قبل از اینکه مهمانان خود را دعوت کنید، با خودتان خلوت کنید و یک برنامه ریزی خوب را طراحی کنید.
 

مقدمه 

یکی از رفتارهای حسنه ای که برای بقای دوستی بسیار مهم است، بحث مهمانی دادن و رفتن است. آنگونه که مشخص است، مهمانی بر دو رکن اساسی مهمان و میزبان استوار است. پس یک رابطه دو طرفه است که لازم است هر دو طرف آن برای بهتر شدن و با کیفیت تر شدن مهمانی، تلاش کنند. شاید سوالاتی زیادی در ذهن خواننده بوجود بیاید که چرا مهمانی های ما با کیفیت نیست؟ چرا بعد از مهمانی ناراحت هستیم و از یکدیگر دلخوری داریم؟ و بسیاری از چرا های دیگر که ما می‌خواهیم در این نوشتار به این سوالات جواب دهیم. 

نکته: برخی افراد هستند که هدفشان از مهمانی رفتن و مهمانی دادن این است که حال و روز طرف مقابل را خراب کنند. اما بسیاری از افراد هستند که به دنبال لذت بردن از مهمانی های خودشان هستند اما نمی دانند که چه رفتارهای باید انجام دهند تا مهمانان احساس خوشی و لذت کنند این افراد نیاز به آموزش دارند و ما هدف مان از این نوشتار این است که به بررسی آداب مرتبط با میزبان بپردازیم. 
 

اهمیت اکرام مهمان

قبل از اینکه آداب میزبان را بیان کنم، لازم است بدانیم که برای مهمان و کسی که قرار است بر روی سفره شما بنشیند، برای او در روایت اسلامی جایگاه و احترام ویژه ای قائل شده است. امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: خدا را خدا را در مورد مهمان، او را راهی نکنید مگر با احترام و راضی، این وصیت [من] به شما است. [1] 
 

آداب میزبان

1. داشتن یک برنامه ریزی معین
قبل از اینکه مهمانان خود را دعوت کنید، با خودتان خلوت کنید و یک برنامه ریزی خوب را طراحی کنید. مهمانی هم مانند کارهای دیگر شما نیاز به اندیشیدن و تفکر کردن دارد تا با کیفیت خوب برگزار شود. اگر شما برنامه ریزی نداشته باشید و تعداد مهمانان شما بسیار باشد و مکانی که انتخاب کردید، آن گنجایش و ظرفیت را نداشته باشد، خاطره تلخی برای مهمانان و خودتان در ذهن تان ثبت خواهد شد. با خودتان بیندیشید که چه مکانی، چه تعداد افرادی و چه تعداد غذایی را باید تهیه کنید تا یک مهمانی مفید و پر ثمری را برگزاری کنید. 

نکته؛ برخی از افراد هستند که توان مالی خوبی ندارند، اما برای چشم تو هم چشمی تعداد افراد زیادی را در یک مکان کوچک دعوت می‌کنند که هم جایگاه مناسبی نیست و هم استرس اینکه چگونه پذیرایی شوند را دارد. اینها به خاطر نداشتن برنامه ریزی خوب است. 
 
2. نیت نیکو و صالح داشتن
بله، داشتن نیت خوب برای میزبان شرط است. یک شرط اساسی و لازم که وجودش باعث پر رنگ تر شدن رفاقت و دوستی می‌شود. اگر شما بهترین و با کیفیت ترین غذا را آماده کنید و در بهترین مکان هم مراسم را برگزار کنید، اما نیت شما این باشد که تفاخر کنید، سرمایه خود را به رخ دیگران بکشید و به دنبال شهرت طلبی باشید باید بدانید که این ره به ترکستان است. میزبان باید نیت خیر داشته باشد و هدفش از مهمانی، ایجاد مودت و فراهم کردن بسترهای لازم برای تعمیق رفاقت ها و پیوند ها باشد.اگر نیت شما این باشد، بسیار تاثیر گذار خواهید بود. 

نکته: باید برای تمام کارهای خود، نیت خوب داشته باشید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سفارش های خود به ابوذر غفاری فرمودند: ای اباذر، در تمام کارهای خود نیت صالح داشته باش، حتی در خوابیدن و خوردن. [2] 
 
3. با مهمان خود همسفره شوید
برای اینکه به مهمان خود بفهمانید که برای شما اهمیت دارد و برای اینکه به او سخت نگذرد در هنگام غذا با او بر سر سفره بنشینید و نگذارید که حس بدی پیدا کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‌اند: هرکس دوست دارد خدا و رسولش او را دوست داشته باشند، با مهمانان خود غذا بخورد. [3]

نکته: احساس تکبر و خودبرتربینی را از خودتان دور کنید و هنگام غذا خوردن، از دوستان و آشنایان خود فاصله نگیرید چون روش بزرگان دین اسلام بر این بوده که در کنار مهمانان خود غذا می‌خوردند، بدون اینکه تکبری داشته باشند. 

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: سنت و روش پیامبر در غذا خوردن با قوم و مهمانان خود را چنین بیان کرده‌اند که ایشان پیش از همه، دست به غذا می‌برد و شروع به غذا خوردن می‌کرد و آخر از همه دست از غذا می‌کشید تا همه مهمانان غذای کافی خورده باشند. [4] 
 
3. سنجیده و حساب شده دعوت کنید
بعد از اینکه تصمیم گرفتید یک جشن بگیرید و افرادی را در نظر گرفتید که در مهمانی شما حضور داشته باشند، شایسته است که با یک رفتار درست از مهمان خودتان درخواست کنید که در مهمانی شما حاضر شوند. چون نحوه دعوت شما می‌تواند در روحیه آنها تاثیر داشته باشد که با انرژی منفی در جشن شما حاضر شوند یا اینکه انرژی مثبت را به شما هدیه دهند. 
 
4. استقبال و تحیت را فراموش نکنید
داخل خانه بمانید تا اینکه مهمان شما وارد خانه شود یک بی احترامی به شخصیت مهمان می‌شود. پس بلند شوید و به استقبال مهمان خود بروید و برای آوردن وسایل او را کمک کنید تا احساس سربار بودن را پیدا نکند. با روی گشاده و لبی خندان به استقبال مهمان خود بروید. 
 
5. بدرقه مهمان
خودتان را مشغول کارهای بیهوده نکنید، حواستان با‌شد که با رفتار خوب و صحبت های محبت آمیز، مهمان خود را بدرقه کنید تا خاطره خوبی در ذهن او باقی بماند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‌اند: یکی از حقوق مهمان، این است که او را از اتاق تا درب خانه، همراهی و بدرقه کنید. [5]
  
پی نوشت :
[1] مستدرک الوسائل نوری، 1407ق، جلد 16، صفحه 260
[2] مکارم الاخلاق، شیخ طبرسی، جلد 2، صفحه 370
[3] نهج‌‌البلاغه، خطبه 176
[4] اصول کافی، جلد 6، صفحه 285
[5] سفینه البحار، جلد 2، صفحه 76