جویدن سبزیجات خام به بهبود جریان خون در لثه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه ممکن است خونریزی لثه را کاهش دهد و درمان کند.
 

درمان خانگی برای رفع خونریزی لثه

1. از خمیر لیمو استفاده کنید
با استفاده از آب لیمو و نمک خمیری آماده کنید و آن را روی دندان‌های‌تان استعمال کنید. بعد از چند دقیقه دندان‌ها را با آب گرم، شستشو دهید و دهان را آبکشی کنید. استفاده از این خمیر یک درمان موثر است زیرا لیمو دارای خواص زیادی است که برای درمان خونریزی لثه‌ها مفید هستند. این ماده‌ی خوراکی غنی از ویتامین C است و همچنین خواص ضد التهابی دارد.
 
2. سیگار را ترک کنید
مشکلات دندان و لثه در بین مصرف‌کنندگان دخانیات بسیار رایج است. بنابراین، اگر شما اهل استعمال سیگار و دخانیات هستید و از خونریزی لثه‌ها نیز رنج می‌برید، زمان آن فرا رسیده‌است که سیگار را ترک کنید.
 
3. میوه‌های خانواده‌ی مرکبات میل کنید
کمبود ویتامین C می‌تواند باعث بیماری‌های لثه مانند ورم لثه بشود. میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، بروکلی و کلم بهترین و غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند. برای رفع کمبود این ویتامین از میوه‌ها و سبزیجاتی که اشاره شد بیشتر مصرف کنید. یا اینکه می‌توانید از مکمل‌های ویتامین C نیز جهت رفع این نقیصه استفاده کنید.
 
4. شیر بنوشید
اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز و هیچ مشکل دیگری که به خوردن شیر مربوط باشد، پس یکی از بهترین راه حل‌های خانگی می‌تواند همین باشد. شیر سرشار از کلسیم است، و بنابراین، می‌توان به عنوان درمان خانگی موثر از آن برای برطرف کردن مشکل خونریزی لثه استفاده کرد. اما، یادتان باشد که شیر منبع چربی نیز هست. وقتی شیر مصرف می‌کند، ممکن است چربی به لثه‌های‌تان بچسبد که این برای سلامت لثه‌ّها خوب نیست. بنابراین، مسواک کردن دندان‌ها بعد از نوشیدن شیر امری ضروری است. دندانپزشکان توصیع می‌کنند یک ساعت پیش از خوابیدن شیر مصرف نکنیم.
 
5. محلول سالین مصرف کنید
این محلول جریان خون در دهان را بهبود می‌بخشد و ورم را کاهش می‌دهد. استفاده از محلول سالین برای شستشوی صبحگاهی و شامگاهی دهان به طور موثری از خونریزی لثه پیشگیری یا آن را متوقف خواهد کرد.
 
6. سبزیجات خام بخورید
سبزیجات تازه و خام در کل برای بهبود سلامتی مفید هستند. سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها هستند و چربی و کالری پایینی دارند. جویدن سبزیجات خام به بهبود جریان خون در لثه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه ممکن است خونریزی لثه را کاهش دهد و درمان کند.
 
7. روغن مریم گلی و روغن نعناع فلفلی مصرف کنید
بعضی از دهانشویه‌ها حاوی روغن مریم گلی، روغن نعناع فلفلی یا تنتور بابونه هستند. خمیر دندان یا دهانشویه‌ای که حاوی چنین روغن‌هایی باشد برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مفید است.
 
8. روغن درخت چای در دهانتان بگردانید
روغن درخت چای ماده‌ای ضد باکتری است که باکتری‌های مضر موجود در دهان را از بین می‌برد. ۱ تا ۲ قطره روغن درخت چای را به آب ولرم اضافه کنید و بعد از مسواک زدن دندان‌ها آن را داخل دهان‌تان بگردانید. یا اینکه، یک قطره روغن را روی خمیردندان بریزید و مسواک کنید.
 
9. روغن زیتون فرابکر استفاده کنید
روغن زیتون فرا بکر حاوی اسید اولئیک و سایر فلاونوئیدهایی است که خاصیت ضد التهابی دارند و آنتی اکسیدان محسوب می‌شوند. اگر لثه‌های‌تان ملتهب هستند، روغن زیتون فرا بکر یکی از بهترین درمان‌ها است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر را درون دهان‌تا به مدت چند ثانیه بگردانید و بعد آن را به بیرون تف کنید. این کار تمام مواد سمی را می‌شوید و خارج می‌کند. برای حصول بهترین نتایج سه بار در روز این کار را انجام دهید.
 
10. روغن سیاه دانه مصرف کنید
سیاه دانه به عنوان درمانی معجزه آسا برای معالجه‌ی هر بیماری نیز شناخته می‌شود. این گیاه حاوی خواص ضد میکروبی است و با باکتری‌ها مضر مبارزه می‌کند. ابتدا دندان‌های‌تان را مسواک کنید و بعد لثه‌های‌تان را با چند قطره روغن سیاه‌ دانه ماساژ دهید. همچنین می‌توانید این روغن را اطراف دهان‌تان بگردانید و بعد تف کنید. یا اینکه، می‌توانید چند قطره روغن سیاه دانه را داخل یک لیوان آب گرم اضافه کنید تا محلول بهداشتی دهان و دندان کارآمدی به دست بیاید.
 
۱1. زاج سفید غرغره کنید
ورم لثه باعث قرمز شدن و درد لثه‌ها می‌شود. زاج سفید همیشه در برابر سرخی ناشی از خونریزی لثه عالی عمل می‌کند. کمی زاج سفید را در آب گرم حل کنید و با این محلول دهان‌تان را غرغره کنید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.
 
12. آلوئه ورا استفاده کنید
این گیاه در برابر التهاب لثه بسیار مفید عمل می‌کند. آلوئه ورا باکتری‌هایی که باعث ورم لثه می‌شوند را از بین می‌برد. همچنین به تسریع فرایند درمان کمک می‌کند. با ژل آلوئه ورا لثه‌های‌تان را ماساژ بدهید.
 
13. خمیر سیر و عسل استفاده کنید
سیر یک آنتی بیوتیک بسیار قدرتمند است. وقتی با عسل ترکیب می‌شود، یک تونیک ضد باکتریایی بسیار قوی تشکیل می‌دهد. خمیر سیر-عسل را روی لثه‌های‌تان بمالید. لطفا توجه داشته باشید که این کار با احساس سوزش همراه خواهد بود. به منظور کاهش احساس سوزش یک حبه سیر را دو نیم و رنده کنید و با یک قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط و از خمیر به دست آمده برای درمان استفاده کنید.
 
13. آنتی بیوتیک استفاده کنید
مصرف آنتی بیوتیک راهی طبیعی نیست و عوارض جانبی بسیاری دارد. ما مصرف آنتی بیوتیک را در قالب دارو توصیه نمی‌کنیم. اما، ممکن است پزشک یا دندانپزشک‌تان قرص یا کپسول آنتی بیوتیک را به عنوان آخرین راه حل برای‌تان تجویز کند.

به غیر از این ۲۲ درمان اصلی خانگی، موارد دیگری نیز وجود دارد که اگر می‌خواهید مشکل خونریزی لثه را رفع کنید، باید آنها در نظر داشته باشید. تحقیقات نشان داده‌اند که استرس نیز می‌تواند دلیلی برای عفونت لثه باشد. از آن‌جایی که استرس سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می‌کند، باعث می‌شود نسبت به حمله‌ی باکتری‌های مختلف بسیار آسیب‌پذیرتر باشیم و در نتیجه دچار مشکلات لثه شویم. بنابراین، سعی کنید تا جایی که برای‌تان امکان دارد استرس را دور از خودتان نگه دارید. به یاد داشته باشید که هر روز و همیشه پس از صرف وعده‌های غذایی دندان‌های‌تان را بشویید. برای جلوگیری از انواع مشکلات دهان و دندان و بیماری‌های لثه دست کم دو بار در سال به دندان‌پزشک‌تان مراجعه کنید.

خونریزی لثه‌ها را ابدا نادیده نگیرید. شما نمی‌توانید مشکل موجود را با این شیوه درمان کنید. اگر این روش‌های درمانی خانگی کمکی به شما نکردند، به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید. او بهترین فرد برای از بین بردن و رفع هر گونه مشکلی است و صندلی دندانپزشک یکی از آن چیزهای رنج‌آوری است که گاهی نشستن روی آن ضرورت دارد… کنار آمدن با آن را یاد بگیرید!

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی و کامروا ابراهیمی