حنا می‌تواند اثری کاملا خنک کننده بر پوست سر داشته باشد. این، در ترکیب با خواص ضد میکروبی‌اش، به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند.
 

خواص حنا برای مراقبت از مو و سلامتی و شادابی بدن

۱. فشار خون را تنظیم می‌کند
اگر شما آب و دانه‌های حنا را مصرف کنید، می‌توانید یک اثر هایپوتنسیو را تجربه کنید که فشار روی سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و به طور موثر فشار خون را پایین می‌آورد. چنین تاثیری می‌تواند از ایجاد پلاک در قلب و عروق جلوگیری کند و در نتیجه، مانع از بروز حملات قلبی و سکته‌ی مغزی شود.
 
۲. از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند
حنا می‌تواند به محافظت از بدن در مقابل عفونت کمک کند. این گیاه دارویی با از بین بردن یا کاهش باکتری‌های مضر روی پوست تاثیر خود را می‌گذارد. این باکتری‌ها مسئول انواع مختلف عفونت در بدن شما هستند. درمان پوست با حنا به طور مرتب می‌تواند به حذف باکتری‌ها کمک کند.
 
۳. علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد
برگ‌های حنا با توجه به خواص ضد التهابی که دارند، می‌تواند برای کاهش درد پیش از قاعدگی استفاده شوند. این گیاه دارویی به مدت بیش از چند قرن در طب آیورودا مورد استفاده قرار گرفته‌است و یکی از گیاهان دارویی هند بوده که معمولا به عنوان یک داروی خانگی استفاده می‌شده‌است.
 
4. منبع عالی از خواص قابض است
هنگامی‌که در مورد خواص ضد پیری صحبت می‌کنید، آنتی‌اکسیدان‌ها اولین چیزی هستند که ممکن است به ذهن‌تان خطور کنند، اما واقعیت این است که خواص قابض نیز تاثیر مشابهی بر روی پوست شما دارند. بر اساس برخی مطالعات انجام شده، برگ‌های حنا دارای خواص قابض هستند و به حفظ سلامت پوست کمک شایانی می‌کنند.
 
۵. درد را به طور موثری کاهش می‌دهد
حنا می‌تواند به کاهش التهابی که باعث بروز درد می‌شود، کمک کند. خیلی ساده مقداری از حنا را به قسمت آسیب‌دیده‌ی پوست‌تان بمالید و به این تر تیب از آن به عنوان یک تسکین‌دهنده‌ی درد استفاده کنید. این خاصیت حنا به ویژه زمانی بسیار مفید است که شما آلرژی دارید یا باید در موارد خاص از مصرف برخی داروها و مسکن‌ها پرهیز کنید.
 
6. موها را ترمیم و تقویت می‌کند
مواد مغذی موجود در حنا به تغذیه‌ی موهای‌تان کمک و در عین حال آسیب وارد آمده به آن‌ها را ترمیم می‌کند. تعادل سطح pH نیز به محافظت از کوتیکول‌های مو کمک می‌کند که به داشتن موهایی درخشان‌تر می‌انجامد. این امر خاصیت ارتجاعی مو را افزایش می‌دهد.
 
7. به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند
حنا می‌تواند اثری کاملا خنک کننده بر پوست سر داشته باشد. این، در ترکیب با خواص ضد میکروبی‌اش، به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند. حنا به مبارزه‌ با ناراحتی‌های پوست سر مانند شوره سر نیز کمک می‌کند.
 
8. رشد مو را تقویت و ریزش مو را متوقف می‌کند
تقویت سلامت پوست سر، پاکسازی منافذ پوست، و سطح pH متعادل جلوی ریزش مو را می‌گیرد و رشد موی سالم را تقویت می‌کند. نه تنها حنا به رشد سریع‌تر موها کمک می‌کند، بلکه وضعیت بافت مو را نیز بهبود خواهد بخشید.
 

چهار پک موی تهیه شده از حنا برای درمان شوره

1. پک ۱: حنا، لیمو و ماست
مواد لازم:
– ۴ قاشق چایخوری پودر حنای نرم و صاف
– آب یک عدد لیمو
– ماست (جهت قوام خمیر حاصله بسته به ترجیح خودتان)

پودر حنا را با آب لیمو مخلوط و به آن کشک اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید تا گلوله‌های سفتی که در آن تشکیل شده است نرم شود. خمیر نرمی از آن درست کنید که چکه نکند. این خمیر حنا را روی مو از ریشه تا نوک آن بمالید. این پک را به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید روی موی‌تان بماند و بعد آن را با یک شامپوی فاقد SLS بشویید. اگر موهای‌تان خشک است، احتمالا لازم باشد بعد از شامپو کردن نرم کننده هم استفاده کنید.
 
2. پک ۲: حنا، روغن زیتون و شنبلیله
مواد لازم:
– ۴ قاشق غذاخوری پودر حنای نرم
– آب یک عدد لیمو
– ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، سرکه سفید و پودر نرم تخم شنبلیله
– ۲ قاشق غذاخوری ماست

تمام مواد لازم را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای تمیز با هم مخلوط کنید و بگذارید حداقل به مدت ۱۲ ساعت بماند. آن را یک شب بخیسانید، تا اینکه بتوانید از آن صبح روز بعد استفاده کنید. خمیر به دست آمده را روی پوست سر و از ریشه‌های مو تا نوک آن‌ها بمالید. بگذارید خمیر حداقل به مدت ۲-۳ ساعت روی موها بماند و بعد آن را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید. اگر پوست‌تان خشک است، احتمالا باید بعد از شامپو کردن از نرم کننده نیز استفاده کنید.
 
پک ۳. تخم مرغ و حنا
مواد لازم:
– ۳ قاشق غذاخوری پودر حنای نرم
– آب به میزان کافی
– ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
– ۲ قاشق غذاخوری سفیده‌ی تخم مرغ زده شده

تمام مواد لازم را با هم مخلوط کنید تا خمیری نرم و صاف به دست بیاید. این خمیر را از ریشه‌ تا نوک مو و روی پوست سرتان بمالید. بگذارید حداقل به مدت ۳۰ دقیقه بماند و بعد آن را با شامپوی معمولی و ملایم بشویید. اگر پوست‌تان خشک است احتمالا بعد از شامپو کردن باید از نرم کننده نیز استفاده کنید.
 
پک ۴. روغن خردل و حنا
مواد لازم:
– ۲۵۰ میلی لیتر روغن خردل
– دو مشت برگ حنای تازه
– یک قاشق چایخوری تخم شنبلیله
– یک شیشه/ظرف خشک

این یکی از موثرترین روغن‌ها برای کنترل شوره‌ی سر است. برگ‌های حنا و تخم شنبلیله وقتی که روغن خنک کمی خنک می‌شود به آن اضافه کنید. باید بگذارید روغن خنک شود و بعد اجازه دهید یک شب این مخلوط خیس بخورد. روز بعد آن را صاف کنید و داخل یک ظرف یا بطری دارای درپوش محکم بریزید. از این روغن برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. سپس بگذارید حداقل یک ساعت بماند و بعد شامپو کنید. موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم بشویید و سپس از نرم کننده استفاده کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران و سارا فیضی و کامروا ابراهیمی