از آنجا که سرماخوردگی و آلرژی هر دو علائم مشترک فراوانی دارند، ممکن است تشخیص افتراقی این دو بیماری از یکدیگر دشوار باشد.
 

مقدمه

اگر دچار گرفتگی بینی و یا آبریزش هستید و یا سرفه و عطسه می کنید، ممکن است اولین چیزی که به ذهنتان بیاید این باشد که سرما خورده اید. با این وجود خوب است بدانید این علائم دقیقاً در آلرژی هم وجود دارند.
 
با آموختن تفاوت های اساسی میان سرماخوردگی و آلرژی می توانید بهترین روش را برای درمان سریع آن پیدا کنید. پس با ما همراه باشید تا به برخی از نکات در این زمینه اشاره کنیم.
 

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک بیماری بسیار شایع است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. ویروس های بسیار مختلف و متنوعی برای بیماری سرماخوردگی وجود دارد. در حالیکه علائم و شدت سرماخوردگی ها ممکن است متفاوت باشند، اما در همه آن ها علائم مشترکی وجود دارد.
 
در ادامه به برخی از ویژگی های مشترک بیماری سرماخوردگی اشاره می کنیم:

- تمام سرماخوردگی ها می توانند از طریق عطسه و یا سرفه شخص مبتلا، به افراد سالم منتقل شوند.
- سرماخوردگی علاوه بر سرفه و عطسه، گرفتگی و یا آبریزش بینی را به همراه دارد.
- در برخی موارد شدیدتر سرماخوردگی ممکن است سردرد، تب و حتی بدن درد مشاهده شود.
- معمولاً سمرماخوردگی خیلی طول نمی کشد و به سرعت درمان می شود. متوسط دوره درمان بیماری سرماخوردگی 7 تا 10 روز است.
- اگر علائم سرماخوردگی بیش از یک تا 2 هفته به طول انجامید، ممکن است سرماخوردگی به عفونت هایی جدی تر مانند عفونت سینوس، سینه پهلو (پنومونی) و یا برونشیت، تبدیل شده باشد.
- افراد مبتلا به آلرژی، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری سرماخوردگی هستند.
 
سرماخوردگی بر خلاف نامش ممکن است در هر زمان از سال و حتی در فصل تابستان رخ دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تخمین زده هر فرد در هر سال به طور متوسط 2 تا 3 بار به سرماخوردگی مبتلا می شود.
 
کودکان بیش از بزرگسالان ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، چرا که سیستم ایمنی بدنشان نسبت به افراد بالغ و بزرگسال، ناقص تر است.
 

آلرژی چسیت؟

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم دفاعی بدنتان نسبت به برخی مواد واکنش منفی از خود نشان می دهد. وقتی شما در معرض یک ماده آلرژی زا (آلرژن) قرار بگیرید، سیستم ایمنی بدن شما ماده ای شیمیایی به نام هیستامین آزاد می کندو آزاد شدن هیستامین علت اساسی بروز علائم آلرژیک است. آلرژی و سرماخوردگی در برخی علائم به یکدیگر شباهت دارند که در ادامه برخی از این شباهت ها را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم:
 
- عطسه
- سرفه
- گلو درد
- آبریزش بینی
- گرفتگی بیمی
- اشک آمدن از چشم ها
 
همچنین آلرژی ها می توانند موجب راش و خارش چشم گردند. و این درحالی است که سرماخوردگی های معمولی فاقد چنین علائمی هستند.
 
هر ساله بیش از 50 میلیون آمریکایی آلرژی را تجربه می کنند. آلرژی های فصلی به گرده برخی گیاهان، از شایع ترین انواع آلرژی محسوب می شوند، اما ممکن است در تمام طول سال انسان به برخی مواد خاص حساسیت داشته باشد.
 
رایج ترین مواد آلرژی زا از این قرارند:
 
- غبار
- شوره و یا بزاق حیواناتی مانند سگ و گربه
- کپک
- برخی مواد غذایی مانند بادام زمینی، شیر و تخم مرغ
 

تفاوت های اساسی سرماخوردگی و آلرژی

از آنجا که سرماخوردگی و آلرژی هر دو علائم مشترک فراوانی دارند، ممکن است تشخیص افتراقی این دو بیماری از یکدیگر دشوار باشد.
 
یکی از بهترین روش ها برای تشخیص دقیق این دو بیماری و تفکیک آن ها از یکدیگر، توجه دقیق به علائم اختصاصی هر کدام از آن هاست.
 
سرماخوردگی بیشتر ممکن است با علائم زیر بروز کند:

- خستگی شدید
- احساس درد
- گلو درد
- تب
 
این درحالی است که علائم زیر بیشتر در آلرژی ها مشاهده می شوند:

- خارش چشم
- خس خس سینه
- راش های پوستی مانند اگزما و یا کهیر
 

آلرژی در کودکان (سلام آلرژیک)

یکی دیگر از علائم آلرژی، بویژه در کودکان، "سلام آلرژیک" است. کودکان مبتلا به آلرژی معمولاً دچار خارش بینی می شوند و غالباً سعی می کنند با دستشان، بینی خود را بخارانند که این حرکت شبیه به سلام کردن به نظر می رسد.
 

فصل سال

فصلی که در آن هستید می تواند سرنخی مناسب برای تفکیک آلرژی از سرماخوردگی باشد. ابتلا به سرماخوردگی در پاییز و زمستان بیشتر است، اما در هر حال مبتلا شدن به این بیماری در فصل بهار و تابستان نیز ممکن است اتفاق بیافتد.
 
آلرژی ها و خصوصاً آلرژی فصلی نیز ممکن است وابسته به زمان باشند، اما آلرژی های مربوط به گرده ها معمولاً در ماه های فصل بهار شایع تر هستند.
 

دوره علائم

یک روش دیگر برای تشخیص سرماخوردگی از آلرژی طول مدت علائم است. معمولاً سرماخوردگی در عرض یک هفته بهبود می یابد و یا حداقل علائم آن خفیف تر می شوند. اما آلرژی ها معمولاً بدون درمان دارویی و یا حذف آلرژن ها از بین نمی روند. گاهی اوقات علائم مربوط به حساسیت های فصلی بیش از 2 تا 3 هفته به طول می انجامند.
 

یک اشتباه رایج

برخی برای تشخیص سرماخوردگی و تفکیک آن از آلرژی به رنگ غلط و یا آب بینی خود توجه می کنند، در حالیکه این موضوع کمک زیادی به شما نخواهد کرد.
 
برخلاف تصور رایج که گمان می کنند آب بینی وقتی به رنگ سبز در بیاید، حاکی از عفونت بوده و در نتیجه تشخیص سرماخوردگی صحیح است، آب بینی در هنگام ابتلا به آلرژی می تواند به هر رنگی در آید. و از سویی در بسیاری از اوقات آب بینی در هنگام سرماخوردگی ممکن است کاملاً بی رنگ و شفاف باشد.
 

تشحیص سرماخوردگی و آلرژی

معمولاً وقتی به سرماخوردگی مبتلا می شوید، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید، اما اگر به هر دلیلی قصد دارید نزد پزشک بروید، با توجه با علائم به راحتی می تواند سرماخوردگی را تشخیص داد.
 
اگر پزشک احتمال دهد به یک عفونت باکتریایی مانند گلو درد استرپتوکوکی و یا سینه پهلو شده اید، ممکن است آزمایش های مانند کشت عفونت گلو یا عکس رادیولوژی از سینه تان را تجویز کند.
 
برای تشخیص ابتلا به آلرژی باید به متخصص گوش و حلق و بینی و یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. ممکن است ابتدا پزشک در مورد علائم از شما سؤال بپرسد. واکنش های آلرژیک بسیار شدید و یا تهدید کننده زندگی به مراقبت توسط یک متخصص آلرژی نیاز دارند.
 
آزمایش های متنوعی برای تشخیص آلرژی ها ممکن است انجام شود. ممکن است برای تعیین آلرژن هایی که سیستم ایمنی بدنتان نسبت به آن ها واکنش نشان می دهد، تست پوست تجویز شود. همچنین در برخی موارد آزمایش خون می تواند به تشخیص و در نتیجه درمان بیماری شما کمک نماید.
 
منبع: سایت هلث لاین