روغن می گذارید تا به جوش آید.  سپس ماکارونی ها را از وسط نصف کرده و در آب جوش بریزید تا کاملاً نرم شود و مغز آنها بپزد. 

مراقب باشید که شل و خمیری شکل نشود، سپس ماکارونی ها را آبکش کرده و ماکارونی ها را با آب می شوییم. در این مرحله قابلمه دیگری را برداشته و در آن کمی روغن می پاشیم و یک لایه نان، سیب زمینی یا خود ماکارونی ریخته و در لایه‌های دیگر کمی مواد و کمی ماکارونی پر می کنید تا هنگام دم کشیدن آنها کاملاً با هم مخلوط شوند. زمانی که به آنها می دهید برای دم کشیدن و سپس به مقدار ماکارونی شما دارد. در این مقدار ماکارونی نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه کافی است. 

نعنا شامل فوایدی همچون رفع سردرد، درمان حالت تهوع و جلوگیری از اختلالات گوارشی، تسکین سیستم گوارش، ادرار آور، نشاط آور، ضد تهوع، افزایش سوخت و ساز بدن، چربی سوزی، تسکین معده درد و گرفتگی عضلات و خیلی چیزهای دیگر است که شما با مصرف آن می‌توانید از فواید آن بهره مند شوید. [3] 

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 210.
[2] صحیح الکافی، جلد 3، صفحه 189.
[3] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 77.