تا می توانید در مورد انتخاب هایی که پیش روی شماست به جمع آوری اطلاعات بپردازید.
 

تصمیمات بهتری بگیرید

1. ضرب الاجل تعیین کنید
وقتی شما با انتخابی روبرو می شوید، که نیاز به تصمیم گیری سریع ندارد، برای تصمیم گیری برای خودتان ضرب الاجل تعیین کنید. اگر برای تصمیم گیری فرصت محدودی در اختیار دارید و این ضرب الاجل به صورت طبیعی وجود دارد، شما می توانید قبل از پایان آن زمان، برای خودتان ضرب الاجلی مجزا در نظر بگیرید و سعی کنید تا قبل از اتمام وقت و در زمانی که خودتان تعیین کرده اید، تصمیمتان را نهایی کنید.
 
بیشتر انتخاب ها به زمان زیادی برای تصمیم گیری نیاز ندارند، هر چند در ابتدا اینچنین به نظر نرسد. ممکن است در ابتدا گمان کنید برای تصمیم گیری در یک مورد خاص نیاز به زمان زیادی دارد، اما همینکه وارد گود می شوید، می بینید برای این کار به زمان آنچنان زیادی هم نیاز ندارید. اگر برای تصمیم گیری ضرب الاجلی تعیین نکنید، احتمال وقت کشی و اهمال کاری افزایش پیدا می کند که در نهایت این وضعیت می تواند به کاهش اعتماد به نفس شما منجر شود.
 
2. تا می توانید اطلاعات کسب کنید
تا می توانید در مورد انتخاب هایی که پیش روی شماست به جمع آوری اطلاعات بپردازید. وقتی دانستید به اندازه کافی در مورد یک موضوع آگاهی دارید، با اعتماد به نفس بیشتری می توانید بین چند گزینه و انتخاب، بهترین تصمیم را بگیرید.
 
لازم است برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، فعالانه تلاش کنید. منتظر نمانید تا اطلاعات به صورت حاضر و آماده از آسمان در مقابلتان فرود آیند! در مورد موضوع مد نظر تحقیق و مطالعه کنید و از صاحب نظران مشورت بگیرید و آن را از تمام زوایای ممکن بررسی نمایید.
 
گاهی اوقات ممکن است پیش از پایان یافتن تحقیقات به نتیجه رسیده و بخواهید تصمیم نهایی خود را بگیرید. اگر چنین چیزی اتفاق افتاد، به اطلاعات خود اعتماد نموده و تصمیم بگیرید. اگر چنین نشد، تحقیقات خود را نهایی کنید و سپس با ارزیابی تمام اطلاعات دریافتی، بهترین تصمیم را با توجه به شرایط موجود اتخاذ کنید.
 
3. مزایا و معایب را لیست کنید
ممکن است این تمرین را زیاد شنیده باشید و برایتان راه حلی قدیمی قلمداد شود، اما در هر حال اقدامی بسیار سازنده و مفید خواهد بود. در این روش باید مزایا و معایب هر کدام از تصمیمات خود را به صورت کاملاً واضح بنویسید. تا می توانید انتخاب های خود را تجسم کنید و نتایج احتمالی حاصل از هر تصمیم را به صورت کاملاً عینی در ذهن خود تصور نمایید.
 
همچنین این نکته را در ذهن داشته باشید که نباید در هر انتخاب، مزایا و معایب با هم مساوی باشند. بنابراین انتخابی، به عنوان تصمیم نهایی شما باید مد نظر قرار گیرد که تعداد مزایایش از معایبش بیشتر باشد.
 
4. دوباره یک گام به عقب بردارید
اگر همه این مراحل را انجام دادید اما باز هم نتوانستید از میان گزینه های خود به تصمیم مطلوبی برسید، از خودتان در بپرسید آیا تمام راه ها و انتخاب های ممکن را بررسی کرده اید؟ اگر گزینه ای بوده که آن را حذف کرده اید و یا گزینه ای را در میان انتخاب های خود قرار نداده اید، بهتر است یک بازنگری کلی نموده و گزینه ها و انتخاب های خود را مجددا بررسی کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است انتخابی را به خاطر تعصب های بی جا حذف نموده باشید، که لازم است در این زمینه تجدید نظر نمایید.
 
البته افزودن گزینه های دیگر به سبد انتخابتان به این معنا نیست که پیش از این کورکورانه عمل کرده اید، بلکه با این کار در واقع شانسی مجدد به بررسی گزینه های از قلم افتاده می دهید.
 
5. پیامدها و نتایج را تصور کنید
تصور کنید هر تصمیمی می گیرید، نتایج و پیامدهای آن به چه نحوی خواهد بود. در این تصور لازم است هم نتایج مثبت و هم پیامدهای منفی هر کدام از تصمیمات را به خوبی تصور و تخیل نمایید. این کار را به صورت جداگانه برای هر کدام از گزینه ها و انتخاب ها انجام دهید سپس از خودتان بپرسید کدام آینده ای که تصورش را کرده اید، بهتر از بقیه است.
 
در همین حال به احساس خود نیز توجه کنید. توجه کنید که هر کدام از انتخاب ها چه احساسی به شما می دهد و می تواند بیش از گزینه های دیگر منجر به رضایت و خوشحالی شما گردد.
 
6. اولویت های خود را مشخص کنید
برخی اوقات هیچ راهی مگر چشم پوشی از برخی خواسته ها وجود ندارد. وقتی مجبور به چنین انتخاب هایی شدید، از خودتان بپرسید کدام کار در حال حاضر برای شما اولویت بیشتری دارد. تلاش کنید با نگاهی عقلانی و منطقی به اولویت های اصلی و مهم بهای بیشتری بدهید.
 
برخی اوقات، لازم است ارزش های بنیادین و اصلی خود را مد نظر قرار دهید. مثلاً اگر می خواهید تصمیمی مرتبط با آینده یک رابطه بگیرید، از خودتان بپرسید در یک رابطه چه چیزی بیش از همه برای شما مهم است. اگر صداقت و مهربانی برای شما مهمتر از هیجان است، بهتر است با فردی صادق ازدواج کنید و نه فردی ماجراجو اما دروغ گو.
 
این بدان معناست که برای خود مشخص کنید کدام پیامدها و نتایج به ارزش های شما نزدیک ترند.
 
7. به گذشته مراجعه کنید
حافظه خود را مرور کنید و در مورد هر تصمیمی که در گذشته گرفته اید و شباهت های آن با شرایطی که در حال حاضر در آن قرار دارید، فکر کنید. سپس به نتایج مثبت و منفی هر کدام از آن ها دقت کنید. از انتخاب ها و تصمیمات خوب تقلید نموده و تصمیمات بد را به هیچ وجه تکرار نکنید.  
 
اگر معمولاً بد تصمیم می گیرید، از خودتان بپرسید چرا اینگونه عمل می کنید و به دنبال یافتن علت یا علل زیربنایی آن باشید. مثلاً ممکن است بیشتر تصمیمات شما به خاطر هوستان برای دستیابی به قدرت و یا ثروت باشد. با این حال احتمالاً تصمیمات خوبی نیز در زندگی خود گرفته اید، پس برای تصمیم گیری کنونی لازم است از همان روش برای تصمیم گیری استفاده کنید و روش های غلط معمول را کنار بگذارید.
 
8. در حال بمانید
در حالیکه برای تصمیم گیری لازم است سری به گذشته زده و از تجربیات پیشین خود بهره ببرید، باید همواره یادتان باشد در زمان حال زندگی می کنید، پس در گذشته نمانید. اضطراب ها و ترس هایی که در گذشته و در پی اتفاقات حاصل از تصمیمات خودتان و یا شرایط پیرامونتان، برایتان پیش آمده ممکن است مانعی جدی برای تصمیم گیری شما در زمان حال گردند. پس بهتر است در گذشته نمانید.
 
منبع: سایت ویکی هاو