اضافه وزن در بارداری احتمال بروز کمردرد پس از زایمان را بیشتر می‌کند، زیرا باعث کار بیشتر عضلات و فشار بیشتر به مفاصل خواهد شد.
 

مقدمه

کمردردهای بعد از زایمان معمولاً شایع است. بسیاری از تغییرات جسمانی که در دوران بارداری باعث کمردرد می‌شود، ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد کمردرد کند، به خصوص اگر تازه زایمان کرده باشید. عوامل دیگری نیز در دوران بعد از زایمان باعث بروز این مشکل می‌شود. این درد معمولاً بعد از چند ماه برطرف می‌شود، اما برخی از مادران تا مدت بسیار طولانی‌تری نیز همچنان درد دارند. در این مطلب می‌توانید با این دلایل ایجاد کمردرد پس از زایمان و مدت زمان لازم برای بهبود آن، راهکارهای شما برای بهبود، درمان‌های پزشکی موجود، روش‌های جلوگیری از کمردرد و موارد نیازمند مراجعه به پزشک برای درد کمر آشنا شوید.
 

دلایل ایجاد کمردرد پس از زایمان

زنانی که در دوران بارداری یا قبل از آن کمردرد داشته‌اند، بیشتر احتمال دارد که بعد از بارداری نیز درد داشته باشند، به خصوص اگر دردشان شدید باشد. در دوران بارداری، رحم کشیده و منبسط می‌شود و عضلات شکم را ضعیف می‌کند که حالت بدن تان را تغییر می‌دهد و به کمر فشار می‌آورد. تغییرات هورمونی دوران بارداری نیز منجر به شل شدن مفاصل و رباط‌هایی می‌شود که استخوان‌های لگن را به ستون فقرات متصل می‌کند و این باعث می‌شود کمتر احساس ثبات کنید و موقع راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، به پهلو شدن در رختخواب، بلند شدن از روی صندلی‌های کوتاه یا وان حمام، خم شدن یا بلند کردن اجسام نیز درد داشته باشید. این تغییرات ممکن است با تولد نوزاد برطرف نشود و شاید کمردرد تا زمانی که قدرت عضلات برگردد و مفاصل تان سفت‌تر شود، ادامه پیدا کند.

اضافه وزن نیز احتمال بروز کمردرد را بیشتر می‌کند، زیرا باعث کار بیشتر عضلات و فشار بیشتر به مفاصل خواهد شد. همین‌طور ممکن است به دلیل یک زایمان طولانی یا سخت، کمردرد بگیرید. شاید هنگام زایمان از عضلاتی استفاده کرده باشید که در حالت عادی به کار نمی‌برید و تا مدتی تأثیر آن را حس خواهید کرد. اگر با بی‌حسی اپیدورال زایمان کرده باشید، شاید چند روزی در محل تزریق احساس درد کنید، اما این بی‌حسی باعث کمردرد نمی‌شود. به علاوه، بسیاری از تازه مادران با توجه نکردن به حالت بدن در زمان شیردهی، ناخواسته مشکل کمردردشان را بدتر می‌کنند. وقتی دارید نحوۀ شیر دادن را یاد می‌گیرید شاید به قدری روی درست مکیدن فرزندتان تمرکز داشته باشید که قوز کنید و وقتی به پایین نگاه می‌کنید، به عضلات گردن و بالای کمر فشار بیاورید. خستگی و فشار کلی مراقبت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته از فرزندتان نیز می‌تواند بهبود از درد‌های بعد از زایمان مثل کمردرد را سخت‌تر کند. 
 

راهکارهایی برای برای بهبود کمردرد

روش‌هایی وجود دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانید به بهبود سریع‌تر کمردردتان کمک کنید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر است:
 
برنامۀ ورزشی تدریجی را شروع کنید: 
شاید به دلیل کمردرد تمایل زیادی به تحرک و فعالیت نداشته باشید، اما راه رفتن ممکن است بهترین راه‌حل مشکل تان باشد. ورزش‌هایی که عضلات شکمی را تقویت و انعطاف‌پذیری را بیشتر می‌کند نیز مفید است. اگر سزارین کرده‌اید، بهتر است این ورزش‌ها را حداقل شش تا هشت هفته بعد از زایمان شروع کنید و سعی کنید ابتدا ورزش ساده‌ای مثل پیاده‌روی را انجام دهید. در چند هفتۀ اول، به خودتان سخت نگیرید و آرام و کوتاه‌مدت پیاده‌روی کنید.

وقتی پزشک تان به شما اجازۀ ورزش داد، به تدریج ورزش‌های تقویتی برای عضلات کمر و شکم را شروع کنید. ورزش‌های چرخش لگن را در برنامۀ روزانه قرار دهید. برای انجام این حرکت، به پشت بخوابید، زانوهایتان را خم کنید و کف پا را صاف روی زمین بگذارید. تنفس دم انجام دهید و بگذارید شکم تان با تنفس بالا بیاید، سپس با تنفس بازدم، استخوان دنبالچه را به سمت ناف بیاورید، درحالی‌که باسن روی زمین قرار دارد. بعد عضلات باسن را سفت و سپس رها کنید. این حرکت را هشت تا ۱۰ بار تکرار کنید. همچنین حرکات کششی آرام یا یوگا انجام دهید و کشش زیاد یا حرکات سخت را انجام ندهید و اگر حالت یا فعالیت خاصی ناراحتتان می‌کند، آن را انجام ندهید. شنا نیز که به تقویت عضلات کمک می‌کند، بدون اینکه فشار بیش از اندازه به مفاصل وارد کند، یک گزینۀ مناسب دیگر است که بعداً می‌توانید آن را شروع کنید. برای دانستن زمان شروع ورزش شنا، بهتر است با پزشک تان مشورت کنید.
 
از حالت‌های قرارگیری درست بدن آگاه باشید: 
حالت بدن هنگام نگه داشتن فرزندتان مثلاً موقع شیردهی، قطعاً روی وضعیت کمرتان تأثیر می‌گذارد. پس به حالت بدن دقت داشته باشید و صاف بایستید و موقع نشستن قوز نکنید. موقع شیر دادن به فرزندتان؛ از طریق سینه یا شیر شیشه‌شیر، به حالت بدنتان توجه داشته باشید. اگر پایین کمرتان درد می‌کند، سعی کنید از زیرپایی استفاده کنید تا پاهای تان بالاتر از زمین قرار بگیرد. هنگام شیردهی، روی صندلی‌های راحتی بنشینید که جای دست دارد و از چند بالش برای تکیه دادن کمر و بازوهایتان استفاده کنید. یاد بگیرید که چه حالتی از بدن هنگام شیردهی مناسب است و همیشه فرزندتان را به سمت سینه بیاورید و خودتان به سمت او خم نشوید. حالت‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید. اگر در شانه‌ها گرفتگی دارید یا بالای کمرتان درد می‌کند، خوابیدن به پهلو برایتان از حالات دیگر راحت‌تر است. همیشه برای بلند کردن اجسام و کودک از زمین، زانوهای تان را خم کنید و این کار را در حالت چمباتمه انجام دهید تا حداقل فشار را به کمرتان بیاورید. بگذارید دیگران اجسام سنگین را بلند کنند. اگر سزارین کرده‌اید نیز بهتر است حداقل تا هشت هفته غیر از فرزندتان چیز سنگینی را بلند نکنید.
 
بیشتر از بدن تان مراقبت کنید:
 کم کردن درد و فشار و مراقبت خوب از خودتان به بهبودتان کمک می‌کند. حمام آب گرم می‌تواند باعث باز شدن گرفتگی عضلات و تمام بدن تان شود. همچنین می‌توانید تشکچۀ برقی یا کیسۀ آب گرم روی ناحیۀ دردناک بگذارید. بعضی از تحقیقات نشان داده است که این کار موقتاً درد را تسکین می‌دهد. اگر گرما کمکی به تسکین درد نکرد، کیسۀ یخ را امتحان کنید. گرچه شواهد دقیقی مبنی بر اینکه سرما درد را تسکین می‌دهد وجود ندارد، اما امتحانش ضرری ندارد. چه از کیسۀ یخ استفاده کنید، چه کیسۀ آب گرم، لازم است روی آن را با یک پارچۀ ترجیحاً نخی بپوشانید تا به پوست تان آسیب وارد نکند.
 
ماساژ و تن‌آرامی را امتحان کنید: 
ماساژ علت ریشه‌ای کمردرد را رفع نمی‌کند، اما به شما کمک می‌کند تا آرام شوید و موقتاً عضلات گرفتۀ شانه‌ها را باز می‌کند و درد پایین کمر را تسکین می‌دهد. اگر هزینۀ ماساژ برای تان سنگین است از همسرتان یا یک دوست بخواهید ماساژتان بدهد. تکنیک‌های تمدد اعصاب و آرام‌سازی را یاد بگیرید. به کمک این تکنیک‌ها می‌توانید با دردهای تان راحت‌تر کنار بیایید، به خصوص زمانی که می‌خواهید بخوابید.
 
به رژیم غذایی‌تان توجه داشته باشید: 
فراموش نکنید که تغذیۀ خوب باعث می‌شود بدن تان زودتر بهبود پیدا کند و رژیم غذایی سالم در کنار ورزش، کلید کم کردن اضافه وزنی است که در دوران بارداری پیدا کرده‌اید و باعث فشار به مفاصل و کمرتان شده است.

ادامه دارد ...

منبع: سایت مادرشو