روغن اکالیپتوس به عنوان یک ضد احتقان عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از آبریزش بینی و علائم آن رهایی پیدا کنید.
 

مهمترین خواص روغن اکالیپتوس

1. درمان زانو درد از خواص روغن اکالیپتوس است
روغن اکالیپتوس شامل خواص تسکین‌دهنده‌ی درد است و می‌تواند به شما کمک کند از درد زانو خلاص شوید. علاوه بر این، خنک‌کننده بودن روغن اوکالیپتوس می‌تواند درد زانوی ناشی از آرتریت را تسکین دهد. بنابراین، استفاده از این روغن برای درمان درد زانو یک ایده‌ی خوب است. برای استفاده از این روغن جهت درد زانو مراحل زیر را دنبال کنید:
 
مواد لازم:
– ۵ تا ۷ قطره روغن اکالیپتوس
– ۵ تا ۷ قطره روغن نعناع
– ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
 
دستورالعمل :
– در مرحله‌ی اول، روغن اکالیپتوس را با روغن نعناع ترکیب کنید.
– سپس روغن زیتون را اضافه کنید.
– حالا هر سه را با هم خوب مخلوط کنید.
– پس از آن، مخلوط این سه روغن را در یک ظرف شیشه‌ای تیره بریزید و آن را دور از نور خورشید نگه دارید.
– در نهایت، هر زمانی که زانودرد دارید، این روغن را روی زانویی که درد دارد بمالید و به آرامی آن را ماساژ بدهید تا به عمق پوست شما نفوذ کند.
 
2. درمان خوب آسم است
روغن اکالیپتوس خواصی دارد که می‌تواند به شما کمک کند از شر التهاب و درد خلاص شوید. این روغن همچنین می‌تواند از تاثیرگذاری مواد شیمیایی که سبب بروز آسم می‌شوند، جلوگیری کند. روغن اوکالیپتوس خالص به طور موثر می‌تواند آسم و علائم آن را درمان کند. برای استفاده از روغن اکالیپتوس جهت درمان آسم و علائم آن می‌توانید مطابق با درمان‌های زیر عمل کنید:
 
درمان ۱:
– در مرحله‌ی اول، چند قطره از روغن اوکالیپتوس را در یک حوله کاغذی بریزید.
– شب قبل از خواب حوله‌ی کاغذی آغشته به روغن را بالای سرتان قرار بدهید.
– این درمان به شما کمک خواهد کرد که با آرامش به خواب بروید چرا که استنشاق عطر این روغن از بروز حملات آسم جلوگیری خواهد کرد.
 
درمان ۲:
– قبل از هر کاری، ۲ یا ۳ قطره از روغن اکالیپتوس را در یک ظرف حاوی آب جوش بریزید.
– سپس یک حوله روی سرتان بیندازید و سرتان را روی ظرف آب جوش بگیرید.
– حالا بخار آب را استنشاق کنید.
– شما باید سعی کنید هر چه‌قدر که می‌توانید نفس عمیق بکشید تا بهترین نتیجه را از این درمان بگیرید.
 
3. درمان آپنه در خواب از خواص روغن اکالیپتوس است
روغن اکالیپتوس یک درمان رایج برای درمان آپنه خواب در خانه است. استنشاق روغن اوکالیپتوس می‌تواند از اختلالات خواب جلوگیری‌کند زیرا برای آسان‌شدن تنفس‌تان خلط را ازبین می‌برد و ماهیچه‌هاتان می‌توانند آرام بمانند.
 
مواد لازم :
چند قطره روغن اوکالیپتوس
 
دستورالعمل :
قبل از خواب روغن را بر روبالشی خود اسپری‌کنید. این درمان را روزانه یکبار تکرارکنید.
 
4. برای رفع بوی بد دهان موثر است
روغن اوکالیپتوس بر انواع مختلفی از باکتری‌ها تاثیر ضد باکتری می‌گذارد. این روغن هم‌چنین دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که می‌تواند هر گونه درد و تورمی را در دهان‌تان تسکین دهد.
 
مواد لازم:
الف. ۱ فنجان آب
ب. ۲ تا ۳ قطره روغن اکالیپتوس
 
دستورالعمل:
الف. محلول آب و روغن اکالیپتوس را غرغره کنید.
ب. دهان‌تان را با آب بشویید.
 
میزان و تعداد استفاده:
این کار را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.
 
5. سینه پهلو را درمان می کند
۲۰ قطره روغن اوکالیپتوس را با روغن درخت چای و همین‌طور یک قاشق غذاخوری از هر روغن حاملی که دوست دارید مخلوط کنید. قبل از رفتن به رختخواب، آن را روی قفسه‌ی سینه‌تان استعمال کنید. شما می‌توانید مقدار روغن‌ها را به همین نسبتی که هست افزایش دهید، اگر می‌خواهید که قسمت وسیع‌تری از قفسه‌ی سینه را با آن ماساژ بدهید.

– برای تهیه یک پک گرمایی فر را در دمای پایین گرم کنید. یک پارچه‌ی پنبه‌ای را به هر روغن حاملی که می‌خواهید آغشته کنید و آن را در فر گرما قرار دهید تا گرم شود. هنگامی که به اندازه‌ی کافی گرم شد از فر خارجش کنید و چند قطره از روغن اکالیپتوس یا روغن درخت چای را بر روی پارچه بریزید. با دست به آرامی پارچه را مالش دهید، به طوری که روغن به طور مساوی روی کل پارچه توزیع شود. حالا پارچه را روی قفسه‌ی سینه خود بگذارید و به پشت دراز بکشید. یک کیسه‌ی آب گرم را روی پارچه قرار دهید و اجازه بدهید دست کم به مدت نیم ساعت در همین حالت بماند. برای رسیدن به نتایج بهتر این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.
 
6. درمان خوب آبریزش بینی است
روغن اکالیپتوس به عنوان یک ضد احتقان عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از آبریزش بینی و علائم آن رهایی پیدا کنید.
 
مواد و وسایل لازم:
– یک کاسه آب
– ۷ قطره روغن اوکالیپتوس
– ۴ قطره روغن اسطوخودوس
– ۴ قطره روغن نعناع فلفلی
– حوله
 
دستورالعمل :
– اول از همه، روغن اکالیپتوس، روغن اسطوخودوس و روغن نعناع فلفلی را به کاسه‌ی آب اضافه کنید.
– سپس، حوله را روی سرتان و کاسه قرار دهید.
– بعد، بخار حاصل از آب داغ را استنشاق کنید. شما باید ۲ تا ۳ بار در روز این کار را انجام دهید.
 
7. برونشیت را در کودکان و بزرگسالان درمان می کند
بخور درمانی دارای اثرات مثبتی است روی افرادی که از برونشیت رنج می‌برند. استفاده از روغن اوکالیپتوس به نرم شدن خلط در راه‌های هوایی مسدود شده‌ی ما کمک خواهد کرد. علاوه بر این، خواص ضد باکتری آن ممکن است به بهبود علائم برونشیت کمک کند. شما همچنین می‌توانید روغن اکالیپتوس را روی قفسه‌ی سینه‌تان به صورت خارجی استعمال کنید. این روغن می‌تواند به شما در از بین رفتن مخاط و بهبود عملکرد سیستم تنفسی کمک کند. برای استفاده از روغن اکالیپتوس جهت درمان برونشیت طبق مراحل زیر عمل کنید:

– ابتدا چند قطره روغن اوکالیپتوس به آب جوش اضافه کنید.
– سپس سرتان را روی آب داغ بگیرید و با یک حوله سرتان را بپوشانید تا بتوانید بخار را استنشاق کنید.
– شما می‌توانید از روغن کاج یا روغن درخت چای استفاده کنید اگر که نمی‌توانید از روغن اکالیپتوس استفاد کنید.
 
8. ریه را پاکسازی می کند
اکالیپتوس حاوی ترکیب اکسپکتورانت (ضد احتقان) طبیعی است که برای پاکسازی سموم از ریه مفید است. ظاهرا، این گیاه برای تسکین گلودرد و مشکلات سینوسی فوق‌العاده است. روشی عالی برای بهره‌مندی از این تاثیر این است که ۵ تا ۱۰ قطره اسانس اوکالیپتوس را در یک ظرف آب داغ بریزید، سرتان را روی آن بگیرید و با یک حوله بپوشانید. این کار قطعا به مجرای تنفسی‌تان طراوت می‌بخشد!
 
9. حساسیت و آلرژی فصلی را درمان می کند
به لطف رایحه‌ی قوی و خواص ضد التهابی‌اش، روغن اوکالیپتوس درمانی موثر برای تب یونجه و آلرژی‌ های فصلی است. برای از بین بردن علائم آلرژی قبل از آن که غیر قابل کنترل بشود، چند قطره روغن اوکالیپتوس خالص را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را روی سینه  زیر سینوس‌های‌تان بمالید تا بخار حاصل از آن راه‌های تنفسی شما را حین خواب باز کند.
 
10. از خواص روغن اکالیپتوس شفابخشی سرماخوردگی است
ترکیب استفاده از روغن اکالیپتوس و چند روغن معطر دیگر می تواند نتایج شگفت آوری برای سلامتی تان داشته باشد. در حالی که روغن اوکالیپتوس به از بین بردن احتقان بینی کمک می‌کند، روغن نعناع فلفلی به عنوان یک از بین‌برنده‌ی عالی خلط عمل می‌کند. روغن اورگانو با خواص ضد ویروسی که دارد ویروس‌ها را از بین می‌برد. عطر و طعم این روغن‌ها باعث تسکین عصب‌ها و احساس آرامش می‌شود. دو بار در روز انجام روش درمانی استفاده از ترکیب روغن‌های معطر را تکرار کنید.
 
مواد لازم:
– ۴ تا ۵ قطره روغن نعناع فلفلی یا اورگانو (پونه‌ی کوهی) یا روغن اکالیپتوس
– ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
 
دستورالعمل :
– دو تا از این روغن‌ها را با هم مخلوط کنید و روی سینه، گردن و پیشانی‌تان بمالید.
– اجاره بدهید ترکیب روغنی تا جایی که ممکن است بماند.

یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از روغن‌های معطر، انتخاب یک حمام بخار همراه با یکی از روغن‌های معطر است. وان حمام را با آب گرم پر کنید. سپس چند قطره روغن معطر به آن اضافه کنید. در آب دراز بکشید و مزایای آن را به‌دست آورید. شما همچنین می‌توانید یک دستگاه بخور را برای پخش کردن عطر روغن معطر در سراسر اتاق و خانه استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا باکتری یا ویروس موجود در هوا را از بین ببرید و در عین حال راه‌های تنفسی‌تان را باز می‌کند.

ادامه دارد...

منبع: سایت کسب و کار بازده- پریسا جعفری