زندگی با افراد مبتلا به اختلالات شخصیت یک امر سخت و یا غیرممکن است.
 

 زندگی با شخصیت اسکیزوتایپال

بعد از خواندن این فصل و شاید بعد از رابطه با یکی دو تیپ اسکیزوتایپال، فهمیده باشید که زندگی با چنین شخصی می تواند عجیب و غریب، باشد. ما این نوع زندگی را توصیه نمی کنیم. اگر می خواهید رابطه با آدمی که چنین صفاتی دارد را ادامه دهید، باید راهی برای کنار آمدن مؤدبانه با گرایش او به گوشه گیری، فشارهایش بر شما و انتظار طردشدن تمسخرآمیز او پیدا کنید. همچنین باید در برابر تفکر عجیب و غریب و نامتعارف طرف مقابل خود، واکنش های بهت آلود و اظهارات کنایه آمیز دوستان و اعضای خانواده تان پوست کلفت باشید.
 
گاهی اوقات احساس می کنید در حال محافظت از او هستید و گاهی اوقات گیج و عصبانی می شوید. اما اگر تصمیم گرفته اید با طرف اسی کزوتایپال خود بمانید، راهبردها و توصیه های زیر کمک خواهند کرد رابطه مؤثرتری با او داشته باشید.
 

1-او را به طور نامشروط بپذیرید

آدم هایی که صفات اسکیزوتایپال دارند، تقریبا همیشه زندگی سختی داشته اند. زندگی برای آنها یک نبرد بوده و به خاطر طردشدن ها و احساس بیگانگی ها، انزوا و بی اعتمادی آنها روز به روز بیشتر شده است. بسیاری از درمانگرانی که با شخصیت های عجیب و غریب کار می کنند، در واقع خود را درگیر تدارک تجربه هیجانی اصلاحی با پدر و مادری کردن مجدد برای کودکی زخم خورده می یابند.
 
شخص اسکیزوتایپال دنیا را از منظر طردشدن، آسیب پذیری، احساس بیگانگی و بی اعتمادی نگاه می کند. کسی که عاشق او است باید صبورانه، محیطی فراهم کند تا شخص اسکیزوتایپال بتواند دنیای جدیدی را بیازماید و رابطه امنی را تجربه کند. شاید برای اولین بار. شما چه کار می توانید انجام دهید؟
 
نخست این که توجه و پذیرش نامشروط در پیش گیرید. صرف نظر از این که او چه فکرها یا چه رفتارهای عجیب و غریبی دارد. او که بسیار تدافعی عمل می کند و در لاک حفاظت از خود فرو رفته است، به نمایش مستمر صبر و مهربانی، توجه مثبت و پذیرش، بدون هرگونه تمسخر وطرد کردن نیاز دارد. طرف مقابل شما به مرور با شما احساس راحتی خواهد کرد، اعتمادش افزایش خواهد یافت و با شما صمیمی تر خواهد شد.
 

2-زیاد سخت نگیرید و عجله نکنید

اکثر آدم ها در روابط عشقی خود انتظار تقابل و دو سویه بودن دارند؛ آنها خواهان دادوستد هیجانی هستند. هرچند اجتناب و بی اعتمادی در عمق جان اسکیزوتایپال نفوذ کرده، اما نباید مایوس شوید و انتظار داشته باشید به سرعت به خودافشایی رو آورد. روابط اجتماعی خود را گسترش دهد و افکار عجیب و غریب اش را کم کند. این اشتباه است و اگر بخواهید رابطه خود با شخص اسکیزوتایپال را ادامه دهید، به نفع شماست که صبور بمائید.
 
یادتان باشد اسکیزوتایپال ها محصول سال ها تجربه اجتماعی و رابطه ای بد هستند. وقتی فشارها از حد تحمل رابطه ای اسکیزوتایپال ها فراتر می رود، مثل لاک پشت در لاک دفاعی خود فرو می روند این که فشار آورید تا به شما اعتماد کنند، احساسشان را به شما بگویند یا جزئیات دوران کودکی خود را با شما در میان گذارند، آنها را به طرف سکوت بیشتر و حتی رفتار عجیب تر سوق می دهد.
 

3-به طرف مقابل تان کمک کنید روابط باثباتی برقرار کند

 اگر طرف مقابل شما اسکیزوتایپال است. هدف بلندمدت شما باید ایجاد و حفظ روابط محکم و بامعنا توسط او باشد. توصیه نمی کنیم مسئول «سرگرفتن» دوستی های او شوید اما در صورت امکان چرا چنین کاری نکنید چون او دوست دارد رابطه برقرار کند و با دیگران روابط بیشتر و نزدیکتری داشته باشد، انگیزه دادن به او بر عهده شما است. البته مانع موجود بر سر راه شما، اضطرابش درباره وضعیت های اجتماعی جدید و غریبه ها است.
 
سعی کنید او را در شبکه های اجتماعی خاصی قرار دهید که با علائق او (از قبیل فیلم دیدن، انجام بازی های خیالی با کامپیوتری) همخوانی دارند و همراه با او در این شبکه ها و گروه ها شرکت کنید. دنبال آدم ها و زوج هایی بگردید که رفتار غیرسنتی طرف مقابل تان را تحمل می کنند و آن را می پذیرند و او را در معرض آشنایی با این نوع دوستان قرار دهید؛ آشنایی، اضطراب را کم می کند. سرانجام این که تلاش های ناشیانه طرف مقابل تان برای اجتماعی شدن را تقویت کنید.

ادامه دارد...
 
نویسنده: دبلیو. بِرَد جانسون و کِلی مورِی
 
منبع: کتاب «عشق دیوانه وار»