بهترین سبک فرزند پروری سبک اقتدار گرایانه است.

مقدمه

امرزوه با بالاتر رفتن سطح زندگی ها، بسیاری از والدین به سبک فرزند پروری و شیوه های صحیح آن اهمیت نشان داده و سعی می کنند تا حد امکان در این زمینه به مطالعه پرداخته و یا با افراد متخصص مشورت نمایند. واقعیت این است که هیچ کتاب راهنمایی برای فرزند پروری وجود ندارد، احتمالاً اگر بچه دارید تا کنون متوجه این موضوع شده اید. در واقع هیچ روش "درست" و مشخصی برای فرزند پروری وجود ندارد. شیوه فرزند پروری شما به شیوه ای که در کودکی با شما رفتار شده، چگونگی نگاه شما به سبک های فرزند پروری دیگران و حتی زمینه های فرهنگی تان بستگی دارد.
 
برخی از سبک های شناخته شده فرزند پروری از این قرارند:

- مقتدرانه
- مستبدانه
- دلبسته
- سهل گیر
- هلیکوپتری
- غافل/مسامحه کار
 
اگر تازه فرزندی به جمع خانواده شما اضافه شده و یا به زودی قرار است صاحب فرزند شوید و می خواهید سبک فرزندی پروری مناسب با شرایط خودتان انتخاب کنید یا حتی اگر فرزند دارید و می خواهید به ارزیابی روش فرزند پروری خود بپردازید، بهتر است این مقاله را تا انتها و با دقت فراوان مطالعه کنید. در این مقاله به انواع سبک های فرزند پروری پرداخته و سعی نموده ایم مزایا و معایب هر کدام از آن ها را برای شما بیان کنیم. در پایان نیز با مطرح کردن چند مثال کوشیده ایم تا مطالب را به صورت عینی و واضح در اختیار شما خواننده عزیز راسخون قرار دهیم.
 

سبک فرزند پروری اقتدار گرا (مقتدرانه)

معمولاً اعتقاد بر این است که مسؤولانه ترین و اثربخش ترین نوع فرزند پروری، سبک فرزند پروری اقتدارگراست. اگر موارد زیر را در فرزند پروری خود رعایت می کنید، احتمالا سبک تربیتی شما اقتدار گراست.

- تعیین مرزها و قوانین روشن و ثابت
- داشتن انتظارات مسؤولانه و منطقی از فرزند
- گوش دادن به حرف های فرزند
- بازخورد دادن مثبت همراه با همربانی
 
مزایا
شما به عنوان والدین مقتدر، محیطی حمایتی و همراه با عشق را برای فرزند خود می سازید. در نتیجه بچه های شما چنین ویژگی هایی خواهند داشت:

نمرات بهتری در سلامت روان به دست می آورند. بر اساس پژوهشی که در سال 2012 منتظر شد، کودکانی که با این سبک فرزند پروری مواجه می شوند، نسبت به سبک های فرزند پروری مستبدانه و یا سهل گیر، عزت نفس و کیفیت زندگی بالاتری دارند.
 
سالم تر هستند. یکی از مراکز بهداشتی مهم ایالات متحده آمریکا گزارش داده نوجوانانی که تحت سبک فرزند پروری مقتدرانه رشد کرده اند، در مقایسه با دیگر نوجوانان کمتر به مواد مخدر معتاد شده و گرفتار رفتارهای ناسالم جنسی می شوند و از سویی خشونت در این نوجوانان بسیار کمتر است.
 
معایب
در حالیکه بیشتر متخصصان موافق پیامدهای مثبت سبک فرزند پروری بر کودکان هستند. اما در هر حال وضع قوانین و پایبندی به آن ها ممکن است برای بچه ها و یا حتی والدین سخت و آزار دهنده باشد. 
  
مثال های سبک فرزند پروری اقتدار گرا
فرزند 16 ساله شما فکر می کند ساعت خوابیدن در ساعت 10 شب برای آخر هفته ها خیلی زود است، بنابراین شما و فرزندتان توافق می کنید ساعت خواب در آخر هفته ها یک ساعت دیرتر باشد.
 
فرزند شما در یکی از درس های خود نمره کمی گرفته است و این در حالی است که می دانید به اندازه کافی تلاش کرده است. به جای اینکه عصبانی شوید و بچه را تحقیر کنید، او را به خاطر کاری که درست انجام داده (سخت کوشی و مطالعه) تحسین و تشویق می کنید، اما در عین حال از او می خواهید با معلمش صحبت کند و ببیند چگونه می تواند در امتحان آتی نمره بهتری بگیرد.
 

سبک فرزند پروری مستبدانه

والدین در این سبک فرزند پروری گویی اعتقادی به عشق و محبت ندارند و فرزندان خود را همچون سربازانی می بینند که باید همیشه خبردار باشند! برخی از ویژگی های والدین مستنبد از این قرار است:

- تعیین قوانین سخت گیرانه و انتظار از بچه ها برای تبعیت و پیروی از آن ها
- تنبیه، گاهی اوقات شدید
- داشتن انتظارات زیاد و غیر واقعی و توقع از بچه ها برای برآورده نمودن همه آن ها
- تعامل و ارتباطات کلامی محدود با بچه ها
 
مزایا
حقیقت این است که این سبک فرزند پروری مزایای زیادی برای شما و فرزندانتان به همراه ندارد. اما در عین حال تنها خاصیت آن نسبت به سبک فرزند پروری سهل گیر این است که فرزند حد و حدود و مرزهای خود را به خوبی می شناسد. اما گاهی اوقات این مرزها چنان سخت و طاقت فرسات که ممکن است فرزند بر علیه آن ها شورش کند و رابطه والد فرزندی دچار آسیب جدی گردد. پس همانطور که مشخص است تنها فایده این سبک فرزند پروری خود نیز ممکن است عیب و ایراد محسوب شود.
 
معایب
سبک فرزند پروری مستبدانه در واقع بیشتر شبیه سبکی نظامی و مناسب برای پادگان های نظامی است. بر اساس پژوهشی که در سال 2012 انجام شد، کودکانی که تحت سبک فرزند پروری مستبدانه رشد می کنند چنین شرایطی دارند:
 
- والدین خود را به عنوان عناصر قدرت مشروع و قانونی نمی بینند.

- احتمال درگیر شدن آن ها در رفتارهای بزهکارانه (مانند سیگار کشیدن، فرار از مدرسه و سوء مصرف مواد یا الکل) بیشتر از کودکانی است تحت سبک های فرزند پروری دیگر رشد می کنند.

- تحقیقی دیگر نشان داد که کودکان والدین مستبد نسبت به دیگر کودکان بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند و احتمال افت تحصیلی در این کودکان به مراتب بیشتر است.
  
نمونه هایی از سبک فرزند پروری مستبدانه
اگر پدر و مادری مستبد هستید، رابطه شما با فرزندانتان رابطه ای یک سویه و مانند اتوبانی یک طرفه است.

فرض کنید فرزندتان از شما می پرسد: چرا نمی توانم با فلانی رفاقت کنم؟ چرا نباید برای دیدن فلان فیلم به سینما برم و یا حتی چرا نباید کلوچه و یا پیتزا بخورم؟ و شما یک جواب می دهید: "چون که من می گویم!"
 
برای اینکه فرزندتان را مجبور کنید مطابق میل شما رفتار کند، به ارعاب و تهدید متوسل می شوید. مثلاً ممکن است به کودک بگویید: "یا اتاقت را تمیز می کنی یا همه اسباب بازی هایت را بیرون می ریزم" و یا "اگر نمره مد نظر من را در امتحان فردا کسب نکنی، حتماً تبیه می شود!" این تنبیه ممکن است تنبیه بدنی و یا محروم کردن فرزند از چیزهای محبوب او باشد.

ادامه دارد...
 
منبع: سایت هلث لاین